تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
ارزیابی آژانس اطلاعاتی آمریکا درباره مسائل درونی ایران

در آینده ناآرامی بیشتری در ایران اتفاق می‌افتد

نهاد اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که در ماه‌های آینده ناآرامی بیشتری در ایران اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، احتمالا اعتراضات در ایران همچنان ناهماهنگ، فاقد رهبری مرکزی یا حمایت گسترده از جانب گروه‌های بزرگ قومی و سیاسی باقی می‌ماند.
در آینده ناآرامی بیشتری در ایران اتفاق می‌افتد
رویداد۲۴ دانیل کوتس، رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا، یک ارزیابی مفصل اطلاعاتی درباره تهدیدات جهانی به کنگره ارائه کرده است که بخش‌هایی از آن به مسائل درونی ایران مربوط می‌شود.

همزمان با ارائه ارزیابی نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدات جهانی، روسای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در مجلس سنا حاضر شده و توضیحاتی پیرامون نگرش محافل اطلاعاتی آمریکا درباره مسائل مختلف جهانی بیان کردند.

پس از انتشار ارزیابی اطلاعاتی مزبور، رسانه‌ها بر تناقض یافته‌های این ارزیابی با ادعا‌های کاخ سفید درباره ایران تمرکز کردند. در این میان، به برخی محتویات گزارش، که به مسائل درونی ایران مربوط می‌شود، توجه کمتری مبذول شد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا تصریح می‌کند که ایران اقداماتی برای ساخت بمب هسته‌ای اتخاذ نمی‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ادعا کرده بود که ایران در توافق هسته‌ای فریبکاری کرده است. اما این گزارش، برخلاف ادعا‌های ترامپ تاکید کرده که ایران حتی پس از خروج آمریکا از این توافق، به آن پایبند بوده است.

کوتس افزود مقامات ایران علنا تهدید کرده‌اند که اگر ایران منافع توافق هسته‌ای را بدست نیاورد، حدود پایبندی به توافق هسته‌ای را تغییر می‌دهد. جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، نیز در پاسخ به سوال صریح سناتور آنگوس کینگ درخصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، گفت که ایران هنوز به این توافق پایبند است، اما برای کمتر کردن میزان پایبندی اقداماتی را بررسی می‌کند.

علاوه بر اظهارات مقامات اطلاعاتی آمریکا در مجلس سنا، در گزارش ۴۲ صفحه‌ای کوتس نکات قابل تاملی درباره مسائل و چالش‌های داخلی ایران آمده است. این گزارش مفصل که «ارزیابی تهدید جهانی» نام دارد، در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا، مستقیما به ایران می‌پردازد.

در گزارش آمریکایی ادعا شده که «تندروها» برای به چالش کشیدن رقبای «میانه‌روشان» جسارت بیشتری خواهند داشت. در خصوص ناآرامی‌های ایران، گزارش مزبور، با بیان اینکه «اعتراضات سراسری» عمدتا ماهیت اقتصادی دارد، مدعی شد این ناآرامی‌ها توجه را به اصلاحات اقتصادی بزرگ و توقعات محقق‌نشده اغلب ایرانیان جلب کرد. با این حال، گزارش آمریکایی با اشاره به ضعف بخش بانکی، فساد و فضای کسب و کار که سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی را محدود می‌کند، توانایی روحانی برای انجام اصلاحات اقتصادی را محدود ارزیابی کرد.

نهاد اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که در ماه‌های آینده «ناآرامی بیشتری» در ایران اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، بر اساس ارزیابی یادشده، احتمالا «اعتراضات» در ایران همچنان ناهماهنگ، فاقد رهبری مرکزی یا حمایت گسترده از جانب گروه‌های بزرگ قومی و سیاسی باقی می‌ماند.

در حوزه نظامی و رفتاری، آمریکا پیش‌بینی می‌کند که ایران به توسعه توانمندی‌های خود، که نیرو‌های آمریکا و متحدانش را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه دهد. علاوه بر این، طبق این پیش‌بینی، ایران ممکن است که «آزار رساندن» به کشتی‌های آمریکا و متحدانش در تنگه هرمز را افزایش دهد.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان