تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷

افشای اسنادی از نقض قوانین فیفا/ رشوه ۸۸۰ میلیون دلاری قطر به فیفا برای میزبانی جام جهانی

براساس اسناد افشا شده، قطر در آستانه تصمیم فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) برای اعطای حق میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به این کشور، در مجموع ۸۸۰ میلیون دلار رشوه داده است.
اسنادی که افشا شد/ رشوه ۸۸۰ میلیون دلاری قطر به فیفا برای میزبانی جام جهانی
رویداد۲۴ گزارش اختصاصی روزنامه ساندی تایمز مدعی است که مدیران اجرایی شبکه دولتی الجزیره سه هفته پیش از اعلام حق میزبانی با امضای قراردادی تلویزیونی پیشنهاد مذکور را مطرح کرده اند.

براساس گزارش مذکور، از آنجا که مالکیت الجزیره در اختیار «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر است، چنین اقدامی در تضاد آشکار با منافع فیفا بوده و ناقض قوانین داخلی آن است.

تایمز در ادامه مدعی است که کشور قطر سه سال بعد یعنی اندکی پیش از توقف تحقیقات فیفا در خصوص وقوع فساد در پیشنهاد‌های مطرح شده، مجددا پیشنهاد رشوه دیگری را به مبلغ ۴۸۰ میلیون دلار مطرح کرده است؛ قرارداد مذکور هم اکنون بخشی از تحقیقات است که توسط پلیس سوئیس در حال پیگیری است.

روزنامه دیلی تلگراف در این خصوص نوشت: اتهامات مذکور به احتمال فراوان شک و شبهات را در خصوص اقدام قطر به منظور خریداری حق میزبانی این تورنمنت که تا سه سال دیگر به میزبانی دوحه برگزار می‌شود را بیش از پیش قوت خواهد بخشید.

زمزمه‌ها مبنی بر فساد و ارتشاء در خصوص اعطای حق میزبانی به قطر بلافاصله پس از اتخاذ این تصمیم در دسامبر ۲۰۱۰ آغاز و بدون وقفه ادامه یافت.

روزنامه تایمز در سال ۲۰۱۴ مدعی شد که «محمد بن همام» رئیس فدراسیون فوتبال قطر که در سال ۲۰۱۱ به اتهام فساد مالی از کمیته اجرایی فیفا کنار گذاشته شد، برای حصول اطمینان از برنده شدن قطر در رای گیری دسامبر ۲۰۱۰ به مقامات ارشد فیفا ۳۰ میلیون پوند رشوه داده است.

در این بین، «دامیان کالینز» رئیس کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا در مصاحبه با تایمز اظهار داشت که فیفا باید پرداختی‌های شبکه الجزیره را بلوکه کرده و تحقیقات خود را در خصوص قراردادی که «نقض فاحش قوانین به نظر می‌رسد»، آغاز کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فیفا ، جام جهانی ۲۰۲۲
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان