تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
دادستان تهران:

کسی در پرونده پتروشیمی ۶ میلیارد دلار اختلاس نکرده است

دادستان تهران در پاسخ به سوالی درباره رقم واقعی پرونده پتروشیمی گفت: اولا اختلاسی در کار نیست و اینکه روزنامه‌هایی تیتر کردند، ۶ میلیارد دلار یا یورو اختلاس، کذب است.
۶ میلیارد دلار یا یورو اختلاس کذب است/ اختلاسی در کار نیست
رویداد۲۴ عباس جعفری دولت آبادی درباره رقم واقعی پرونده پتروشیمی گفت: این پرونده از مهمترین پرونده‌هایی بوده که در سال ۹۱ در دادسرای تهران تشکیل شده و تحریم‌های امریکا در آن دوره آغاز شد. سال ۸۸ که شرکت پتروشیمی بازرگانی ایران واگذار می‌شود و کسانی که این شرکت را خریداری می‌کنند به لحاظ اقداماتی که انجام دادند این پرونده تشکیل می‌شود. اولا اختلاسی در کار نیست. اینکه روزنامه‌هایی تیتر کردند، ۶ میلیارد دلار یا یورو اختلاس، کذب است. یک شرکت خصوصی است و نمی‌تواند اختلاس کند. مجموع ۶ میلیارد دلاری که اعلام شد مجموع معاملات مالی این پرونده بوده است نه مجموع میزان رد مال پرونده.
 
وی افزود: در این پرونده حق العمل کاری به حالت اقدام مالکانه تبدیل شد و اصل ارز را که نیاوردند بلکه آن‌ها رفتند مدرک سوزی کردند و یا با تاخیر از منشا داخلی پرداخت کردند. مجموع عملیات آن‌ها ۶ میلیارد دلار شده است. اتفاقی که جرم شده این است که متهمان استفاده‌های شخصی کردند. اگر می‌خواستند وارد کنند آن‌ها چیزی وارد نکردند و شرکت‌هایی در آلمان و ترکیه و دوبی درست کردند و بخشی از دلار‌ها را به حساب‌های خود ریختند و مجموع پول‌هایی که برداشته‌اند ۲۲ میلیون یورو و ۱۵ میلیون دلار است و مبلغ ریالی آن حدود ۶۵ میلیارد تومان است که سوءاستفاده کرده‌اند.

او ادامه داد: متهمان دو گروه‌اند. ۸ متهم اول، مشارکت داشتند و ۶ متهم دوم معاونت داشتند. این ۱۴ نفر عملیات ارزی انجام دادند و مابه التفاوت‌ها را به ریال تبدیل کردند و ما معتقدیم اخلال در نظام اقتصادی کشور بوده البته آن‌ها ادعایی دارد که قانون مکلف نکرده که ارز به ما بدهید و در مورد شرکت‌های پتروشیمی این دعوا الان وجود دارد.

وی تاکید کرد: پرونده پتروشیمی فساد بوده، ولی اختلاس نبوده است. چرا این پرونده اخلال در نظام اقتصادی بوده؟ زیرا ارز‌ها را باید به بانک مرکزی می‌دادند. برخی روزنامه‌ها فضاسازی کردند و یک پرونده فساد که برای ما فرصت بود که به مردم اعتماد بدهیم که دستگاه قضایی به امور توجه دارد را تبدیل به تهدید کردند و ذهن مردم را خراب کردند و گفتند همه بردند و اختلاس کردند.
 
دادستان تهران افزود: این پرونده بخش مفتوحی دارد و پرونده سنگینی است و یک بخش‌هایی از ارقام در خارج از کشور بوده و برخی از متهمان که مثل آن خانم از کشور فرار کرده و از سال ۲۱/ ۵/ ۹۱ که پرونده تشکیل شده از کشور فرار کرده است. اینکه بگویند که این خانم تا سال ۹۶ بوده و کاری با او نداشته‌اند این طور نیست و از متهمان اصلی بوده و بخش مفتوح دارد.
 
جعفری دولت آبادی درباره فرار خانم شیخ الاسلام در پرونده پتروشیمی گفت: ایشان حتما اگر به ایران بیاید یا از طریق پلیس بین الملل تحت تعقیب قرار گیرد، جزو متهمان اصلی پرونده است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان