تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ خبر می‌دهد؛

اولین مقابله به مثل جدی ایران با اروپا/ دو دیپلمات هلندی از ایران اخراج شدند

وزیر خارجه هلند سفیر کشورش را از تهران فراخوانده تا با او درباره اخراج دو دیپلمات هلندی از تهران که به عنوان یک اقدام مقابل در برابر اخراج دیپلمات‌های ایرانی در این کشور توسط ایران انجام شده مشورت کند. این شاید اولین اقدام قاطع متقابل درباره کارشکنی اروپایی ها در سالهای اخیر باشد.
مقابله به مثل ایران با اروپایی‌ها/ اخراج دو دیپلمات هلندی از ایران
رویداد۲۴  وزارت خارجه هلند امروز سفیرش را از تهران فراخوانده است. این اتفاق در حالی رخ داده که چندی پیش هلند دو دیپلمات ایرانی را به اتهام دست داشتن در سوقصد علیه اپوزیسیون نظام ایران اخراج کرده بود.

مقامات هلند در ماه ژانویه ایران را به دخالت در کشته شدن دو اپوزیسیون نظام در خاک هلند در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ متهم کردند و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را به همین منظور علیه تهران اعمال کرد.
 
به گزارش رویداد۲۴ استف بلوک وزیر خارجه هلند در نامه‌ای که به پارلمان داده، گفته دولت هلند تصمیم گرفته سفیرش را در تهران برای مشورت فرا بخواند.
 
او گفته تصمیم تهران برای اخراج مقامات هلندی قابل قبول نیست و تاثیر منفی بر توسعه روابط دو جانبه می‌گذارد.
 
استف بلوک همچنین گفته حرکت ایران در پاسخ به اخراج دو دیپلماتش از هلند در ژوئن سال ۲۰۱۸ بوده است اما آنها دلایل متقنی توسط اطلاعات هلند به دست آورده بودند که این دو فرد به دنبال سوءقصد علیه دو ایرانی تبار ساکن هلند بوده‌اند.
 
خبر اخراج مقامات هلندی از ایران تاکنون از هیچ منبعی اعلام نشده بود.
 
به گفته بلوک، ایران به مقامات هلندی درباره تصمیمش برای اخراج دو دیپلمات این کشور در تاریخ ۲۰ فوریه اطلاع داده و آن‌ها روز یکشنبه دیپورت شده و به هلند برگشتند.
 
وزیر خارجه هلند گفته ان‌ها سفیر کشورمان در لاهه را نیز به همین منظور به وزارت خارجه احضار کرده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ تحقیقات درباره پرونده سوءقصد‌ها در خاک هلند در تابستان ۲۰۱۸ به اخراج دو دیپلمات ایرانی از سفارت ایران در این کشور منجر شد. هیچ یک از این دیپلمات‌ها به اعتراف‌نامه‌ای که هلند به پارلمان اروپا نوشته، در قتل‌های ادعایی دخالتی نداشتند، اما در این نامه گفته شده که این علامتی بود که هلند به ایران نشان داد تا بگوید هرگونه دخالت احتمالی ایران در سوءقصد‌ها را غیر قابل قبول می‌داند.

مقام‌های ایران نیز هر گونه دخالت در این سوء قصد‌ها را رد کرده‌اند.

سرویس اطلاعات داخلی هلند اعلام کرده که اولین حادثه در شهر المر در نزدیکی آمستردام و در دسامبر ۲۰۱۵ رخ داده است. گفته می‌شود در جریان این سوءقصد مردی به نام علی معتمد ۵۶ ساله توسط دو مرد مورد هدف گلوله قرار می‌گیرد. این اقدام در ابتدا همسایگان را متعجب می‌کند. معتمد یک متخصص امور الکترونیکی بوده که با همسر و پسرش زندگی می‌کرده است.

نخستین بار روزنامه هت پارول هلند سال گذشته گزارشی بر اساس اسناد دادگاه منتشر کرد و ادعا کرد معتمد تحت نام جعلی زندگی می‌کرده و نام واقعی او محمدرضا کلاهی بوده است.

محمدرضا کلاهی صمدی زاده از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران و متهم انفجار ۷ تیرماه ۱۳۶۰ در ساختمان حزب جمهوری اسلامی بود. در شامگاه ۷ تیر ۱۳۶۰ مقر حزب جمهوری اسلامی در یک بمبگذاری ویران شد و سید محمد بهشتی و ۷۲ مقام دولتی ایرانی به شهادت رسیدند. کلاهی که به عنوان تکنسین تجهزات صوتی در حزب کار می‌کرد متهم است که بمب را همراه خود به مقر حزب برد. به همین دلیل او عامل انفجار شناخته شد. سرانجام او بدون اینکه در دادگاهی در ایران محاکمه شود توانست از مرز خارج شود و به فرانسه بگریزد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان