تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

درختکاری، همیشه ارزش نیست...

سیده‌فاطمه ذوالقدر*

رویداد۲۴ امروزه با صنعتی شدن جوامع، درختان، نقش حیاتی در زندگی بشر ایفا می‌کنند؛ آن‌ها برای ادامه حیات از دی اکسید کربن استفاده کرده و به این وسیله هوا را پاک می‌سازند. از سویی درختان در حالی که به منزله ریه‌های شهر قلمداد می‌شوند و در تامین سلامت اعضای جامعه دارای نقش مهمی هستند، تجهیزات و مقدمات پیشرفت صنعت و فناوری را هم موجب می‌شوند و منابع تامین‌کننده محصولاتی نظیر وسایل چوبی، مبلمان، لوازم التحریر، الوار و تولیدات دیگرنیز محسوب می‌گردند.

آب، خاک، جنگل و مرتع، منابع طبیعی هستند که به عنوان بستری برای حیات انسان‌ها و زیربنای توسعه پایدار جوامع شناخته شده‌اند و نیازمند توجه ویژه می‌باشند چرا که در صورت آسیب و نابودی، اثرات مخرب و مرگ‌بار آن گریبان‌گیر همه موجودات خواهد شد. این منابع، تکیه گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، بستری برای رونق کشاورزی، زمینه‌ای برای اشتغال، منبعی برای تولید چوب، زیستگاهی برای گونه‌های گیاهی و جانوری، منبعی برای تولید اکسیژن و تفرجگاهی برای گذران اوقات فراغت به وجود می‌آورند و دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.

در این میان، آسیب‌های مردم به درختان و محیط زیست در کنار روند طبیعی و جهانی از بین رفتن بافت گیاهی، سبب آلودگی محیط زیست، بروز آتش سوزی و کاهش و حتی انقراض گونه‌های خاص گیاهان و درختان اقلیمی شده است. این بی‌توجهی نه در دهه‌های آینده، بلکه در همین زمان حال حاضر، گریبان‌گیر مردم سرزمینمان شده است.

روز درختکاری که آغاز هفته منابع طبیعی را نوید می‌دهد، بر اهمیت این منابعِ ارزشمند بیش از پیش تاکید می‌کند؛ روزی که مردم ایران گامی مثبت برای طبیعت خود برمی‌دارند و همزمان با آماده کردن سبزه بر سر سفره هفت‌سین در اقدامی شایسته‌تر، نهالی هم در دل خاک می‌کارند و با کاشتن به استقبال از بهار زیبا می‌روند. البته هر سال آمار‌های بسیاری در خصوص کاشت درخت ارائه می‌شود، اما نتیجه مطلوب حاصل نمی‌گردد؛ صرف‌نظر از اینکه حفظ و نگهداشت نهال به اندازه کاشت اصولی آن اهمیت دارد و همواره نیازمند مراقبت است، باید گفت: هر اکوسیستمی مانند مراتع، بیابان‌ها، رویش‌گاه‌های جنگلی، تالاب‌ها و کوهستان‌ها برای یک توان اکولوژیکی خاص طراحی شده‌اند و متناسب با آن توان از پوشش گیاهی برخوردار هستند، بنابراین بهتر است درختکاری در جایی که پتانسیل طبیعی دارد انجام شود و نباید بدون برنامه و آن هم با صرف هزینه‌های بالا، موجب آسیب به طبیعت و تغییر اقلیم شد. مثل اینکه در جایی که مستعد درختکاری یا کاشت گونه‌ای خاص از درختان نیست، صرفاً برای ارائه آمار و ارقام و بدون انجام کارشناسی لازم، اقدام به جنگل‌سازی نمود و به این ترتیب سفره‌های آبی زیرزمینی را نابود کرد.

درختکاری همیشه ارزش نیست بلکه باید در جایی صورت گیرد که ظرفیت طبیعی آن وجود داشته باشد اگر غیر از این باشد باعث افزایش سرعت تغییر اقلیم و افزایش دما می‌گردد.

روز درختکاری، یادآور احترام به محیط زیست و کوشش جهت حفظ و مراقبت از منابع طبیعی و تامین اقلیمی مناسب برای حیات خود و فرزندانمان است. برای حفظ منابع طبیعی، لازم است افراد را نسبت به اثرات منابع طبیعی آگاه کرده و زیان‌های جبران‌ناپذیر نابودی این منابع حیاتی گوشزد شود.

*نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Sweden
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
درود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان