تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

پیرزنی که گاوها بیشتر از انسان‌ها او را می‌فهمند

عوامل مستند «دلبند» با انتقاد از شرایط نمایش این فیلم در جشنواره فجر از برنامه‌ریزی برای عرضه جهانی آن خبر دادند.

پیرزنی که گاوها بیشتر از انسان‌ها او را می‌فهمند

رویداد۲۴ نشست رسانه‌ای مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طابی ظهر امروز ۱۴ بهمن ماه همزمان با سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت؛ سینمای رسانه‌ها برگزار شد.

طالبی درباره موقعیت جغرافیایی این مستند عنوان کرد: این مستند در البرز جنوبی که مرز بین استان مازندران و سمنان فیلمبرداری شده است.

الهه نوبخت تهیه‌کننده این اثر در ادامه عنوان کرد: اگر استقبال از سینمای مستند را در این جشنواره می‌دیدیم خوشحال‌تر می‌شدم ولی می دانم آنقدر هیجان برای سینمای داستانی زیاد است که سینمای مستند در بین آنها گم شده است.

وی عنوان کرد: به نظرم زبان فیلم دلبند بین‌المللی است و فستیوال های خارجی آن را دوست خواهند داشت چراکه جامعه‌ای را می بینند که مردسالار نیست بلکه زنی وجود دارد که مردانه زندگی و در عین حال زنانه برخورد می کند.

فرزانه فتحی نویسنده سرگذشت «دلبند» هم توضیح داد: کار من این بود که شناسه‌های اصلی کاراکتر را بنویسم از همین رو با او همراه شدم و از کودکی تا بزرگسالی و علاقه او به گاوها را نوشتم.

در ادامه طالبی بیان کرد: در این فیلم فیروزه یک زن مقاوم و جلب اعتماد او دشوار بود ولی به تدریج اعتماد او را جلب کردیم و به طور پاره وقت در دو سال این فیلم را فیلمبرداری کردیم. فیروزه یک شخصیت معمولی است که در یک موقعیت ویژه قرار گرفته و قلبی از طلا داشت بعد از دو سال او به من گفت حالا من و شما مادر و فرزند شدیم. البته این فیلم را برای ادای احترام به مادربزرگم ساختم. هرآنچه در مسیر زندگی فیروزه اتفاق افتاد فیلمبرداری کردیم چون به نظرم اجازه دخل و تصرف نداشتیم. ما از همان ابتدا می‌دانستیم که می‌خواهیم به شیوه مشاهده گر فیلمبرداری کنیم.

طالبی توضیح داد: به نظرم یک سیاست کلان برای توجه نشدن به سینمای مستند وجود دارد. مسئولان شاید سینمای مستند را با ژانر حیات وحش بشناسند در حالی که سینمای مستند در عرصه جهانی به عنوان یک بیزینس شناخته می‌شود.

میثاق مدانلو صدابردار «دلبند» مطرح کرد: آنقدر صدای این مستند مهم بود که تلاش زیادی برای آن کردیم.

اکبر رستگار آهنگساز این مستند هم اظهار کرد: تمام موسیقی های این فیلم به صورت حساب شده انتخاب شدند.

نوبخت درباره حضور در جشنواره ایدفا و برلین عنوان کرد: بلیت‌های ایدفا توسط مردم عادی به طور کامل به فروش می‌رسد و به شکل حرفه‌ای با آن برخورد می‌شود ضمن اینکه در برلین بزرگان دنیا حضور دارند بنابراین می توانم بگویم صرفا نمایش یک فیلم در جشنواره کمکی به جریان مستند نمی کند البته من از ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این جشنواره تشکر می کنم که مستند را به جشنواره راه داد ولی فستیوال‌های خارجی به جریان سازی کمک می‌کنند. انتظار می رود از دل این جشنواره ها گفتمان سینمایی شکل بگیرد. امیدوارم مسئولان ما به جشنواره های خارجی بروند و از اهداف آنها باخبر شوند. تفاوت ما این است که جشنواره ما منجر به تغییر در آثار نمی‌شود.

سپس فتحی توضیح داد: شاید پیشنهاد مستند این باشد که به طبیعت برگردیم ولی این تنها پیشنهادی این مستند نیست.

طالبی هم اظهار کرد: زمانی که می خواستیم فیلم را شروع کنیم به مخاطب خارجی خیلی فکر می کردیم. نسل فیروزه و فیروزه ها در حال از بین رفتن است اما این سوژه برای من اهمیت داشت. فیروزه در این فیلم دیالوگی داشت که می گفت «آنقدر که گاوها من را می‌فهمند آدم‌ها نمی‌فهمند» که نشان از ارتباطات مردم در این روزگار دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان