تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷

جزئیات خروج نیروهای مستشاری ایران از عراق/ سفر روحانی به بغداد باعث دور زدن تحریم‌ها می‌شود؟

تحلیلگر مسائل عراق می‎‌گوید: عراق می‌‌‌‌تواند به مثابه ریه‌‌‌‌های تنفسی ایران در منطقه و جهان عمل کند.

رویداد۲۴سیدرضا قزوینی غرابی، درخصوص سفر رئیس‌جمهور به عراق طی روزهای آینده گفت: این سفر از چند بعد قائل اهمیت است. نخست اینکه اولین سفر حسن روحانی به عراق پس از ریاست جمهوری ایشان است. دوم اینکه در شرایطی انجام می‌‌‌شود که ایالات متحده امریکا تحریم‌‌‌های سختی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و فشارها بر عراق برای همراهی با واشنگتن در این تحریم‌‌‌‌ها جریان دارد. از این رو باید این سفر را سفری مهم و حساس ارزیابی کرد.

فشار آمریکا به عراق برای قطع واردات برق و گاز و حذف دلار از تبادلات تجاری با ایران

وی درباره مناسبات اقتصادی کنونی میان ایران و عراق و تاثیر این مسئله بر همکاری‌های دو کشور اظهار داشت: در حال حاضر، حجم تبادلات تجاری دو کشور حدود هشت میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است که به نسبت سال پیش از آن، دو میلیارد دلار افزایش داشته است.

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه مقامات اقتصادی ایران و عراق، ظرفیت روابط اقتصادی دو کشور را ۲۰ میلیارد دلار تا پنج سال آینده پیش‌‌‌‌بینی کرده‌‌‌اند، تصریح کرد: هر چند که در سایه تحریم‌‌‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و فشارها بر بغداد برای قطع واردات برق و گاز و حذف دلار از تبادلات تجاری با ایران، تحقق این امر سخت به نظر می‌رسد اما امیدوارم مقامات دو کشور راهکارهای عملی برای گذر از این مرحله را مدنظر گرفته باشند و در سفر روحانی شاهد نتایج عملی باشیم.

ایران پس از اعلان شکست داعش مستشاران نظامی خود را از عراق خارج کرد

قزوینی غرابی درباره همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان ایران و عراق خاطرنشان کرد: همکاری‌‌‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور از سال‌‌های گذشته تاکنون در سطح بالایی بوده است، به ویژه در موضوع جنگ عراق با تکفیری‌‌‌های داعش، شاهد کمک‌‌‌های قابل توجه جمهوری اسلامی ایران به عراق بودیم.

وی با بیان اینکه البته پس از اعلان شکست داعش توسط دولت عراق، ایران مستشاران نظامی خود را از عراق خارج کرد و عملا این موضوع ارتباطی با روی کار آمدن عادل عبدالمهدی نداشته است، ابراز داشت: قطعا به دلیل شرایط حساس منطقه همکاری‌‌‌های امنیتی دو کشور ادامه خواهد داشت.

بازسازی عراق، می‌‌‌تواند مناسبات تهران و بغداد را روی حوزه اقتصاد متمرکز کند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: تمرکز عراق در این مرحله بر روی بازسازی، می‌‌‌تواند مناسبات دو کشور را روی حوزه اقتصاد متمرکز کند.

قزوینی غرابی درباره فشارهای امریکا به عراق علیه ایران و نقش بغداد دوره اعمال مجدد تحریم‌های واشنگتن علیه تهران بیان کرد: عراق می‌‌‌‌تواند به مثابه ریه‌‌‌‌های تنفسی ایران در منطقه و جهان عمل کند. این موضوع البته ارتباط محکمی با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها و توافقات دو کشور می‌‌‌تواند داشته باشد.

ایالات متحده همچنان قدرت بالایی در تصمیم‌‌سازی در عراق دارد

وی افزود: امریکایی‌‌‌‌‌ها تلاش می‌‌‌‌کنند چنین اتفاقی نیفتد. به ویژه که عراق هنوز مقوم‌‌‌های اساسی برای اتکا بر روی خود را ندارد و ایالات متحده همچنان قدرت بالایی در تصمیم‌‌سازی در عراق دارد.

این کارشناس مسائل عراق درباره معافیت‌های موقت امریکا به عراق برای تداوم همکاری‌ اقتصادی با ایران یادآور شد: تاکنون برای دو دوره ۴۵ روزه و ۹۰ روزه، معافیت‌‌‌های عراق از واردات انرژی ایران تمدید شده است و در حال حاضر، دوره ۹۰ روزه نیز تا چند روز آینده به پایان می‌‌‌رسد.

آمریکا از هر فرصتی برای تنگ کردن حلقه محاصره و فشار بر ایران بهره می‌‌‌برد

قزوینی غرابی با بیان اینکه عراق هنوز توان خودکفایی از واردات گاز و برق از ایران را ندارد و هنوز مشخص نیست که آمریکا با پایان این معافیت ۹۰ روزه چه اقدامی اتخاذ کند، عنوان کرد: تمدید نشدن این معافیت‌‌‌ها یا دائمی نشدن آن شرایط را برای ایران و عراق سخت خواهد کرد.

وی درباره رویکرد امریکا نسبت به سفر روحانی به عراق هم گفت: اساسا رویکرد سیاست خارجی ترامپ در منطقه، مواجهه با ایران است و از هر فرصتی برای تنگ کردن حلقه محاصره و فشار بر ایران بهره می‌‌‌برد و تلاش کرده تا دیگر کشورها را نیز با خود همراه کند.

سفر روحانی به بغداد در راستای کاهش فشارها و آثار تحریم بر ایران است

عراق ظرفیت خوبی در میانجی‌‌‌گری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای دارد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه طبعا آمریکایی‌‌‌ها از هر اقدامی که ایران را از انزوای مدنظر واشنگتن خارج کند یا فشارها و تحریم‌‌‌ها را بی‌‌‌اثر یا کم‌‌‌‌اثر کند، نگران و ناراضی خواهد بود، اظهار داشت: امریکا می‌‌‌داند سفر روحانی به بغداد نیز در راستای کاهش فشارها و آثار تحریم بر ایران است. بنابراین در حال حاضر با انواع تهدیدها و فشارها بر بغداد، تلاش می‌‌‌کنند سفر ایشان را بی‌‌‌اثر کنند.

قزوینی درباره رویکرد بغداد نسبت به تنش‌های ریاض و بغداد در خاورمیانه هم تصریح کرد: عراق به دلیل آنکه در سال‌‌‌‌های اخیر تلاش کرده سیاست بی‌‌‌طرفی را در سیاست خارجی خود پیشه کند، ظرفیت خوبی در میانجی‌‌‌گری‌‌‌های منطقه‌‌‌ای دارد اما شرایط حاکم بر روابط ایران و عربستان سعودی در شرایط کنونی کمی پیچیده و سخت است.

سطح خصومت سعودی‌‌ها با ایران پیچیده‌‌‌‌تر از آن است که عراق بخواهد ایفای نقش کند

وی با بیان اینکه مسئله سعودی‌‌‌ها با ایران از اختلافات عادی و سوءتفاهم‌‌های سیاسی پیچیده‌‌تر است، خاطرنشان کرد: باید آن را در چارچوب خصومت‌‌های ضد ایرانی ولیعهد سعودی و هم‌‌راستا با سیاست‌‌‌های ایران‌‌‌ستیزانه ترامپ و رژیم صهیونیستی برشمرد.

این روزنامه‌نگار اضافه کرد: به نظر می‌‌‌رسد سطح خصومت سعودی‌‌ها با ایران پیچیده‌‌‌‌تر از آن است که عراق بخواهد ایفای نقش کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان