تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۷
جشن امضای کتاب با حضور محمد رحمانیان؛

کتاب «کجا گمم کردم» نوشته مهسا دهقانی‌پور رونمایی شد

رمان «کجا گمم کردم» نوشته‌ مهسا دهقانی‌پور با حضور محمد رحمانیان و علی‌اصغر دشتی، شب گذشته در شهرکتاب دانشگاه تهران رونمایی شد.
کتاب
رویداد۲۴ جشن امضای این رمان که به کوشش گروه انتشاراتی ققنوس برگزار شده بود، علاقمندان کتاب و کتابخوانی را در این شهرکتاب گرد هم جمع کرده بود.

در ابتدای این مراسم، مهسا دهقانی‌پور نویسنده‌ی این اثر که تجربه‌ی نوشتن فیلمنامه و رمان‌های متعددی را در کارنامه خود دارد گفت: دوست داشتم رمانی بنویسم که با زندگی شتابزده امروز منطبق باشد. این رمان به صورت ۷ قسمت نوشته شده که هم به یکدیگر متصل‌اند و هم از یکدیگرمستقل هستند.

دهقانی‌پور ادامه داد: شخصیت اصلی این رمان را دوست داشتم به این دلیل که هیچ ویژگی مشخصی نداشت و خیلی عادی بود؛ گاهی سرسپرده بود و گاهی انگار جنون داشت.

او گفت: این داستان، روایت زندگی ۳ نسل متفاوت است که شامل پدربزرگ، پدر و نوه می‌شود که تفاوت این ۳ نسل را بازگو می‌کند و کاراکتر اصلی داستان که ماهی نام دارد به نوعی هم‌نسل من است.

دهقانی‌پور سپس قسمتی از داستان به نام "چند قطره خون کبوتر" را خواند.
 
کتاب
علی اصغر دشتی، کارگردان و مدرس تئاتر که از یکی از مهمانان این مراسم بود گفت: بسیار خوشحالم که دوست عزیزم مهسا پس از چند سال کتابی نوشت که اینگونه مورد توجه واقع شد. او داستان جالبی نوشته که می‌شود از چند زاویه به آن نگاه کرد. در این رمان یک کاراکتر زن (ماهی) در چند موقعیت روایت می‌شود.

دشتی همچنین لحظاتی از محمد استادمحمد، نمایشنامه‌نویس و پیشکسوت تئاتر که چندسال قبل براثر بیماری سرطان درگذشت، یاد کرد و از حاضران خواست تا برای ادای احترام به وی یک دقیقه سکوت کنند.

دشتی افزود: زمانی که این داستان را خوندم متوجه شدم رنگی خاکستری رو به تیره دارد، چون مخاطب، کاراکتر ماهی را در هیچ جای داستان در موقعیتی خوشحال نمی‌بیند حتی زمانی که پدر ماهی یک عمارت قدیمی را به اون هدیه می‌دهد باز باعث خوشحالی او نمی‌شود.
 
کتاب
او ادامه داد: نکته مهم این داستان این است که سیر صعود دارد و دائم در پهنا گسترش پیدا می‌کند و درواقع ذهن مخاطب در طول داستان سیال است. داستان در ابتدا ساده و آروم است، اما بعد نفس‌گیر می‌شود. به نظرم کاراکتر ماهی جذاب‌ترین بخش رمان محسوب می‌شود.

محمد رحمانیان نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و مدرس تئاتر از دیگر مهمانان مراسم بود. او در ابتدا با نقدی از این داستان آغاز کرد و گفت:‌ای کاش این داستان مقدمه نداشت، چون مقدمه یک راه‌حلی را برای مخاطب نشلن می‌دهد که داستان باورپذیر شود و لزومی برای نگارش مقدمه نداشت.

او افزود: این رمان، یک رمان تاریخی بود بدون اینکه اشاره تاریخی خاصی داشته باشد. مثلاً درجایی از زلزله بم و درجای دیگر از استیضاح رئیس جمهور می‌گویند که غیرمستقیم به زمان تاریخی خاص در ایران اشاره کرده است. درواقع یک دوره تاریخی بیست‌وچندساله را در این رمان می‌شود پیدا کرد.

او گفت: نثر پاکیزه و جذاب نویسنده به مخاطب می‌فهماند که از شلوغی و شلختگی دور است. در این داستان از کهن‌الگو‌ها به وفور استفده شده که بسیار خوب است.
 
کتاب
رحمانیان افزود: قصه‌های رمان، بسیار دردناک است، اما این میزان سیاهی که در خانواده ماهی (کاراکتر اصلی داستان) دیده می‌شود می‌تواند برای مخاطب هیجان‌انگیز باشد و او را خسته نمی‌کند. این داستان همچنین پایان‌بندی خوبی دارد که بین رئالیسم و سورئالیسم است و حسی غم‌انگیز دارد.

این پیشکسوت تئاتر گفت: این رمان پر از مرد‌های عوضی است و غیر از یکی دو نفر، ما شاهد مرد‌هایی با نیت‌های شوم و سیاه هستیم!

در پایان این مراسم مهسا دهقانی‌پور کتاب‌هایی که حاضران تهیه کرده‌بودند را به یادگار امضا کرد.
 
کتاب
کتاب
کتاب
کتاب
کتاب
کتاب
کتاب
کتاب
عکاس: متین قاسمی
 
برچسب ها: رونمایی کتاب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان