تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷

دلایل غیبت حدود 100نماینده هنگام بررسی دستوری مهم در مجلس

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیماری، مرخصی، سفر به همراه مسوولان اجرایی کشور به مناطق مختلف، افتتاح پروژه ها و حضور در همایش‌های مختلف را از دلایل غیبت حدود یکصد تن از نمایندگان مجلس در جلسات بررسی بودجه سال 98 دانستند.

دلایل غیبت حدود 100نماینده هنگام بررسی دستوری مهم در مجلس

رویداد۲۴ این روزها مجلس در حالی لایحه بودجه سال 98 کل کشور را به عنوان یکی از مهم ترین دستور کار خود بررسی می کند که گاهی هنگام بحث و رای گیری تبصره ها و بندهای بودجه که رفتار مالی سال آینده را مشخص می کند، نزدیک به یکصد تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور ندارند.

گاهی به دلیل خروج نمایندگان از صحن علنی مجلس، رییس جلسه مجبور می شود که بارها از نمایندگان دعوت کند تا در جلسه حضور یابند و گاهی نیز مجبور می شود که از هیات رییسه درخواست کند تذکرات کتبی را قرائت کنند تا نمایندگان به داخل مجلس بیایند.

امروز چهارشنبه کاهش تعداد نمایندگان در جریان بررسی بودجه به شکلی مضاعفی نمود پیدا کرد. هنگام رای گیری برخی از تبصره ها و بندهای بودجه شاهد حضور تنها 194 نماینده که کمترین میزان رسمیت یافتن جلسه علنی است، بودیم، در حالی که مجلس 290 نماینده دارد.

این بدان معناست که نزدیک به یکصد نماینده در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند.

عبدالرضا مصری روز چهارشنبه درباره علت غیبت نزدیک به 100 نماینده مجلس در جلسات علنی مجلس در هنگام بررسی لایحه بودجه، اظهار داشت: تعدادی ازنمایندگان با آقای لاریجانی چین هستند، بعضی ها بیمار هستند که البته خود من با وجود بیماری و مرخصی که دکتر به من داده است، آمده ام و یک دقیقه هم غیبت نکردم.

وی اظهار داشت: طبیعتا تعدادی از دوستان ما اوقاتی برایشان تنظیم شده است، برنامه هایی داشتند، به عنوان مثال در این چند روزه رییس جمهوری به بندرعباس سفر کردند، به همین جهت نمایندگان استان به احترام رییس جمهوری به آنجا رفتند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: بعضی از وزیران به برخی از استانها سفر کرده اند برای بعضی از تعهدات و به تبع نماینده مربوط به آن استان و شهرستان نیز وزیر را همراهی می کنند.

مصری ادامه داد: امروز همایشی برگزار شد که مربوط به تولیدکنندگان نمونه بود، 3 نفر ازنمایندگان به نمایندگی از مجلس در آن شرکت داشتند. 

وی گفت: کارگروه هایی که نمایندگان ناظر هستند مثل شورای پول و اعتبار، شوراهای مختلفی که نماینده باید در آن ناظر باشد تشکیل می شود، بنابراین باید در آن جلسات شرکت کند و گزارش آن جلسات را بدهد.

مصری اظهار داشت: همیشه شاید در حالت عادی بین 40 تا 50 نفر از نمایندگان در شوراها در جلسات مختلف و خارج از مجلس حضور دارند. 

برخی از نمایندگان همراه وزیران به حوزه های انتخابیه رفته اند
احمد امیر آبادی نماینده قم در مجلس نیز در این باره گفت: امروز بعدازظهر تعدادی از وزیران به استان های کشور سفر می کنند، بنابراین نمایندگان باید در حوزه های انتخابیه خود حضور پیدا کنند، در واقع نمایندگان به صورت ماموریت به حوزه های انتخابیه رفته اند.

وی افزود: افتتاحیه یک سری طرح های دهه فجر در استان های مختلف کشور، هنوز ادامه دارد و فردا صبح تا ظهر بیشتر نمایندگان به همین دلیل در حوزه های انتخابیه حضورپیدا می کنند.

کوچکی نژاد: جلسات مجلس دو شیفته و کار کردن سخت است
جبار کوچکی ن‍ژاد نماینده رشت نیز در این باره گفت: جلسات مجلس دو شیفته بوده و کارکردن کمی سخت است، نمایندگان بعضا بیرون کار دارند و دنبال کارهای عمومی می روند و بعضی در حوزه های انتخابیه هستند، هر نماینده یک مشکلی دارد و به خاطر همین در جلسه شرکت نمی کند.
این در حالی است که بررسی لایحه بودجه سالیانه یکی از موارد مهمی است که طی سال در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد و حضور اکثریت نمایندگان می تواند در بررسی و تصویب آن کارساز باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان