تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد/ نمایندگی مجلس بیش از ۳ دوره متوالی ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکار استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین کردند.

رویداد۲۴بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

وکلای ملت با تصویب ماده ۳، این طرح را با ۱۳۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده، مقرر شد یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر به قانون انتخابات مجلس الحاق شود:

«حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود درواقع در آن استان، موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند».

طبق تبصره یک این ماده، مقرر شد «تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابی مجلس تعیین گردیده است».

علاوه بر این، طبق تبصره ۲ مقرر شد «در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد یا شهرستان‌هایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارد، به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می‌شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان‌هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیک‌ترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق می‌شوند».

همچنین طبق تبصره ۳ مقرر شد «حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی باشند».

احزاب نامزدها را معرفی می کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند: ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی از طریق لیست‌های حزبی انجام شود.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ماده ۴ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۰ رأی موافق، ۸۴ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در این ماده مقرر کردند: ثبت‌نام داوطلبان از طریق فهرستی که احزاب یا گروه‌ها و تشکل‌های قانونی ارائه می‌کنند یا به صورت منفرد انجام می‌شود، رأی به فهرست‌های انتخاباتی مطابق تشریفات مقرر در این قانون صورت گیرد.

نمایندگان همچنین تصویب کردند: مقصود از احزاب و گروه‌های سیاسی در این قانون احزاب موضوع بند ۱ ماده ۱ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب سال ۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلیه تشکل‌ها و گروه‌های قانونی رسمی می‌باشد».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۵ این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورا‌های مجلس ارجاع دادند.

در این ماده آمده است: احزاب و گروه‌های سیاسی می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداقل تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به هیأت اجرایی مرکزی یا هیأت اجرایی استان حسب مورد اعلام کنند.

فهرست‌ها باید به صورت استانی و کامل ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.

در تبصره ۱ این ماده آمده است: احزاب مکلف هستند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.

نمایندگی مجلس بیش از ۳ دوره متوالی ممنوع شد

با موافقت نمایندگان بیش از سه دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ممنوع شد .

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان در جریان اصلاح قانون موادی از قانون انتخابان با پیشنهاد حسینعلی امیریخامکانی مبنی بر این که هر فرد حق دارد که سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود و لی یک دوره باید از انتخابات مجلس کناره گیری کند موافقت کردند.

بر اساس این پیشنهاد نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی ممنوع شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات شما
پیشخوان