تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸

رقابت پرتنش تهران و ریاض در عراق به کجا می رسد؟

در ۱۳ مارس ۲۰۱۹، یک هیئت سعودی به ریاست وزیر تجارت و اقتصاد عربستان، به بغداد رفت. به دشواری می‌توانیم زمان بندی این سفر که مصادف شد با آخرین روز سفر روحانی به عراق را نادیده بگیریم.

رویداد۲۴لقاء مکی در الجزیره نوشت: در ۱۳ مارس ۲۰۱۹، یک هیئت سعودی به ریاست وزیر تجارت و اقتصاد عربستان، به بغداد رفت. به دشواری می‌توانیم زمان بندی این سفر که مصادف شد با آخرین روز سفر روحانی به عراق را نادیده بگیریم. باوجود آنکه مقام اکثر هیئت سعودی، اقتصادی بود، اما ثامر السبهان، سفیر عربستان در عراق نیز به آن‌ها پیوست.

در ادامه این مطلب آمده است: سفر هیئت سعودی با هدف کاستن از وابستگی عراق به ایران در زمینه تامین نیاز‌های برقی و فرآورده‌های نفتی، کالا‌های کشاورزی و مواد اولیه، انجام شد، به این امید که موفقیت عربستان در این زمینه بتواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اثربخش کرده و تهران را از پول عراق که در مقابل کالا‌ها و خدمات خود دریافت می‌کند، محروم کند.

با وجود تلاش‌های ریاض برای تقویت حضور اقتصادی در عراق، اختلاف شدید سعودی با دیگر همسایگان عراق، سهمی برای این کشور باقی نمی‌گذارد.

به نظر می‌رسد رابطه با شخصیت‌های سیاسی عراقی شیعه، مهمترین تلاش‌های ریاض برای مقابله با ایران محسوب می‌شود و در همین رابطه، دیدار ثامر السبهان با حسین صدر، از علمای شیعه عراق در شهر کاظمیه بغداد، به منزله تقلیدی از سفر روحانی به کاظمین و زیارت مرقد امام موسی کاظم (ع) پیش از دیدار با مسئولان عراقی است.

مجموع اقدامات ریاض حکایت از آن دارد که استراتژی ریاض در عراق براساس ایجاد مزاحمت برای ایران و نفوذ سیاسی آن بویژه در بین شیعیان عراق استوار است. اما سعودی‌ها از این مساله مهم غافلند که عملا کلید‌های وجود عربستان در عراق، در دست ایران است و این کشور توانسته است با برخورداری از نفوذ در عراق و سیطره بر ارکان امنیتی این کشور از طریق حشد الشعبی، طرح‌های عربستان را با موانع بروکراسی مواجه کند، به نحوی که به شکست ان بینجامد.

پایان این رقابت عربستان با ایران در عراق مشخص نیست، اما واقعیت‌های موجود نشان دهنده پیشتازی ایران در جریان نفوذ در عراق و ایجاد پایه‌های نفوذ قدرتمند در تمام بخش‌های دولتی است و همین موضوع، مأموریت ریاض را سخت می‌کند.

واقعیت امر آن است که پیش بینی‌ها در مورد عاقبت مقابله این دو کشور، به استراتژی عربستان در مورد بازگشت به عراق باز می‌گردد و اینکه آیا بالاخره سعودی‌ها متوجه اهمیت همسایه عربی خود شده و قصد دارند یک انعطاف راهبردی در قبال آن داشته باشند؟ یا اینگونه تلاش‌ها برای نزدیکی به عراق، تنها از پیامد‌های درگیری سعودی‌ها با ایران، سعی برای ایجاد مزاحمت در یکی از مهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان