تاریخ انتشار: ۲۲:۳۹ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۸

ترامپ: خروج آمریکا از برجام محاسبات ایران را بر هم زد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را موثر دانسته و یک مقام آمریکایی از قطع واردات نفت سه کشور از ایران خبر داده است.
ترامپ

رویداد۲۴ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی در جمع نمایندگان کنگره از حزب جمهوریخواه گفت که "با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، محاسبات ایران برهم ریخت و این کشور دیگر آن کشور دو سال پیش نیست."

ترامپ در این سخنرانی از شرایط نامناسب اقتصاد ایران سخن گفت و افزود: "ایران حالا شاهد اعتراضات مردم و شرایط اقتصادی است که چیز چندانی از آن باقی نمانده است." وی در اشاره تلویحی به تصمیم دولت قبلی آمریکا به آزاد کردن منابع مالی جمهوری اسلامی و انتقال مبالغی پول نقد به ایران همزمان با آزادی چند شهروند دوتابعیتی در ایران، گفت: "آن توافق اتمی و پولی که نقدا و با هواپیما به ایران دادند، اشتباه بود."

برایان هوک، نماینده ویژه وزارتخارجه آمریکا در امور ایران، تیز گفته است که سه کشور از هشت کشور معاف از تحریم نفتی ایران توانسته‌اند خرید نفت از این کشور را به صفر کاهش دهند. هشت کشور معاف از تحریم نفتی عبارت هستند از چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی اما آقای هوک سه کشور مورد اشاره خود را نام نبرده است.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین نسبت به امکان کاهش بیشتر صادرات نفت ایران از طریق محدودیت بیشتر معافیت‌های نفتی نیز ابراز خوش‌بینی کرده است. وی گفته است "شرایط بهتری در بازار نفتی ایجاد شده که به حرکت ما به سوی صفر شدن فروش نفت ایران سرعت می‌بخشد."

به گفته برایان هوک، تحریم نفتی ایران باعث شد تا صادرات نفت ایران در مقایسه با دوره قبل از اعلام تحریم یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش بیابد. وی افزود "این تصمیم باعث شد که رژیم ایران از دسترسی به بیش از ده میلیارد دلار پول نفت، یعنی حدود سی میلیون دلار در روز، محروم شود."

برخی ناظران نفتی گفته‌اند که احتمال دارد دولت آمریکا معافیت چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه را با شرط کاهش تدریجی واردات از ایران تمدید کند و ایتالیا، یونان و تایوان را از فهرست معافیت‌ها خارج سازد. در چنین صورتی ایران قادر به صدور حدود یک میلیون بشکه نفت خام در روز خواهد بود.

در عین حال، تحریم مالی و بانکی ایران بازگرداندن عواید ارزی ناشی از صدور نفت خام را با دشواری مواجه می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان