تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
کوهکن:

آمریکایی‌ها برای اقتصاد ایران نقشه‌ها دارند/ برای تامین کالای اساسی کمبود نداریم

یک نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال آینده قطعا آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای اقتصاد نقشه‌هایی دارند پس عاقلانه‌ترین و معقول‌ترین کار این است که سیستمی را تعریف کنیم در آن توزیع یارانه معقول و منطقی و دایره توزیع آن همه اقشار جامعه باشد.

رویداد۲۴محسن کوهکن، درباره اینکه برای اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز بر تصمیم مجلس بنا شد کالابرگ‌های الکترونیکی در اختیار مردم قرار گیرد آیا تنها راه برای مدیریت شرایط فعلی دادن این کالا برگ‌ها بوده است یا خیر،‌ بیان کرد: کمیسیون تلفیق تخصیص کالابرگ الکترونیکی را برای کالاهای اساسی تصویب کرد و مجلس هم درباره آن تصمیم گرفت، بله نمی‌توانیم بگوییم که این کار بهترین تصمیم و انتخاب مجلس بوده است اما می‌توان گفت این کار باعث جلوگیری بسیاری از مشکلات می‌شود.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیدگاهی که درباره کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد این است که این کالاها با قیمت معقول و منطقی به دست مردم برسد برای این کار هم غیر از این چاره دیگری نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: به روایتی گفته می‌شود اول امسال دولت ۲۲ میلیون دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات یکسری اقلام در اختیار واردکننده‌ها گذاشته است؛ حال اینکه این‌ها رفتند کالاهای اساسی وارد کرده‌اند که بر اساس برخی از گمانه‌زنی‌ها غیرضروری است و حتی نیازهای درجه سوم و چهارم مردم هم نمی‌شود کنار بگذاریم؛ اگر واقعا از همین محل مقدار کالای اساسی وارد کرده بودند به صورت طبیعی باید بعد از ۷ الی ۸ ماه اثراتی به همراه داشته باشد که نداشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: توزیع کالاها با سیستم قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باید یک رضایتمندی را در جامعه به همراه داشته باشد اما چیزی که مشاهده می‌کنیم غیر از این است.

وی با بیان اینکه بعضا دیده می‌شود یکسری اقلام در برخی از نقاط کشور توزیع شده و در برخی مراکز به دست مصرف‌کننده نرسیده است، گفت: در نظر داشته باشید چناچه ارزی را برای کالاهای اساسی می‌گذاریم برای این است که همه اقشار جامعه از آن بهره‌مند شوند و استفاده کنند اما ارزیابی‌ها و نظر مردم این نیست.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی ۲۲ میلیون دلار ذخایر ارزی کشور که با تصمیم غلط دولت برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود، اتفاقی را که باید رقم نزد.

کوهکن با اشاره به آمدن سال جدید و چالش‌های پیش‌روی دولت بیان کرد: با ارزیابی‌هایی که انجام داده‌ایم در سال آینده قطعا آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای اقتصاد نقشه‌هایی دارند پس عاقلانه‌ترین و معقول‌ترین کار این است که سیستمی را تعریف کنید در آن توزیع یارانه معقول و منطقی و دایره توزیع آن همه اقشار جامعه باشد.

وی تاکید کرد: برای این‌که مردم به مشکل برنخورند در کمیسیون تلفیق بحث‌های بسیاری مطرح شد اما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که کالاهای اساسی اینگونه در اختیار مردم قرار گیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره اینکه گفته می‌شود برخی از کالاهای اساسی در بازار وجود ندارد آیا واقعا چنین چیزی است یا خیر، گفت: خیر در مورد کالاهای اساسی در بازار کمبودی نداریم،‌ قطعا اگر یک کالاهای اساسی با کمبود مواجه بود متاسفانه با فرهنگی که جامعه ما دارد قیمتش افزایش پیدا می‌کرد و احتکار می‌شد. ‌‌

وی یادآور شد: دستمال کاغذی را یادتان هست که نقل محافل شد که وجود ندارد و بعضی‌ها احتکار کردند بعضی‌ها هم گران فروختند اما وقتی مواد اولیه به کارخانه‌ها رسید و بازار به حالت عادی برگشت مشخص شد چیز خاصی نبوده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۱۴ میلیون دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است خب این کالاها تعریف دارند معتقدم دولت باید تدبیر کند و سیاست‌گذاری‌هایی را به کار گیرد که هم اهرم تشویقی باشد برای تولید آن‌ها در داخل کشور و اقتصاد مقاومتی را که بارها و بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، ریل‌گذاری کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا باوجود اینکه کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد می‌شود اما همین اجناس با قیمتی بیشتر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم می‌رسد، بیان کرد: مشخص است چون ارز در یک سیستم نظارتی درست توزیع نمی‌شود با قیمت بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد در صورتی که اگر این سیستم درست بود، چنین نمی‌شد.

کوهکن ادامه داد: به طور مثال گوشت؛ قیمت این کالا کاملا مشخص است مثل نفت و طلا نیست که با قیمت جهانی سنجیده شود. قیمت تولید این محصول هم مشهود است باید حداکثر و حداقلی داشته باشد اما چنین نیست.

وی گفت: تنها راه همین است که تعریف شد افراد کالابرگ دریافت کنند و مردم هنگامی که کالاهای اساسی خود را مطالبه کردند واردکنندگان و دست‌اندکاران، آن را به طور یکسان در اختیارشان قرار دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم ایران
نظرات شما
پیشخوان