تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۷

تعقیب و گریز ناو‌های روسیه و آمریکا در دریای سیاه

مرکز ملی دفاعی وزارت دفاع روسیه بار دیگر خبر داد که ناوشکن‌های روسیه یک ناو آمریکایی را پس از ورود به دریای سیاه تحت نظر گرفته اند تا داستان تعقیب و گریز ناو‌های آمریکا و روسیه در ماه‌های اخیر در این پهنه آبی همچنان ادامه داشته باشد.
تعقیب و گریز ناو‌های روسیه و آمریکا در دریای سیاه
رویداد۲۴ براساس خبر‌های منتظر شده گویا ناو موشک انداز دونالد کوک از ساعت ۱۷ دیروز به وقت مسکو باردیگر وارد دریای سیاه شده است تا مقابل روس‌ها به قدرت نمایی بپردازد.

براساس اخباری که از سوی منابع آگاه در رسانه‌های روسیه چاپ می‌شود، ناو تجسسی «ایوان خورس» و ناو «اورخووا زویوا» هم طبق معمول این شناور آمریکایی را زیر نظر گرفته اند.

ناو دونالد کوک یک ماه پیش در یک ماموریت دریایی در دریای سیاه شرکت کرد و پس از آن در بندر باتومی گرجستان لنگر گرفت.

این ناو در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ بار در ماموریت‌های در دریای سیاه شرکت کرده است و هر بار به آب‌های ساحلی شبه جزیره کریمه نزدیک می‌شود.

بر اساس قرارداد مونتری، ناو‌های کشور‌های خارج از دریای سیاه فقط حق سه هفته ماموریت در این پهنه آبی را دارند و پس از آن باید این دریا را ترک کنند و به همین دلیل ناو‌های آمریکایی بطور منظم برای انجام ماموریت به این منطقه سفر می‌کنند.

فرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه با ورود هر ناو آمریکایی به این دریا، چند ناو و ناوچه را برای تحت کنترل گرفتن آن اعزام می‌کند و این مساله در ماه‌های اخیر به شیوه معمول تبدیل شده است.

تعداد ناو‌های این ناوگروه حداقل به پنج ناو می‌رسد و ماموریت اصلی آن‌ها قدرت نمایی مقابل روسیه است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سال ۲۰۱۴ با توجه به تغییرات در اوکراین و افزایش اختلاف‌ها میان کی یف و مسکو به دلیل الحاق کریمه به خاک روسیه، نیرو‌های خود را در دریای سیاه گسترش داد.

حضور نظامی غرب شامل افزایش تعداد ناو‌ها و برگزاری منظم رزمایش‌های دریایی در دریای سیاه است و هر ساله برای بازداشتن روسیه از گسترش خاک خود برگزار می‌شود.

روس‌ها نیز برای مقابله با استراتژی افزایش حضور نظامی غربی‌ها بی کار نبوده اند و در نخستین گام مجموعه‌های موشکی ساحل به دریای باستیون، تسلیحات پدافند موشکی اس-۴۰۰ و سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را در شبه جزیره کریمه مستقر کرده اند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان