تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸

انتخابات محلی ترکیه، دو نفر کشته و سه نفر مجروح شدند

در نتیجه انتخابات محلی در ترکیه در استان‌های ملطیه و دیاربکر در شرق کشور، دو نفر کشته و سه نفر مجروح شدند. به گفته رئیس حزب خوشبختی، فرد کشته شده از اعضای حزب ان‌ها بوده است. وی گفت: 'در نتیجه حمله شخصی، یک ناظر و یک مأمور رای گیری کشته شدند، هر دو عضو حزب ما بودند. این حادثه یک اختلاف ساده نبود؛ ناظران ما در این حادثه حضور داشتند'.
 رویداد۲۴اختلاف میان کاندیدا‌ها برای انتصاب بر مدیریت روستا در منطقه بولیونمیز در استان ملطیه به درگیری مسلح منجر شد که طی آن دو نفر کشته و یک نفر زخمی شد. پلیس و آمبولانس فورا در صحنه حاضر شدند.

به گفته رئیس حزب خوشبختی، فرد کشته شده از اعضای حزب ان‌ها بوده است.

وی گفت: 'در نتیجه حمله شخصی، یک ناظر و یک مأمور رای گیری کشته شدند، هر دو عضو حزب ما بودند. این حادثه یک اختلاف ساده نبود؛ ناظران ما در این حادثه حضور داشتند'.

در استان دیاربکر نیز درگیری دیگری در روز‌های انتخابات رخ داد. نامزدان پست 'بزرگ روستا' در منطقه کایاپینار با سلاح سرد، سنگ و میله و چوب درگیر شدند. در نتیجه این حادثه، دو نفر زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند.

طبق آماری که خبرگزاری آناتولی منتشر کرده، بیش از ۹۹ درصد از برگه‌های رای انتخابات شهرداری‌ها و شورا‌های شهر و روستا در ترکیه شمارش شده و در مجموع، عدالت و توسعه بیشترین آرا را به دست آورده است.

«اتحاد مردم» که ائتلاف عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی است، ۵۱.۶۷ درصد کل آرا را از آن خود کردند. «اتحاد ملت» که حاصل ائتلاف جمهوریخواه خلق و حزب نیک بود، مجموعا ۳۷.۵۳ درصد آرای مردم را به دست آوردند. اما به صورت تفکیک شده، عدالت و توسعه ۴۴.۴۲ درصد، حزب جمهوریخواه خلق ۳۰.۰۷ درصد، حزب نیک ۷.۴۶ درصد، حزب حرکت ملی ۷.۲۵ درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۴.۲۲ درصد و سایر احزاب ۶.۵۸ درصد آرا را کسب کردند.

رقابت اصلی میان عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق بود. عدالت و توسعه ۱۶ کلانشهر، ۲۴ شهر بزرگ، ۵۳۶ ناحیه و ۲۲۰ شهرستان و از سوی دیگر جمهوریخواه خلق نیز ۱۰ کلانشهر، ۱۰ شهر بزرگ، ۱۹۲ ناحیه و ۳۴ شهرستان را از آن خود کرده یا پیشتاز هستند. عدالت و توسعه مناطق مهمی از جمله قونیه و شانلی اورفا را از آن خود کرد و حزب جمهوریخواه خلق با پیروزی در آنکارا و چند شهر دیگر شمار شهرداری‌های تحت کنترل خود را از ۱۴ به ۲۰ افزایش داد.

نفس گیرترین بخش انتخابات مربوط به استانبول است، جایی که هنوز پیروز نهایی معرفی نشده است، اما هر دو نامزد اصلی در این شهر خود را برنده خوانده اند. «اکرم امام اوغلو» نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه با استناد به آمار‌های حزب خود گفت که با کسب ۲۸ هزار رای بیشتر پیروز انتخابات استانبول شده است. دقایقی بعد، یکی از مقام‌های بلندپایه استانی حزب عدالت و توسعه به خبرنگاران گفت که نامزد این حزب یعنی «بنالی یلدریم» با چهار هزار رای بیشتر پیروز شده است.

انتخابات محلی امروز ترکیه برای انتخاب شهرداران در ۸۱ استان و برای مدت پنج سال برگزار شد و بیش از ۵۷ میلیون رای دهنده برای شرکت در پانزدهمین دوره انتخابات شورا‌ها و شهرداری‌های سراسر کشور ثبت نام کرده بودند. در این انتخابات برای ۳۰ کلانشهر و نیز شهرداران مناطق مختلف، شهردار انتخاب خواهد شد، اعضای شورا‌های شهر و محله‌ها و نیز کدخدا‌های محله‌ها نیز مشخص خواهند شد.

این انتخابات در پی انتخابات ریاست جمهوری (با تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی) و مجلس ملی ترکیه در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ که پیروزی رجب طیب اردوغان با ۵۲.۵۹ درصد آراء را به دنبال داشت، برگزار شده و آخرین انتخابات پیش بینی شده تا ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ در این کشور خواهد بود.

براساس قانون شهرداری‌های ترکیه، هر شهری که بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته باشد شهرداری باید در آنجا مستقر شود، بر این اساس در ۸۱ استان ترکیه، ۱۳۹۷ شهرداری وجود دارد که اکثرا وابسته به حزب عدالت و توسعه است. در انتخابات امروز یکهزار و ۳۸۹ نامزد رقابت کردند و در جریان آن شهرداران ۳۰ کلانشهر، ۵۱ استان، ۹۲۲ شهرستان و ۳۸۶ ناحیه انتخاب خواهند شد.

به گفته کارشناسان سیاسی، نتایج انتخابات امروز آزمونی خصوصا برای حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی خواهد بود. در صورت کسب نتیجه موفقیت آمیز از سوی این دو حزب به احتمال فراوان ترکیه به راه خود با سیاست‌های فعلی ادامه خواهد داد، ولی در صورتی که نتایج ناخواسته‌ای از دید این دو حزب حاصل شود امکان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و یا تغییر در برخی سیاست‌های ترکیه وجود خواهد داشت.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان