تاریخ انتشار: ۲۲:۴۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

ترامپ مدعی جایزه نوبل هم شد

رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد که نخست وزیر ژاپن طی نامه‌ای به کمیته جایزه نوبل وی را به دلیل مذاکرات خلع سلاح اتمی با کره شمالی نامزد جایزه صلح نوبل کرده است.
 رویداد۲۴ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد شینزو آبه نخست وزیر ژاپن وی را نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کرده است.

ترامپ با بیان اینکه گمان نمی‌کند هرگز برنده جایزه صلح شود، افزود آبه در نامه‌ای که کپی آن را به وی داده، خواستار اعطای جایزه صلح نوبل به ترامپ به دلیل تلاش هایش برای مذاکره با کره شمالی شده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: آبه، وی را از طرف کشور ژاپن نامزد این جایزه کرده، اما امیدی به برنده شدن ندارد. ترامپ سال گذشته نیز گفته بود هرگز برنده جایزه صلح نوبل نمی‌شود.

سال گذشته نیز پس از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در راستای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ، دو قانونگذار نروژی ترامپ را به عنوان نامزد جایزه صلح پیشنهاد کردند.

به نظر می‌رسد نخست وزیر ژاپن نیز پس از این دیدار، ترامپ را برای دریافت این جایزه پیشنهاد داده است.

ترامپ و کیم قرار است برای بار دوم در ۲۷ و ۲۸ فوریه (۷ و ۸ اسفند ۱۳۹۷) در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود که خلع کامل تسلیحات هسته ای، تغییر روابط آمریکا و کره شمالی و ایجاد سازوکار پایدار صلح برای شبه جزیره کره، از جمله محور‌های مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در ویتنام است.

اولین نشست سران آمریکا و کره شمالی در ژوئن گذشته در سنگاپور برگزار و به امضای سندی مبهم منتهی شد که کیم طبق آن، متعهد به همکاری در زمینه خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره شد.

ترامپ در حالی نشست اول خود با کیم را بسیار ثمربخش و تاریخی می‌داند که بسیاری از منتقدان آن را فاقد هرگونه نتیجه عینی می‌دانند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جایزه نوبل ، ژاپن
نظرات شما
پیشخوان