تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
واکنش شخصیت‌های سوری به اظهارات ترامپ؛

تظاهرات ساکنان جولان اشغالی در محکومیت آمریکا

حقوقدانان و شخصیت‌های دانشگاهی و نمایندگان سوری اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی سوری را نادیده گرفتن آشکار قوانین بین المللی توصیف و تاکید کردند اظهارات ترامپ هرگز وضعیت قانونی جولان اشغالی سوریه را تغییر نخواهد داد.

تظاهرات ساکنان جولان اشغالی در محکومیت آمریکا

 

رویداد۲۴ نزاف سکیف دبیر کانون وکلای سوریه گفت: اظهارات ترامپ بر خلاف منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت و مغایر با قطعنامه شماره ۴۹۷ شورای امنیت است که حتی ایالات متحده آمریکا هم به آن رای مثبت داده و تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق جولان عربی به خود را باطل و غیرقانونی دانسته است.

سکیف افزود اظهارات ترامپ بیانگر واقعی سطح پایین اخلاقی دولتی است که مدعی بزرگی و دفاع از حقوق بشر و قوانین بین المللی است، در حالی که در حقیقت، این کشور بزرگترین ناقض قوانین بین المللی است و به قوانین بین المللی و سازمان‌های بین المللی و مقررات آن‌ها احترام نمی‌گذارد.

محمد خیر العکام استاد حقوق دانشگاه دمشق و نماینده پارلمان سوریه هم گفت: حرکتی که ترامپ با توئیت خود انجام داد، پیامد‌های قانونی ندارد، چرا که ایالات متحده آمریکا حق ندارد برای سرنوشت جولان اشغالی سوریه تصمیم بگیرد.

احمد عبدالرحیم رئیس دانشکده حقوق دانشگاه الفرات هم به سانا می‌گوید اظهارات ترامپ حلقه دیگری در چارچوب سریال تجاوزگری آمریکا به اراضی جمهوری عربی سوریه است، دولت آمریکا هیچ حقی برای تعیین سرنوشت جولان عربی اشغالی سوریه ندارد.

اشواق عباس نماینده پارلمان سوریه هم گفت: اظهارات ترامپ، صرفا سیاسی است و هرگز چیزی از واقعیت را تغییر نخواهد داد، چرا که مردم ما در جولان در طول تمام این سال‌ها در برابر ماشین نظامی اشغالگران اسرائیلی ایستادگی کرده و هویت تحمیلی آن‌ها را رد کرده و بر هویت سوری خود پافشاری کرده‌اند و این واقعیت را توئیت ترامپ و دیگر مسائل تغییر نخواهد داد. برای بازپس گیری جولان سوریه با تمام وسایل ممکن اقدام خواهد شد.

محمد الفتیح وکیل سوری هم اظهار داشت سخنان ترامپ، سیاسی است، تمام قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت به صراحت و وضوح بر حق سوریه مبنی بر بازپس گیری جولان و باطل بودن اقدامات اسرائیل در آن تصریح می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه شماره ۴۹۷ مصوب سال ۱۹۸۱ خود که با اجماع در هفدهم دسامبر آن سال تصویب شد، تاکید می‌کند که تصمیم اسرائیل برای تحمیل قوانین خود بر جولان اشغالی سوریه، ملغی باطل است و از این رژیم به عنوان قدرت اشغالگر خواست تمام اقدامات و تدابیر خود را در جولان اشغالی سوریه فورا لغو کند، همچنین از طریق قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ خواستار خروج اشغالگران از جولان سوریه شده است.

از سوی دیگر فعالان اجتماعی و فرهنگی در شهر حلب، با محکوم کردن اظهارات دونالد ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه تصریح کردند این اظهارات، تمسخرآمیز است، زیرا حقیقت و جغرافیای سوریه و قوانین بین المللی تاکید می‌کند که مردم جولان اشغالی، اعراب سوری هستند که همچنان هویت جمهوری عربی سوریه را حفظ می‌کنند.

جمعه شباط استاد دانشکده حقوق دانشگاه حلب به سانا گفت: اظهارات ترامپ دلیلی بر جانبداری آشکار ایالات متحده آمریکا از دشمن اسرائیلی اشغالگر است و این جانبداری آشکار هیچ تاثیری بر مواضع سوریه در مخالفت با هر طرح صهیونیستی آمریکایی برای جداسازی جولان از سوریه نخواهد گذاشت.

عمر قاسم عباسی عضو کانون وکلای قدیمی حلب هم گفت: جولان در وجدان هر عرب قرار دارد و ما آن را با عزم و اراده ارتش عربی سوری آزاد خواهیم کرد، وی از مواضع مردم جولان اشغالی و مخالفت آن‌ها با تمام اقدامات اشغالگران صهیونیست برای ضربه زدن به هویت آن یا الحاق آن به سرزمین‌های اشغالی تمجید کرد.

جایر الساجور مدیر فرهنگ حلب هم تصریح کرد اظهارات ترامپ تغییری در واقعیت ایجاد نخواهد کرد و تنها تلاش از سر ناامیدی رئیس جمهوری آمریکاست که به دنبال عبور از قطعنامه‌های بین المللی و زیر پا گذاشتن آن است، قطعنامه‌هایی که بر پایان اشغالگری اسرائیل در جولان تصریح می‌کند.

جونی خوری یکی دیگر از فعالان حلب خاطر نشان کرد اظهارات ترامپ مغایر با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است و تنها سبب افزایش پافشاری ما بر حقوق‌مان و بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی و در راس آن جولان اشغالی خواهد شد که تلاش‌های خصمانه اسرائیل تا کنون در ایجاد هرگونه تغییر در آن با شکست روبرو شده است، سوریه حق کامل برای انتخاب بهترین راه‌ها به منظور بازپس گیری جولان و در راس آن از راه نظامی دارد، مادامی که ارتش قدرتمندی دارد که از خاک وطن حمایت می‌کند و هرگز از هیچ وجب از خاک سوریه چشم پوشی نخواهد کرد.

منیر السید از وکلای سوری ساکن حلب هم اظهار داشت این اظهارات، غیرمسئولانه و بیانگر ادامه تلاش‌های آمریکایی و صهیونیستی برای الحاق اراضی عربی است، سوریه امروز بسیار منسجم و مستحکم از تمام خاک خود دفاع می‌کند و آنچه را که دشمن در گرفتن آن با نیروی زور ناتوان بوده هرگز نخواهد توانست از راه سیاست و تلاش‌های بیهوده برای دور زدن قوانین بین المللی بگیرد.

از سوی دیگر اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های استان حمص هم تاکید کردند اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری درباره جولان اشغالی سوریه را مواضع خصمانه جدید در قبال ملت‌های عربی دانستند که به مواضع غیر مسئولانه وی به ویژه تصمیم شومش مبنی بر اعتراف به قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آن اضافه می‌شود.

نزیه بدور از اساتید دانشگاه البعث گفت: اظهارات ترامپ بیانگر حمایت نامحدود آمریکا از رژیم صهیونیستی است که البته تازگی ندارد، ولی این بار به بالاترین سطح دروغ و جانبداری رسیده است. این اظهارات هرگز تغییری در تاریخ و جغرافیا ایجاد نخواهد کرد، زیرا بر خلاف قوانین و واقعیت است.

عبدالکریم الناعم یکی دیگر از فعالان فرهنگی حمص گفت: اظهارات ترامپ درباره جولان اشغالی سوریه بیانگر آن است که آمریکا فقط حامی اسرائیل نیست، بلکه مجری طرح صهیونیستی است، بازگشت جولان، تصمیمی است که سوری‌ها درباره آن تصمیم بگیرند نه دیگران و هرگز از یک وجب از خاک جولان چشم پوشی نخواهیم کرد.

منی العلی وکیل سوری هم گفت: هیچ دولتی در جهان جز دولت سوریه حق ندارد که درباره سرنوشت یا حاکمیت بر جولان اشغالی تصمیم بگیرد، دولت سوریه حق مطلق را در بازپس گیری تمام اراضی اشغالی سوریه و در راس آن جولان را دارد که سرزمین عربی سوریه به شمار می‌رود.

فایز سلیمان استاد دانشگاه البعث هم خاطر نشان کرد سیاست اوباشگری ایالات متحده آمریکا که علیه ملت‌ها در پیش گرفته برای همه کشور‌ها آشکار شده که این سیاست‌ها عمر زیادی نخواهد داشت، ما نگران جولان و فلسطین نیستیم، زیرا صاحبان حق هستیم و به بازپس‌گیری این حقوق مشروع ادامه خواهیم داد.

فعالان استان طرطوس تصریح کردند جولان سرزمین سوری بوده و همچنان سوری باقی خواهد بود و اظهارات ترامپ درباره آن هیچ ارزشی ندارد.

تظاهرات ساکنان جولان اشغالی در محکومیت دونالد ترامپ

سانا همچنین از برگزاری تظاهرات ساکنان جولان اشغالی سوریه در میدان مجدل شمس در محکومیت اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره جولان اشغالی خبر داد که طی آن بر پیوند و وفاداری خود به سرزمین مادری‌شان، سوریه و بازگشت جولان به قلمرو ملی سوریه تا هر زمانی که اشغالگری طول بکشد، تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، مواضع خصمانه ترامپ و ارکان دولتش را محکوم و تاکید کردند این اظهارات فاقد هرگونه وجاهت حقوقی بوده و پایه اخلاقی نداشته و بر خلاف قوانین بین المللی است.

بشر المقت آزاده سوری در قنیطره در تماس با سانا گفت: جولان سرزمین سوری است و هرگز نمی‌تواند غیر از این باشد، حتی اگر جنگ افروزان به پروژه‌های استعماری توسعه طلبانه و شهرک نشینی خود شدت ببخشند، اظهارات ترامپ یاوه‌گویی بیش نیست، چرا که از فردی صادر شده که جهان به رفتار‌ها و حرکات عجیب و غریب و غیر مسئولانه‌اش عادت کرده است.

یوسف شمس هم با محکوم کردن اظهارات ترامپ، آن را مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل درباره جولان اشغالی دانست و تاکید کرد تمام اقدامات و تدابیر اسرائیلی غیرقانونی و باطل است.

شیخ سلمان المقت یکی دیگر از ساکنان قنیطره تصریح کرد اظهارات ترامپ و ارکان دولت وی، دخالت آشکار در امور کشور‌های دارای حاکمیت است. وی بار دیگر بر عزم و اراده مردم جولان برای ایستادگی و مقابله با تمام اقدامات اسرائیل که هدف از آن، یهودی کردن جولان و تلاش برای الحاق آن به این رژیم ساختگی است، تاکید کرد.

حسن فخر الدین دیگر شهروند سوری هم خواستار ادامه مبارزه مردم جولان و چنگ زدن آن‌ها به هویت عربی سوریه و ایستادگی در برابر اقدامات اشغالگران اسرائیلی شد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان