تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷

جنجال جدید برنده باش و پاسخ عجیب تهیه کننده

صبح دیروز ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد عوامل برنامه «برنده باش» با دستکاری در فیلم مسابقه پیش از پخش، سعی کرده‌اند اشتباه خود را در طراحی یک سؤال غلط بپوشانند و در این راه، با استفاده از تکنیک‌های تدوین فیلم، مخاطبان تلویزیون را فریب داده‌اند.
جنجال جدید برنده باش و پاسخ عجیب تهیه کننده
رویداد۲۴ در این ویدئو مشخص است که پرسش چهارم (۴ میلیونی) مسابقه، گزینه صحیحی ندارد و هر چهار گزینه غلط است. سؤال این است: «دروازه‌بان اجازه ندارد توپ را بیشتر از چند ثانیه در اختیار داشته باشد؟» شرکت‌کننده بینوا هم که جواب درست (۶ ثانیه) را در گزینه‌ها ندیده، به اطلاعات خودش شک و نزدیک‌ترین گزینه (۵ ثانیه) را انتخاب کرده است، اما به دلیل اشتباه طراحان سؤال «برنده باش» که جواب را در سیستم مسابقه، «۴ ثانیه» گذاشته بودند و این که این پرسش، در مرحله چهار میلیون تومانی بوده، طبق قوانین مسابقه، شرکت‌کننده حذف شده است. وی بعد از ضبط، به دست‌اندرکاران مسابقه اعتراض کرده، ولی آن‌ها وقتی ماجرا را فهمیده‌اند، در تدوین فیلم مسابقه، گزینه «۶ ثانیه» را جایگزین کرده‌اند و تمام!

عجیب آن جاست که شرکت‌کننده به دلیل آن که قبل از ضبط برنامه تعهد داده که هیچ شکایتی از «برنده باش» ندارد، نمی‌تواند اعتراض کند و ماجرا را دوستانش که در سالن حاضر بوده‌اند، رسانه‌ای کرده‌اند.

در پاسخ به این ماجرا، هاشم رضایت تهیه‌کننده این مسابقه توضیحی داده و گفته است: «کنکور که توسط تخصصی‌ترین مجموعه علمی کشور سالی یک بار برگزار می‌شود، هرسال شامل سؤالات اشتباهی است که بعد از برگزاری آن معلوم می‌شود. طبیعتاً برنامه‌ای که هر هفته دو قسمت با ده‌ها سؤال تولید می‌کند، ممکن است دچار خطا شود و پخش این جواب خطا از رسانه کار اشتباهی است؛ بنابراین پاسخ سؤال قبل از پخش اصلاح و به شرکت‌کننده نیز برای جبران ضرر و زیان مراجعه شد.»

اظهارنظر تهیه‌کننده مسابقه بسیار عجیب و قیاس «برنده باش» با کنکور، یک قیاس مع‌الفارق است. سؤالات کنکور، ناظر به امور بدیهی نیست؛ پرسش‌هایی است که گاهی (در سؤالات ریاضی و فیزیک) پاسخ آن‌ها بعد از چندین دقیقه حل مسئله و پر از اعداد گوناگون به دست می‌آید؛ بنابراین احتمال اشتباه در پاسخ به سؤالات کنکور، قابل پذیرش است. اما در «برنده باش» که بسیاری از سؤالات به شدت ساده هستند و حتی گاهی مجری را به خنده وامی‌دارند، وضعیت کاملاً متفاوت است. می‌دانیم پاسخ تقریباً همه پرسش‌های مسابقه «برنده باش» با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی قابل دستیابی است و مشخص است کنترل دقیقی (حتی در حد یک جست‌وجوی گوگل) بر این سؤالات اعمال نمی‌شود.

راه بهتر آن بوده که عوامل «برنده باش»، مسابقه این شرکت‌کننده را دوباره ضبط می‌کردند تا یک بار دیگر از ابتدا در مسابقه شرکت کند. به این صورت، اشتباه عوامل مسابقه در طراحی سؤال، به راحتی جبران می‌شد و حقی از شرکت کننده ضایع نمی‌شد. به خصوص آن که سؤال مورد اشاره، پرسش چهارم مسابقه بوده و تکرار کردن سه پرسش، کار بسیار راحتی بوده است.
 
منبع:روزنامه خراسان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان