تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

۴ درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره شیوع کم خونی، کم وزنی و کوتاه قدی در کودکان ایرانی توضیح داد.

۴ درصد کودکان ایرانی کوتاه قد هستند

رویداد۲۴ زهرا عبداللهی، در حاشیه چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در حال برگزاری است، با اشاره به کاهش شیوع کوتاه قدی و کم وزنی ناشی از سوء تغذیه در کشور، گفت: آخرین مطالعات کشوری نشان داده است در دو دهه اخیر سوءتغذیه کودکان که یک مشکل جدی بوده که به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی به شیوع کوتاه قدی در کودکان اشاره کرد و افزود: سه دهه پیش شیوع کوتاه قدی ناشی از سوء‌تغذیه در کودکان ۲۰ درصد بود و این میزان در مناطق محروم به ۵۰ درصد می‌رسید، اما بر اساس آخرین مطالعات انجام شده شیوع کوتاه قدی از میانگین ۲۰ درصد به ۴ درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای رشد ۷۵ درصدی در کاهش شیوع کوتاه قدی کودکان است.

عبداللهی با بیان میزان شیوع کم وزنی در کودکان، اظهار کرد: میزان کم وزنی ناشی از سوء تغذیه در کودکان سه دهه پیش ۱۷ درصد بود که با مداخلات صورت گرفته در شبکه بهداشت و درمانی و مراقبت‌های تغذیه‌ای برای کودکان به همراه مداخلات بین بخشی در کاهش سوءتغذیه توانستیم این میزان را به ۳.۸ درصد کاهش دهیم و این نشان از کاهش چشمگیر سوء تغذیه در کودکان است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ادامه داد: در مناطق محروم به دلیل اینکه فقر، بی‌سوادی و خشکسالی و تغییرات آب و هوایی وجود دارد شیوع سوء تغذیه از میانگین کشوری بیشتر است، اما با این حال سوء تغذیه ناشی از کم وزنی در مناطق محروم نیز نسبت به سه دهه پیش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی به تشریح شیوع کم خونی در کودکان پرداخت و گفت: شیوع کم خونی در کودکان حدود ۴ درصد است که در مناطق محروم به ۸ درصد می‌رسد البته ما کاهش چشمگیری در میزان شیوع کم خونی نسبت به ۳۰ سال پیش داریم و همه این‌ها نتیجه اقدامات بهداشت و درمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران از ۳ تا ۵ بهمن ۹۷ در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در حال برگزاری است.

برچسب ها: کم خونی ، سوء تغذیه
نظرات شما
پیشخوان