تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
علی خرم:

SPV مانند نوزاد تازه متولد شده نیاز به مراقبت دارد/ برخی فقط سیاه نمایی می‌کنند

کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: ایران باید پشتکار داشته باشد و هر اندازه که با اروپا بیشتر کار کند، علاوه بر اس پی وی می‌تواند امتیازهای دیگری نصیب ایران شود.

رویداد۲۴ سید علی خرم، درباره این‌که اروپایی‌ها ساز و کار ویژه مالی (SPV) در ارتباط با ایران را نهایی کرده‌اند، گفت: SPV راهکاری به جای سوئیفت است که چند تا منفعت برای اروپا دارد؛ یکی این‌که می‌تواند ایران را در مقابل آمریکا نگه دارد، زیرا اروپایی‌ها اعتقاد قوی به حفظ برجام دارند، بنابراین، این هدف آن‌ها می‌تواند برآورده شود.

وی افزود: مساله دیگر این‌که ایران در روابطی که با اروپا دارد، می‌تواند به‌نوعی اقناع شود نسبت به این‌که اروپایی‌ها وقتی یک توافق بین‌المللی را امضا کردند، پشتوانه آن را هم ارائه می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: در مرحله دیگر هم اروپایی‌ها قصد دارند چنین آزمایشی را انجام دهند که تا چه اندازه می‌توانند در برابر سلطه و نفوذ دلار مقاومت کنند و از این نظر یک آزمایشی برای آن‌ها است که ببینند تا کجا می‌توانند پیش بروند.

خرم خاطرنشان کرد: اکنون اروپایی‌ها این تصمیم را گرفته‌اند و در حال اجرا و مرحله عمل هستند، اما از نظر ایران، نباید فکر کنیم همه چیز تمام شده و ۱۰۰ در صد این کار می‌تواند انجام شود، اما به هر حال مشکلاتی هم وجود دارد از جمله این‌که باید نفتی فروخته یا کالایی صادر شود تا پول آن به این حساب واریز شود.

وی ادامه داد: اما اگر به طرق دیگر ایران نتواند نفت خود را به فروش برساند، ربطی به SPV ندارد. بعد یک عده که همیشه کارشان انتقاد کردن و سیاه نمایی است شروع می‌کنند که دیدید اس پی وی هم نتوانست کاری انجام دهد، در حالی که ربطی به یکدیگر ندارند زیرا این یک مکانیزم مالی است و موضوع فروش نفت ایران، موضوع دیگری است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: نکته دیگر این‌که وقتی اروپایی‌ها چنین فداکاری را انجام می‌دهند، قطعاً انتظار دارند که ملاحظات اروپایی‌ها هم توسط ایران مدنظر قرار گرفته شود، اگر دوباره در کشور ما عده‌ای فکر کنند که نه این وظیفه اروپایی‌ها است و ما هر کاری خواسته باشیم انجام می‌دهیم، قطعاً آن‌ها می‌توانند پیچ اس پی وی را شل کنند و خیلی علاقه‌ای نشان نخواهند داد و این کار از این نظر برای ایران مفید فایده نخواهد بود.

خرم تاکید کرد: در واقع می‌خواهم بگویم این ساز و کار، مثل فرزندی است که تازه متولد شده و باید از آن مواظبت کرد تا بزرگ شود، این‌گونه نیست که فکر کنند که اس پی وی تأسیس شد و باید مثل ساعت برای ایران کار کند.

وی درباره اینکه آمریکا چه واکنشی نسبت به اقدام اروپا خواهد داشت؟ گفت: مسلماً آمریکا عصبانی است و دلش نمی‌خواهد، لذا تلاش خود را به کار می‌برد برای این‌که راهکارهای مقابله با آن را پیدا کند. ممکن است سراغ کشتیرانی ایران برود و آن را تحریم کند تا این‌که اصولاً نفتی فروخته نشود که پول فروش آن در این حساب قرار گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: همچنان که اجلاس ورشو به نوعی دهن کجی آمریکا به اروپای غربی مثل فرانسه، بریتانیا و آلمان است، بنابراین آمریکا عصبانیت خودش را به این طریق نشان خواهد داد.

خرم در پایان اظهار کرد: اما ایران باید هم پشتکار داشته باشد و هم اینکه قدر طرف مقابل را بداند، قدر اروپایی‌ها را بداند که چنین کارهایی را انجام می‌دهند و هر چقدر ایران با اروپا بیشتر کار کند، علاوه بر اس پی وی می‌تواند امتیازهای دیگری نصیب ایران شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان