تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

وزیر خارجه نیوزلند: می‌خواهیم بر چالش‌های مالی که بر سر روابط وجود دارد غلبه کنیم

وزیر امور خارجه نیوزلند گفت: هفته آینده هیأتی از مقامات ارشد صنایع اصلی نیوزلند به ایران سفر می‌کنند تا با همتایان ایرانی خود مذاکراتی در زمینه کشاورزی و باغداری انجام دهند.
رویداد۲۴- وزیر امور خارجه نیوزلند گفت: هفته آینده هیأتی از مقامات ارشد صنایع اصلی نیوزلند به ایران سفر می‌کنند تا با همتایان ایرانی خود مذاکراتی در زمینه کشاورزی و باغداری انجام دهند.

مورای مک‌کالی ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه،‌ در ابتدا با اشاره به رفت و آمد مقامات دو کشور طی چند وقت اخیر،‌ افزود: ما وزیران خارجه متعهد هستیم که موانع موجود بر سر گسترش روابط دو کشور را از بین ببریم. در جریان سفر آقای وزیر امور خارجه به نیوزلند زمینه‌هایی برای اصلاح روابط دو کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به سفر برخی از مقامات وزارت تجارت و کشاورزی نیوزلند به تهران در طی چند ماه گذشته، اظهار کرد: نمایندگانی از دانشگاه‌های نیوزلند به درخواست آقای ظریف جهت گسترش روابط علمی و دانشگاهی بین دو کشور پاسخ مثبت دادند و علاقه‌مند هستند که این روابط گسترش پیدا کند.

این دیپلمات نیوزلندی هم‌چنین با بیان این که در آینده نزدیک شاهد سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به این کشور خواهیم بود، به عضویت نیوزلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرد و افزود: ما در گفت‌وگوهای خود با مقامات ایرانی در مورد برخی از طرح‌های مهم منطقه و موضوعاتی که شورای امنیت سازمان ملل را به چالش می‌کشد صحبت کردیم و ما تأکید داریم که باید بازیگری موثر و سازنده در شورای امنیت باشیم.

مک‌کالی با بیان این که ما معتقدیم بر اساس گفت‌وگو و دیالوگ باید مشکلات و چالش‌های موجود را حل کرد، گفت: در مورد مسائل منطقه و چالش‌های موجود گفت‌وگوهای خوبی با ایران داشتیم.

این دیپلمات نیوزلندی با بیان این که مشورت‌های اقتصادی بین دو کشور کافی نیست و باید اقدامات عملی بیش‌تری انجام شود چرا که آرمان‌ها و اهداف ما جلوتر از مشورت‌هاست، افزود: قرار است در جریان این سفر یک توافقی را با وزیر جهاد کشاورزی ایران امضا کنیم.

او افزود: ما می‌خواهیم بر چالش‌های مالی که بعضاً بر سر روابط دو کشور وجود دارد غلبه کنیم و تعهد قوی داریم که بر این موانع پیروز شویم.

وزیر امور خارجه نیوزلند با اشاره به حمایت این کشور از برجام و اهمیت آن،‌ گفت: ما از طرف‌های مسوول در این توافق می‌خواهیم که از فرصت به وجود آمده استفاده کند و در جهت اجرایی شدن هر چه بیش‌تر آن تلاش کنیم.

مک‌کالی هم‌چنین با بیان این که بحران‌های منطقه‌یی باید از طریق گفت‌وگوی سازنده حل شود،‌ گفت: ما از قطعنامه‌های بشردوستانه شورای امنیت سازمان ملل جهت حل و فصل مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه حمایت می‌کنیم.


منبع: ایسنا
برچسب ها: نیوزلند ، روابط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان