تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
در مصاف با حریفان آسیایی؛

امید‌های فوتبال ایران به حسرت ۴۴ ساله پایان می‌دهند؟

تیم فوتبال امید ایران در مرحله مقدماتی رقابت‌های صعود به المپیک ۲۰۲۰ باید به مصاف حریفان آسیایی برود تا شاید مقدمات صعود به المپیک را پس از ۴۴ سال فراهم کند.
امید‌های فوتبال ایران با پایان دادن به حسرت ۴۴ ساله
رویداد۲۴ المپیک ۱۹۷۶ مونترال آخرین تجربه تیم فوتبال امید در این رقابت‌ها بود. در آن زمان تیم‌های ملی فوتبال کشور‌ها بدون احتساب شرایط سنی می‌توانستند در صورت گرفتن سهیمه المپیک، در این آوردگاه مهم حاضر شوند.

تیم ملی فوتبال ایران که سابقه حضور در المپیک ۱۹۶۴ توکیو و ۱۹۷۲ مونیخ در کشور آلمان را نیز در کارنامه دارد در ژاپن تعدادی از بازیکنان کلیدی، حاضر به همراهی تیم ملی فوتبال ایران نشدند. حمید شیرزادگان، همایون بهزادی، بیوک وطن‌خواه، حمید برمکی، حمید جاسمیان و محمد رنجبر ازجمله بازیکنان تیم ملی عضو باشگاه شاهین بودند که به دلیل اختلاف به توکیو نرفتند. تساوی مقابل مکزیک و شکست برابر آلمان شرقی و رومانی حاصل فوتبال ایران در المپیک ۱۹۶۴ بود.

هشت سال بعد تیم ملی در المپیک ۱۹۷۲ هر چند با هدایت «محمود بیاتی» موفق شد در بازی نخست خود تیم دوم برزیل را با یک گل شکست دهد، ولی برابر دانمارک و مجارستان با گل‌های زیاد شکست را پذیرفت و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

شاهکار فوتبال ایران در المپیک ۱۹۷۶ مونترال در کانادا بود که فوتبال ملی ایران با سرمربیگری «حشمت مهاجرانی» موفق به صعود از مرحله گروهی به عنوان تیم دوم شد و به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت، ولی از آن زمان دیگر طعم حضور در المپیک را نچشید.

در آن دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل شوروی سابق شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد تا رسیدن به همین مرحله هم بهترین نتیجه فوتبال ایران در تمام ادوار المپیک محسوب شود.

المپیک ۱۹۸۰ به میزبانی شوروی سابق برگزار شد تا به رغم اینکه فوتبال ایران موفق به کسب سهمیه این رقابت‌ها شده بود، اما به دلیل جنگ تحمیلی و اشغال افغانستان توسط شوروی، جمهوری اسلامی ایران به نشانه اعتراض حضور در این رقابت‌ها را تحریم کند.

از المپیک ۱۹۹۲ که به میزبانی کشور اسپانیا و شهر بارسلون برگزار شد، تیم‌های زیر ۲۳ سال کشور‌های جهان جواز حضور در رقابت‌های المپیک را داشتند، ولی باز هم خبری از حضور امید‌های فوتبال ایران در این عرصه نبود. هر چند امید‌های فوتبال ایران تا یک قدمی صعود به المپیک ۲۰۱۲ لندن پیش رفتند، ولی با شکست ۳ بر یک مقابل عراق از این مهم بازماندند.

حال برای راهیبای به المپیک ۲۰۲۰ ژاپن، رقابت‌های مقدماتی گروه سوم به میزبانی ایران و ورزشگاه آزادی تهران از امروز (جمعه) آغاز می‌شود و شاگردان «زلاتکو کرانچار» سرمربی تیم امید در روز‌های دوم، چهارم و ششم فروردین ماه و از ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه به ترتیب به مصاف ترکمنستان، یمن و عراق می‌روند.

عراق یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیا در رده سنی زیر ۲۳ سال است که در چهار دوره اخیر ۲ بار تجربه حضور در المپیک را به دست آورده و حتی در المپیک ۲۰۰۴ آتن پس از قرار گرفتن در صدر جدول گروه چهارم بالاتر از کاستاریکا، مراکش و پرتغال، در مرحله یک چهارم نهایی، استرالیا را شکست داد و به جمع ۴ تیم برتر راه یافت. اما با توجه به شکست ۳ بر یک از پاراگوئه در مرحله نیمه نهایی و شکست یک بر صفر از ایتالیا در نهایت به رتبه چهارم رسید.

عراقی‌ها در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل تا این اندازه موفق نبودند و با وجود ۳ تساوی مقابل دانمارک، برزیل که ستارگانی، چون مارکینیوس، رناتو اگوستو، نیمار، گابریل ژسوس و فیلیپه اندرسون را در ترکیب داشت و همچنین آفریقای جنوبی با قرار گرفتن در رتبه سوم گروه خود از صعود به مرحله یک چهارم نهایی بازماندند.

سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال عراق اکنون برعهده «عبدالغنی شهد» است و بشار رسن، ستاره تیم پرسپولیس ایران کاپیتان تیم ملی زیر ۲۳ سال عراق را بر عهده دارد.

برخلاف عراق تیم‌های یمن و ترکمنستان سابقه درخشانی در رده سنی زیر ۲۳ سال ندارند. یمن تنها یک بار آن هم در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان کره جنوبی شرکت کرد که در گروه دوم با کسب ۳ امتیاز پایین‌تر از تایلند و امارات و بالاتر از ویتنام در جایگاه سوم ایستاد و از صعود به مرحله یک هشتم نهایی بازماند. این تیم در رقابت‌های کشور‌های اسلامی هم یک دوره سابقه حضور دارد که در مسابقات سال ۲۰۰۵ مکه در کشور عربستان نتوانست از گروهش صعود کند.

یمنی‌ها همچنین ۲ بار سابقه حضور در مرحله نهایی رقابت‌های زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ را دارند که بدون کسب حتی یک امتیاز، حذف شدند.

ترکمنستان را می‌توان در این رده سنی از یمن هم تیم ضعیف‌تر محسوب کرد، زیرا تیم ملی زیر ۲۳ سال این کشور تاکنون در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی المپیک و بازی‌های کشور‌های اسلامی شرکت نکرده است و تنها ۲ دوره سابقه حضور در بازی‌های آسیایی یعنی ۲۰۰۲ بوسان و ۲۰۱۰ گوانگ ژو را دارد.

بهترین نتیجه این تیم در بازی‌های آسیایی در رقابت‌های ۲۰۱۰ گوانگ ژو چین رقم خورد که با کسب ۴ امتیاز در گروه دوم پایین‌تر از ایران و بالاتر از ویتنام و بحرین به مرحله یک هشتم نهایی رسید، اما در این مرحله یک بر صفر از تایلند شکست خورد و به مرحله یک چهارم نهایی نرسید.

این در حالی است که امید‌های فوتبال ایران در آخرین دیدار دوستانه خود برای آمادگی پیش از حضور در رقابت‌های مقدماتی برابر سوریه به میدان رفتند و با نتیجه ۲ بر یک شکست را پذیرفتند.

«حمید استیلی» مدیرتیم فوتبال امید بار‌ها از عدم همکاری باشگاه‌ها برای ندادن بازیکنان خود به تیم امید گلایه کرده بود و اعتقاد داشت لازم است بعد از تیم ملی فوتبال نگاه ویژه‌ای به تیم امید انجام شود.

دلخوری کرانچار ازعدم همکاری باشگاه‌ها هم تا آنجا پیش رفت که زمزمه استعفاء او شنیده شد و همین موضوع سبب شد تا پای «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال، «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان و سید رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک به تمرین امید‌ها باز شود و هر سه مسئول با دادن روحیه به امید‌های فوتبال ایران برای آن‌ها آرزوی موفقیت کنند.

با این حال فدراسیون فوتبال ایران برای حمایت از تیم امید تماشای بازی‌ها را برای هواداران رایگان اعلام کرده است و کمیته فرهنگی این نهاد نیز تلاش می‌کند شرایط حضور هواداران در ورزشگاه آزادی را برای تشویق تیم امید فراهم کند. حالا باید منتظر بود تا ببینیم ماه عسل همه این تلاش‌ها در نیمه نخست فروردین ماه چگونه رقم زده می‌شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان