تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
استاد دانشگاه شمال تگزاس مطرح کرد؛

اروپا برجام را تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ حفظ می‌کند/ «داعش»، تنها نقطه اشتراک تهران و واشنگتن

استاد دانشگاه شمال تگزاس با تاکید بر اینکه برجام آغاز فرایند اعتمادسازی تدریجی میان آمریکا و ایران بود، به نتایج منفی خروج وانشنگتن از این توافق اشاره کرد و گفت که شکست مذاکرات کره شمالی و آمریکا یکی از نتایج بوده است.
اروپا برجام را تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ حفظ می‌کند/ «داعش»، تنها نقطه اشتراک تهران و واشنگتن
رویداد۲۴ مایکل گِرِیگ استاد برجسته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شمال تگزاس ایالات‌متحده آمریکاست. وی در حوزه جنگ و نزاع بین‌المللی و سیاست بین‌المللی، تحقیق و تدریس کرده است. از جمله تالیفات وی می‌توان به کتاب «مداخلات بین‌المللی» اشاره کرد.


برجام آغاز فرایند اعتمادسازی تدریجی میان آمریکا و ایران بود

***تجزیه و تحلیل شما از برجام چیست؟

برجام در واقع توافق خوبی بود و کیفیت لازم برای یک توافق خوب را داشت؛ منافع ایران و ایالات متحده را تامین می‌کرد، شاید در بعضی از جزئیات ایراد‌هایی داشت، اما این توافق یک شاخص خوب برای توافق معقول است.

از طرفی هم برجام گامی درست برای ایجاد ثبات در منطقه بود. هم چنین عاملی برای متوقف کردن تلاش‌های هسته‌ای ایران محسوب می‌شد.

توافق هسته‌ای آغاز فرایند اعتمادسازی تدریجی میان آمریکا و ایران به حساب می‌آمد.

مخالفت با اوباما دلیل ترک برجام توسط ترامپ

***به نظر شما چرا دونالد ترامپ این توافق را بدترین توافق دانست و از آن خارج شد؟

فکر می‌کنم تنها به دلیل مخالفت با اوباما این تصمیم را گرفت.

مواردی که ترامپ و کاخ سفید مطرح می‌کنند مانند حمایت ایران از حزب‌الله اصلا در حوزه برجام نبوده است و برجام برای حل این مسائل طراحی نشده است.

برجام تا پایان ریاست جمهوری ترامپ زنده می‌ماند

***آیا فکر می‌کنید برجام زنده خواهد ماند؟ یا ما در آینده شاهد توافق دیگری خواهیم بود؟

حدس من این است برجام زنده می‌ماند، اروپا برجام ذا تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ حفظ می‌کند و بعد از آن با روی کار آمدن رییس‌جمهور دیگری این احتمال وجود دارد که آمریکا دوباره به برجام برگشته و این توافق احیا شود.

نتایج منفی خروج از برجام برای آمریکا

***به نظر شما تصمیم ترامپ برای خروج از برجام چه نتایج مثبت و منفی با خود به همراه داشته‌است؟

فکر نمی‌کنم این تصمیم نتایج مثبتی با خود به همراه داشته باشد. اما از نتایج منفی آن می‌توان به مواردی از قبیل: افزایش جدایی بین آمریکا و اروپا، تقویت موضع تندرو‌ها در آمریکا و ایران و در نهایت بی‌اعتمادی کره شمالی به آمریکا و شکست این مذاکره اشاره کرد.

بعید می‌دانم ترامپ پیروز انتخابات بعدی باشد

***آینده سیاسی فردی مثل ترامپ را چگونه می‌دانید؟

سیاست آمریکا به شدت پیچیده است و پیش‌بینی روند سیاسی این کشور سخت است، اما با توجه به شواهد بعید می‌دانم ترامپ پیروز انتخابات بعدی باشد.

اختلاف ایران و عربستان ریشه‌ای است

***علت اختلاف ایران و عربستان سعودی را چه می‌دانید؟

اختلاف بین این دو کشور ریشه‌ای است. تلاش برای قدرت بیشتر در منطقه، اختلافات سیاسی و مذهبی بین این دو کشور وجود دارد و بعید است به این زودی‌ها صلح را بین سعودی‌ها و ایران ببینیم.

تروریسم یک تاکتیک است

***ایران بار‌ها توسط کاخ سفید به حمایت از تروریسم متهم شده است، اما ما شاهد حملات تروریستی در ایران هستیم و برخی مقام‌های کاخ سفید هم با تروریست‌ها جلسه می‌گذارند، چگونه این رفتار را توجیه می‌کنید؟

این دو موضوع به هم وابسته نیستند تروریسم یک تاکیتیک است شما می‌توانید گاهی از تروریسم استفاده کنید و گاهی هم قربانی تروریسم شوید.

داعش تنها نقطه اشتراک ایران و آمریکا است

***نقش ایران در مقابله با داعش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

داعش تنها اشتراک ایران و آمریکاست. هر دو کشور داعش را تهدید می‌دانند. همانطور که در گذشته ایران و آمریکا، طالبان را تهدید می‌دانستند. اما در موضوع داعش اختلاف ایران و آمریکا به دولت سوریه برمی‌گردد. ایران و آمریکا دیدگاه متفاوتی درباره دولت سوریه در موضوع داعش دارند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
0
زرشک!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان