تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

کاخ سفید جمهوری‌خواهان را به دروغ گویی یا بی‌اطلاعی درباره برجام متهم کرد

سخنگوی کاخ سفید جمهوری‌خواهان آمریکا را به دروغگویی درباره توافق هسته‌ای متهم و تاکید کرد که اظهارات مخالفان درباره این توافق درست از آب درنیامده است.
رویداد24- سخنگوی کاخ سفید جمهوری‌خواهان آمریکا را به دروغگویی درباره توافق هسته‌ای متهم و تاکید کرد که اظهارات مخالفان درباره این توافق درست از آب درنیامده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود به درخواست جمهوری‌خواهان برای حضور بن رودز معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در یک جلسه استماع کنگره برای توضیح درباره توافق هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد و گفت که مخالفان، دروغگوهایی هستند که در حال گمراه سازی عموم مردم درباره محتوای توافق هستند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ارنست همچنین گفت: ما تمامی شواهد لازم و ضروری برای ارزیابی این موضوع که چه فردی حقیقت را درباره توافق با ایران می‌گوید و اینکه چه فردی حقیقت را نمی‌گوید در اختیار داریم. این اعضای کمیته هستند که حقیقت را درباره توافق هسته‌ای نمی‌گویند. بنابراین اگر آنها بار دیگر خواهان برگزاری جلسه استماع هستند به نظرم این موضوع تنها می‌تواند برای رسیدن به ریشه این موضوع که چرا آنها درباره توافق با ایران دروغ می گویند، مفید باشد. ما از این موضوع استقبال می کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه می تواند حرف های زیادی در این باره بزند، افزود: به نظرم او می‌تواند به سوالات دشوار درباره آنچه درباره توافق با ایران گفته که درست هم از آب در نیامده است، پاسخ دهد. هر آنچه که بن رودز درباره توافق با ایران گفته، درست از آب درآمده است. آیا از نظر شما اینکه افرادی که درباره توافق با ایران دروغ گفته اند از فردی که حقیقت را گفته سوال کنند، موضوعی منصفانه است؟

ارنست تاکید کرد: بن رودز فردی است که درباره توافق هسته‌ای حقیقت را گفته است و این جمهوری‌خواهان هستند که یا به روشی بد اطلاعات اشتباه دریافت کرده‌اند یا به روشی وقیحانه درباره توافق هسته‌ای با ایران دروغ می‌گویند.

وی ادامه داد: اگر آنها می‌خواهند در این رابطه تحقیق کنند این موضوعی است که از آن استقبال می‌شود. من نمی‌دانم چرا در جریان تحقیق درباره افرادی که درخصوص این توافق دروغ گفته‌اند به حضور و مشارکت فردی که حقیقت را گفته، نیاز است. اجازه بدهید آنهایی که دروغ گفته‌اند، خودشان در این رابطه سخن بگویند. شاید آنها خودشان درباره این موضوع که بازرسان بین‌المللی توانسته‌اند پایبندی ایران به توافق را راستی‌آزمایی کنند، توضیح دهند.

سخنگوی کاخ سفید به اظهارات درباره این‌که ایران از راه رفع تحریم‌ها صدها میلیارد دلار کسب می‌کند، پرداخت و گفت: آنها درباره تمامی این موضوعات و هر موضوعی اشتباه کرده‌اند. اگر آنها می‌خواهند درباره این موضوع صحبت کنند و در برابر مردم آمریکا درباره این موضوع شفاف سازی کنند که چرا حقیقت را نگفته اند، آنگاه از آنها استقبال می‌شود. به نظرم لازم نیست فردی که حقیقت را درباره توافق با ایران گفته بخشی از این موضوع باشد.

ارنست با تاکید بر این‌که آنچه سناتور کاتن درباره توافق هسته‌ای گفته، درست از آب درنیامده است، گفت: یا او اطلاعات اشتباهی دریافت کرده یا اینکه او حقیقت را نگفته است. او بارها و بارها اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد که درست نبود. این تنها یک حدس نیست. او در یک برنامه تلویزیونی گفت که این توافق ایران را در هشت یا 10 سال آینده در مسیر تبدیل به کشوری اتمی قرار می‌دهد، این درست نیست و در حقیقت می‌توانیم در جریان 10 سال و بعد از آن این موضوع را که آنها به طرف ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کنند، راستی‌آزمایی کنیم.

وی افزود: مقامات دولتی در مواردی بیشمار در کنگره برای شرکت در جلسات استماع درباره موضوع توافق با ایران حضور پیدا کردند. از ماه ژانویه 2015 ده‌ها جلسه استماع در این رابطه برگزار شده است که آخرین بار آن با حضور تام شانون در برابر کمیته روابط خارجی سنا برگزار شد. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هم در ماه فوریه جلسه استماعی در این رابطه داشته است. دولت همچنین بیش از30 مرتبه جلسات استماع محرمانه و علنی در 18 ماه اخیر درباره توافق هسته‌ای برگزار کرده است. اگر مسئله برگزاری یک جلسه استماع است که بر اساس آن جمهوری‌خواهان دروغگویی را متوقف سازند و حقیقت را درباره موضوع هسته‌ای ایران بگویند، احتمالا باید در یکی از 30 جلسه استماعی که با آنها داشته‌ایم، روی داده باشد و تصور نمی‌کنم که سی و یکمین جلسه آنها را به راه راست سوق دهد.

مجله نیویورک تایمز چندی پیش در یک گزارش 29 صفحه‌ای که به زندگی بن رودز پرداخته بود، فاش کرد که این معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با ارئه روایتی دیگر از مذاکرات به این رایزنی‌ها جهت داده و افکار عمومی آمریکا را در این زمینه فریب داده است. این مسئله با واکنش شدید جمهوری‌خواهان مواجه شده که دولت اوباما را به دروغگویی درباره حقایق توافق هسته‌ای و امتیازاتی که واشنگتن به تهران داده است، متهم می‌کنند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان