تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

جزیره هرمز و تبعات منفی هجوم گردشگران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه جزیره هرمز جزو مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست، گفت: جزیره هرمز از مقاصد مهم گردشگری داخل کشور است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، همچون بسیاری از قطب‌های گردشگری کشور، با هجوم گردشگران متحمل تبعات منفی متعدد مانند افزایش پسماند‌ها و زباله‌های شهری شده است.
جزیره هرمز و تبعات منفی هجوم گردشگران
رویداد۲۴ به نقل از سازمان حفاظت محیط‌زیست، حبیب مسیحی تازیانی در تشریح این خبر افزود: این اداره کل به‌منظور حفاظت فیزیکی از زیستمندان جزیره از جمله جبیر با کمبود نیروی انسانی مواجه است با این وجود این اداره کل از گذشته تاکنون سعی بر آن داشته تا باوجود محدودیت‌ها، با تأمین علوفه، ساخت چندین آبشخور و انجام سرشماری‌های سالانه این‌گونه با ارزش را حمایت و حفاظت کند.

وی بیان کرد: جزیره هرمز از مقاصد مهم گردشگری داخل کشور است که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، همچون بسیاری از قطب‌های گردشگری کشور، با هجوم گردشگران متحمل تبعات منفی متعدد مانند افزایش پسماند‌ها و زباله‌های شهری شده است و این مسئله علاوه بر ساکنین منطقه برای جبیر‌های جزیره هرمز که همواره با مسائلی، چون خشک‌سالی و کمبود آب و علوفه روبرو بوده‌اند ایجاد مشکل کرده است.

مسیحی تازیانی اضافه کرد: به‌طوری‌که در نیمه دوم سال که شرایط آب و هوایی در این منطقه مساعد است متأسفانه شاهد حضور بی‌ضابطه گردشگران بوده‌ایم و فشار ناشی از سیل جمعیتی خارج از ظرفیت تحمل زیستگاه موجب راندن جبیر‌ها از محدوده امن به سمت محل فعلی دفن پسماند جزیره شده است که خطری بالقوه برای آن‌ها است.

وی عنوان کرد: بااین‌حال به‌تازگی مقاله‌ای منتشرشده که بدون هیچ‌گونه تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی کاهش جمعیت جبیر‌های جزیره را که از سال‌های گذشته که به دلایل طبیعی و خشک‌سالی‌های طولانی‌مدت اتفاق افتاده بود را تنها به وجود زباله و سوزاندن غیراصولی آن‌ها محدود سازد که قابل‌قبول و اثبات نیست.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان در خصوص وضعیت پسماند جزیره هرمز، اظهار کرد: مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند جزیره هرمز از سال ۹۴ توسط شهرداری هرمز با استفاده از خدمات مشاور آغاز شد و درنتیجه‌ی این مطالعه، محلی برای دفن پسماند به این اداره کل پیشنهاد شد که به دلیل عدم رعایت فاصله لازم از دریا مورد موافقت قرار نگرفت و مکان دیگری پیشنهاد شد. همچنین به دلیل عدم دفع اصولی پسماند‌ها اخطاریه‌های مکرر نیز صادرشده است و موضوع به‌طور مستمر از طریق مرکز تحقیقات زیست‌محیطی هرمز پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با استانداری هرمزگان گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری هرمزگان و بنیاد برکت مجموعه‌ای وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، امضا شد و به همت این بنیاد از سال ۹۵ طرح توسعه پایدار جزیره هرمز با دیدگاه گردشگری پایدار و حفظ محیط‌زیست تدوین و راهبری می‌کند. همچنین در آن طرح مدیریت پسماند و مدیریت واحد آن دیده‌شده است و از ابتدای سال جاری اعتبارات زیرساختی آن طرح تأمین و در حال اجرا است و در مرحله دوم ساخت آبشخور‌های جدید و توسعه درختان و گیاهان بومی و مدیریت پسماند جزیره با محوریت اداره کل عمران جزایر استانداری اجرا می‌شود.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان