تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۷
مدیر بانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی:

۷۵۰ نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی کردند/ ۷۷ درصد اهداکنندگان مدرک کارشناسی و بالاتر دارند

مدیر بانک نسوج مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: پس از آنکه به دنبال اعلام نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، برای اهدای جسد در سال ۱۳۹۶ فراخوان دادیم، تاکنون ۷۵۰ نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی کردند.
۷۵۰ نفر برای اهدای جسد اعلام آمادگی کردند/ ۷۷ درصد اهداکنندگان مدرک کارشناسی و بالاتر دارند
رویداد۲۴ امین راد منش افزود: از میان این ۷۵۰ نفری که برای اهدای جسد اعلام آمادگی کرده اند، دو مورد جسد تاکنون اهدا شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها از اجساد بلاصاحب و مجهول الهویه برای مقاصد آموزشی استفاده می‌شد که تعداد این اجساد کم بود و جوابگوی نیاز آموزشی این مراکز نبود.

مدیر بانک نسوج مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: تنها راه رفع نیاز مراکز آموزش به جسد اهدای جسد است، همانطور که برخی از کشور‌ها برای تامین جسد انجام می‌دهند.

وی اعلام کرد: بیش از ۳۲ درصد اهداکنندگان جسد را جوانان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال تشکیل می‌دهند؛ ۸.۲ درصد از اهداکنندگان ۲۰ تا ۳۰ ساله اند، ۲۴.۱ درصد آنان ۳۰ تا ۴۰ ساله، ۲۰.۵ درصد ۴۰ تا ۵۰ ساله، ۱۷.۵ درصد ۵۰ تا ۶۰ ساله، ۱۹.۷ درصد ۶۰ تا ۷۰ ساله و ۱۰ درصد نیز در سنین بالای ۷۰ سال هستند.

رادمنش با بیان این که بیشتر اهداکنندگان جسد را افراد با تحصیلات دانشگاهی تشکیل می‌دهند، افزود: ۷۷ درصد اهداکنندگان جسد را افراد دارای مدارک کارشناسی و بالاتر و ۲۳ درصد آن‌ها را افراد دارای مدارک دیپلم و کمتر از آن تشکیل می‌دهند. همچنین ۴۰ درصد آن‌ها زن و ۶۰ درصد مرد هستند.

وی اشاعه امر اهدای جسد را نیازمند فرهنگ سازی دانست، گفت: برای اهدای جسد نیازی به مراجعه حضوری اهداکنندگان به پزشکی قانونی نیست و داوطلبان می‌توانند از طریق تماس تلفنی با مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور از نحوه انجام کار مطلع شوند.
رادمنش به رعایت فرآیند قانونی و شرعی در این زمینه اشاره کرد و یادآور شد: اجساد پس از فوت افراد، با اطلاع خانواده به یکی از مراکز پزشکی قانونی تحویل داده، در نهایت به یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی منتقل می‌شوند و پس از انجام فعالیت‌های علمی با رعایت تشریفات شرعی در آرامستان همان شهر به خاک سپرده خواهند شد و در صورت تمایل خانواده‌های اهداکنندگان مراحل و مکان دفن به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان