تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

سفیر ایران در روسیه: غرب نارضایتی ملت های خاورمیانه را برانگیخته است

رویداد۲۴-سفیر ایران در فدراسیون روسیه در شانزدهمین کنفرانس علمی بین المللی لیخاچف در شهر سن پترزبورگ با اشاره به انقلاب های مردمی در کشورهای خاورمیانه، گفت: بی توجهی غرب نسبت به خواسته های مردمی، نارضایتی ملت های منطقه را برانگیخته است.

  مهدی سنایی امروز (جمعه) در جلسه همکاری بین دولتی مبارزه با تروریسم نشست سن پترزبورگ که به میزبانی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی این شهر انجام شد، با انتقاد از اینکه غرب از خواسته های مردمی در برخی کشورهای خاورمیانه حمایت نمی کند، گفت: استانداردهای دو گانه موجب نارضایتی مردم و دولت ها می شود.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، سفیر جمهوری اسلامی ایران و عضو کمیته برگزاری همایش لیخاچف، تروریسم را تهدیدی برای همه جامعه جهانی برشمرد و گفت: اگر مشکلی در خاورمیانه ایجاد شود، تنها محدود به یک منطقه نمی شود و به دیگر مناطق هم سرایت می کند که بر این مبنا، اتخاذ یک رهیافت مشترک برای مبارزه با تروریسم و پایان دادن به حمایت از آن ضروری است.
وی گفت: اگر کشوری در صحنه بین المللی، تنها منافع ملی خود را دنبال کند، نقش چندانی نمی تواند ایفا کند و در شرایط کنونی شاهدیم اولویت به منافع ملی داده می شود.
سنایی سپس به مشکل فلسطین به عنوان یک مساله دردناک در خاورمیانه پرداخت و تداوم کشتار مردم بویژه کودکان فلسطینی را نمونه ای از پیامدهای حمایت از تروریسم دانست.
وی همچنین مداخله های خارجی را زمینه ساز بروز معضلات بیشتر در خاورمیانه خواند و گفت: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای خاورمیانه بررسی شود.
«گنادی گاتیلوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز در سخنان خود، شناسایی شیوه های مقابله با تروریسم را یکی از اولویت های مهم دنیای معاصر خواند و در این زمینه رویدادهای خاورمیانه به ویژه در سوریه را مهم خواند.
وی با تاکید بر اینکه مقابله با تروریسم باید با تلاش مشترک دولت ها بدون استانداردهای دو گانه انجام گیرد، اظهار کرد: نمی توان با تقسیم تروریسم به خوب و بد، مدعی شد گونه خوب آن می تواند برای رسیدن به برخی دستاوردهای ژئوپلتیک کمک کند.
معاون وزیر خارجه روسیه سپس از توقف همکاری ها در چارچوب شورای ناتو - روسیه و همکاری اتحادیه اروپا و مسکو انتقاد کرد و گفت که کشورهای غربی از کمبودهای وضعیت موجود آگاه شده اند و تلاش هایی را برای بازسازی تلاش های مشترک در مبارزه با تروریسم آغاز کرده اند.
گنادی گاتیلوف همچنین منازعه اعراب و رژیم صهیونیستی را موجب وخیم تر شدن اوضاع خاورمیانه برشمرد.
وی با تاکید مجدد بر ضرورت تلاش های مشترک و همکاری و مشارکت دولت ها در حل مسائل امنیتی بین المللی، بر استفاده از سکوی سازمان ملل در این مسیر تاکید کرد.
میگل ماراتینوس وزیر امور خارجه پیشین اسپانیا دیگر سخنران این جلسه گفت: یک دهه پیش، تروریسم بیشتر جنبه ملی داشت، اما در جهان کنونی اغلب شاهد تروریسم بین المللی هستیم.
وی افزود: اسپانیا با ابتکارهای ملی و همکاری های بین المللی با تروریسم مبارزه کرد. جنگ و گزینه نظامی نمی تواند رفع کننده معضل تروریسم باشد و باید پاسخ سیاسی و دلایل اقتصادی، ایدئولوژیک و تاریخی را در نظر داشت.
عمر موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب در این جلسه با تاکید بر لزوم همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم، گفت: موارد زیادی از بی صداقتی و استانداردهای دو گانه وجود دارد که مبارزه با تروریسم را سخت می کند. برخی سیاستمداران قدرت های بزرگ می گویند، نباید تروریسم را شکست داد بلکه باید آن را محدود کرد، زیرا برخی عناصر آن می تواند منافعی برای آن ها ایجاد کند.
وی افزود: مشکل دیگر که به شکل گیری تروریسم کمک می کند، حکومت های بد است که باعث ایجاد ناامیدی و عصبانیت می شوند.
عمر موسی سپس به موضوع فلسطین پرداخت و گفت: وقتی فلسطینی ها را مجبور به تخلیه خانه هایشان می کنند و هر روز افرادی کشته می شوند، چگونه می توان واکنش های آن ها را در نظر نداشت.
در کنفرانس سه روزه لیخاچف که دیروز آغاز شد، شخصیت های سیاسی، اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و رسانه ای از روسیه و کشورهای مختلف جهان در جلسات مختلف مسایل موجود در دستور کار کنفرانس با موضوع 'منافع ملی و چالش های دنیای معاصر' را بررسی می کنند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان