تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت بحران سیل در ایران/ پلدختر در شرایط اضطراری است/ همه روستاهای مجاور سد دز و کرخه تخلیه شدند +فیلم و عکس

وضعیت سیل زدگان استان‌های گلستان، خوزستان، مازندران و خرم آباد هنوز بحرانی است. آب و برق بسیاری از مردم روستاها و شهرهای خرم آباد هنوز قطع است. مردم استان گلستان در حال تخلیه آب از خانه‌های خود هستند و مردم خوزستان در کمپ‌های اضطراری استقرار یافته‌اند.

رویداد۲۴ بیست روز از بارندگی شدید در ایران که منجر به وقوع سیل شد می‌گذرد؛ سیلی که از استان گلستان و مازندران آغاز شد و تا خوزستان، لرستان، فارس، تهران و البرز ادامه یافت. در استان‌های فارس و البرز و تهران بحران پایان یافته است اما مردم استان‌های دیگر همچنان در بحران به سر می‌برند. شمار قربانیان سیل تا این لحظه به ۶۲ نفر رسیده است.

این فیلم وضعیت جادههای استان ایلام را نشان می‌دهد.

سیل

وضعیت بحران سیل در خوزستان

تاکنون ۹۶ روستای در معرض خطر ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در حاشیه سه رودخانه دز، کرخه و کارون خوزستان تخلیه شده‌اند. در روز‌های گذشته نیز ۱۱ روستای از شوش، دزفول، شوشتر، شادگان، دشت آزادگان، اهواز و کارون تخلیه شده بودند و تخلیه روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند، همچنان ادامه دارد.

طغیان و بروز سیلاب در حوضه‌های کارون، دز و کرخه، سبب شده مناطقی از شمال، مرکز و غرب خوزستان که در مسیر این رودخانه‌ها قرار دارند در معرض سیلاب قرار گیرد.

سیل

اسکان اضطراری ۲۰ هزار خوزستانی در اردوگاه‌های هلال احمر

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با توجه به وضعیت استان خبر داده که ۳۶ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق سیل‌زده برپا شده که بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ نفر در این اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند. آنگونه که استاندار خوزستان گفته وضعیت سدهای دز و کرخه هنوز بحرانی است.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش گفته اگر حتی در بخش کوچکی از مدیریت سد‌ها سستی می‌شد امروز معلوم نبود با چه فاجعه‌ای در استان خوزستان رو به رو می‌شدیم.

وی افزود: همچنین ارتش در انتقال وسایل مورد نیاز از مرکز کشور به استان خوزستان توسط هواپیما‌های نیروی هوایی کار‌های خوبی انجام داده است و نیاز‌های مردم را با این هواپیما‌ها به استان اعزام کرده است.

وضعیت دارو و درمان استان خوزستان

به گفته فرهاد ابول نژادیان مقام مسئول در اداره بهداشت خوزستان تاکنون هیچ موردی از بیماری‌های عفونی در منطقه گزارش نشده است. محمد اسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در امور مدیریت کاهش خطرات بلایا وزارت بهداشت که برای بررسی وضعیت به خوزستان سفر کرده، وضعیت بهداشت را مناسب توصیف کرده است.

وضعیت سیل زدگان استان لرستان

به گزارش رویداد۲۴ آنگونه که سعید متانی معاون لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خبر داده، ۴ سورتی در معمولان انجام و بسته‌های غذایی و زیستی برای هموطنان آسیب دیده از سیل ارسال شده است و پیش از این حدود ۲۵۰ چادر و ۱۶۰ بسته غذایی پیش از سیل دوم میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

به گفته این مقام مسئول در هلال احمر «اقلام امدادی بیشتر از نیاز مردم در منطقه موجود است، اما توزیع آن‌ها با توجه به تنش‌های اجتماعی و عدم امنیت کافی به کندی صورت می‌گیرد.» مردم منطقه از ارسال بسته‌های کمکی ناراضی هستند. امام جمعه معمولان گفته بود کمک‌ها بیشتر از سوی مردم است و عملکرد دولت مورد رضایت نیست. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز از توزیع کمک‌ها گلایه کرده بود و گفته بود باید توزیع لباس، غذا و چادر نظم پیدا کند؛ چرا که در تأمین آن‌ها مشکل نداریم، اما توزیع چندان منسجم نیست.

سیل

علی لاریجانی در روزهای گذشته به لرستان سفر کرده بود و گفته بود بهتر است مسئولان از جمله معاونان وزرا که اینجا هستند، برنامه‌های ملی خود را چند روز لغو کرده و در استان مستقر شوند.

لاریجانی با اشاره به بارش‌های ۲۰ فروردین و اردیبهشت گفته بود لایروبی سدها باید فوری در دستور کار قرار گیرد تا آورده‌های سیل در بستر رودخانه دوباره مشکل ایجاد نکند.

فیلمی که نشان می‌دهد ارتفاع آب از ارتفاع دیوارها بالاتر رفته است.

سیل

کمک‌های ارسالی به پلدختر ناکافی است

به گزارش رویداد۲۴ پس از طغیان سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان‌های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی در لرستان، سد مروک دورود سرریز کرد و سیل در استان جاری شد. برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شد، پل‌های بسیاری نیز در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخت. 

نعمت الله دستیاری فرماندار پلدختر نیز به خیل منتقدان پیوسته بود و گفته بود کمک‌های ارسالی با توجه به حجم و میزان خسارات وارده به پلدختر ناکافی است زیرا با توجه به طغیان بی‎سابقه رودخانه کشکان و تخریب کلی زیرساخت‌ها و بیشتر خانه‌های مسکونی مردم منطقه سخت در تنگنا هستند و در این شرایط سخت به مواد غذایی، چادر، غذا، پتو، لباس گرم و نان و آب بسته بندی شده نیاز دارند.

سیل

برق ۱۵ هزار خانوار در لرستان قطع است

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفته ۳۰۹ روستای استان با حدود ۱۵ هزار خانوار فعلا بی‌برق هستند و تمامی روستا‌هایی که بی‌برق هستند به علت تخریب پل‌ها جاده دسترسی ندارند و امکان حمل تجهیزات برای تامین برق آن‌ها وجود ندارد.

خودنیا یادآور شد: تقریبا ۳۰ درصد از شهر پلدختر بی‌برق است که خالی از سکنه هستند و تا سکونت مجدد اهالی امکان تامین برق آن‌ها وجود ندارد.

فیلم لحظه تخریب یک پل در خرم آباد را از این لینک ببینید.

خدمات درمانی و دارویی شهرستان پلدختر و معمولان رایگان است

کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفته تمامی خدمات درمانی و دارویی شهرستان پلدختر و معمولان تا اطلاع ثانوی رایگان است و پنج پزشک فوق تخصص و متخصص به مناطق سیل زده پلدختر اعزام شدند.

سیل

خط انتقال آب شهر پلدختر آسیب دیده است

حمیدرضا کرم‌وند مدیرعامل شرکت آبفای لرستان گفته سیلاب اخیر خیلی شدید بود و بخش عمده‌ای از پلدختر را به طور کامل تخریب کرد اما در حال تعمیر خط انتقال آب شهر هستیم. این در حالی است که طول صدمه دیده خیلی زیاد نیست، اما در یک منطقه بسیار صعب‌العبور قرار دارد.

کرم‌وند با بیان اینکه چند روز تلاش کردیم تا به خط انتقال دسترسی پیدا کنیم، ادامه داد: متاسفانه تمامی جاده‌ها و پل‌ها تخریب شده‌اند و امروز اداره راهداری مسیر باریکی را برای ما ایجاد کرده‌است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: در میانه راه متوجه شدیم که پل تخریب شده و برای همین برگشتیم؛ از سمت پلدختر و مسیری صخره‌ای توانستیم به محل شکستگی دسترسی پیدا کنیم.

فیلم وضعیت بحرانی شهرستان پلدختر در این لینک قابل مشاهده است.

گاز شهر معمولان وصل شده است

غلامرضا لطفعلیان مدیرعامل شرکت گاز لرستان از وصل شدن گاز شهر معمولان خبر داده و گفته تا کنون گاز ۱۷ روستای این شهر وصل شدند.

توزیع ۳۰۰ هزار قرص نان بین سیل‌زدگان لرستان

حجت‌الله بیرانوند سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان نیز از توزیع ۳۰۰ هزار قرص نان بین سیل‌زدگان استان خبر داده و گفته بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده روزانه ۱۰۰ هزار قرص نان نیز بین سیل‌زدگان استان توزیع می‌شود.

وضعیت سیل زدگان در استان گلستان

در استان گلستان، شهر‌های گنبد کاووس، آق قلا، ترکمن و گمیشان و … که در مسیر رودخانه‌های قره سو و گرگان رود قرار داشتند، خسارت دیدند. سیل همچنین بخش‌هایی از استان گلستان، به ویژه گنبدکاووس را درگیر کرد.

بارندگی شدید در شرق استان گلستان از ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شد و طی ۴۸ ساعت به‌طور مداوم در برخی شهرستان‌های این استان ادامه داشت که میزان آن تا ۳۰۰ میلی‌متر رسید، این بارندگی‌ها موجب شد سد‌های بوستان و گلستان در شرق استان گلستان سرریز کنند و رودخانه‌های «چهل‌چای» و «گرگان رود» در اطراف گنبدکاووس از توابع استان گلستان طغیان کنند.

در استان گلستان تقریبا آب فروکش کرده است و مردم و نیروهای امدادی در حال پاکسازی منطقه هستند و اگرچه تردد و عبور و مرور مردم در این مناطق کمی آسان شده، اما هنوز شرایط به حالت عادی بازنگشته ضمن اینکه برای رفع خرابی زیرساخت‌ها به زمان بیشتری نیاز است.

افزایش رطوبت در منطقه و افت کیفیت بهداشت، نم کشیدن پی و سازه اماکن عمومی و خصوصی و احتمال ریزش خانه‌های مسکونی و مشکلاتی از این دست بیشترین نگرانی مردم در شهر‌های آق قلا و گمیشان است.

سیل

گمیشان هنوز به حالت عادی برنگشته است

به گفته امیرشیر توماج فرماندار گمیشان هنوز ۳۰ درصد روان آب‌های جاری در سطح شهر گمیش تپه مرکز شهرستان گمیشان باقی است و امیدواریم با تخلیه بقیه سیلاب زندگی در این شهر به حالت عادی برگردد.

حال و هوای گمیشان در روزهای پس از سیل را از این لینک مشاهده کنید.

ولی الله زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن گلستان هم می‌گوید در جریان سیل اخیر فقط در شهر گمیشان ۳ هزار و ۳۶ واحد مسکونی خسارت دید که از این تعداد ۴۴۳ واحد نیازمند نوسازی و احداث مجدد و بقیه نیازمند مرمت است. در مناطق روستایی استان هم ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در سطح ۴۰۰ روستا آسیب دیده است.

بر اساس آمار بنیاد مسکن به ابنیه فنی ۱۳۰ روستای گلستان شامل معابر، آب روها، حاشیه رودخانه ها، زیرسازی، آسفالت، جوی و جداول معادل ریالی یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان برای ساخت مسکن در شهر‌ها ۵۰۰ میلیون ریال وام و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و در روستا ۴۰۰ میلیون ریال وام به همراه ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، برای تعمیر هر مسکن ۱۵۰ میلیون ریال و ۴۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی پرداخت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان