تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

موافقت اروپا با تحریم ایران به بهانه سوءقصد در خاک دانمارک/ تعهد یک‌سویه به برجام به پایان می‌رسد؟

وزیر خارجه دانمارک از اعلام رضایت اتحادیه اروپا برای تحریم ایران به بهانه سوء قصد یک نهاد اطلاعاتی ایرانی در خاک اروپا خبر داد. اجرای تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران در شرایطی که اجرایی شدن طرح مکانیزم مالی اروپا برای حفظ برجام هنوز در هاله‌ای ابهام است، ادامه تعهد ایران به توافق هسته‌ای را زیر سوال خواهد برد.
موافقت اروپا با تحریم ایران به بهانه سوقصد در خاک اروپا در بحبوحه سرنوشت نامعلوم SPV/ تعهد یک طرفه ایران به برجام کی به پایان خواهد رسید؟
رویداد۲۴ آندرس ساموئلسون وزیر خارجه دانمارک امروز در توییتر خود از تحریم‌های اروپا علیه ایران خبر داد. او در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپا قبول کرده که تحریم‌هایی را علیه یکی از سازمان‌های اطلاعاتی ایران که طرح سوقصد در خاک اروپا را چیده بود، وضع کند.

ساموئلسون همچنین گفته پذیرش تحریم ایران نشانه‌ای از اتحادیه اروپاست که به ما می‌گوید این اتحادیه اینگونه رفتار‌ها را در خاک قاره اروپا قبول نخواهد کرد.
 
دانمارک تهران را به سوءقصد علیه رهبر گروه احوازیه که یک گروه اپوزیسیون جدایی طلب در خاک کشورش بوده، متهم کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است. اما دولت دانمارک در شکایتی به اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواسته بود ایران را تحت تحریم قرار دهند.
 
کمال خرازی وزیر خارجه پیشین ایران در گفت‌وگو فرانس۲۴ در واکنش به ادعای اروپایی‌ها درباره اجرای عملیات تروریستی در خاک اروپا  با اشاره به حوادثی مثل سوءقصد علیه شاپور بختیار گفت: شاید عواملی وجود داشته باشند که برای خراب کردن روابط ایران و اروپا اقدام می‌کنند و در داخل ایران باشند.
 
با گذشت چندین ماه از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعلام پایبندی اروپا به این توافق، هنوز هیچ اقدامی برای تسهیل مراودات مالی ایران با اروپایی‌ها به عنوان بخشی از تعهدات این اتحادیه در قبال برجام صورت نگرفته است.
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران چندی پیش با اشاره به دیرکرد اتحادیه اروپا در راه اندازی ساز و کار مالی ویژه موسوم به SPV گفته بود: اروپایی ها باید به عنوان مقصر اصلی به عواقب این تصمیم فکر کنند چرا که ایران تاکنون به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده ولی نهایتا صبر ایران حتما حد و اندازه ای دارد، لذا زمان اتخاذ تصمیم راهبردی اتحادیه اروپا برای انتخاب مسیر خود نزدیک است.
 
حال با وجود عدم برداشتن قدمی موثر در جهت حفظ منافع اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای برای ایران از سوی اروپا شاهد افزایش فشارها از سوی کشورهای عضو این اتحادیه‌ایم.
 
با وجود اینکه چندی پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای اذعان کرده بود هدف از توافق هسته‌ای اقتصادی نبوده است، اما به نظر می‌رسد موعد تصمیم‌گیری ایران درباره سرنوشت این توافق رسیده است. در صورت قطع عواید اقتصادی حاصل از برجام، ادامه تعهد ایران به توافقی که به طور یکجانبه به آن عمل می‌شود در عرصه روابط بین الملل که عرصه حفظ منافع ملی در چارچوب پاردایم واقع‌گرایی است زیر سوال خواهد رفت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان