تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
پمپئو:

اقدام آمریکا علیه سپاه پیام روشنی به قاسم سلیمانی است

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با اشاره به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا مدعی شد: این اقدام آمریکا پیام روشنی به قاسم سلیمانی و گروه‌های تحت نظر اوست مبنی بر اینکه رفتار غیرقانونی ایران در منطقه قابل قبول نیست و ما از متحدان خود می‌خواهیم از تصمیم آمریکا حمایت کنند.

اقدام آمریکا علیه سپاه پیام روشنی به قاسم سلیمانی است

رویداد۲۴ مایک پمپئو در این کنفرانس خبری که لحظاتی بعد از اعلام خبر قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا برگزار شد، ضمن بیان اتهامات متعدد علیه ایران در پاسخ به اینکه پیامدهای چنین تصمیمی برای نیروهای آمریکایی چه خواهد بود بعلاوه اینکه سپاه ایران با حزب‌الله لبنان ارتباط خوبی دارد، گفت: من در سفر اخیر خود به بیروت برای رهبران لبنان از جمله رئیس پارلمان این کشور روشن کردم که آمریکا به نفوذ حزب‌الله در این کشور به دیده اغماض نگاه نمی‌کند و این نفوذ را به نفع مردم لبنان نمی‌دانیم.

این اولین بار است که کاخ سفید در اقدامی غیر قانونی نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را به عنوان سازمان تروریستی معرفی می‌کند. پیش‌تر هم در آمریکا و هم در ایران نسبت به چنین اقدامی از سوی کاخ سفید هشدار داده شده بود. فرمانده کل سپاه در این باره گفته است: اگر آمریکایی‌ها چنین حماقتی مرتکب شوند ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.

پمپئو در پاسخ به اینکه تصمیم آمریکا چه تبعاتی برای نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد داشت، اظهار کرد: من دیدم محمدجواد ظریف حرف‌های زیادی در این رابطه زده است. ما به طور خصوصی و بین‌المللی پیام خود را به ایران داده‌ایم که هرگونه تهدید و حمله به آمریکا باید عمیقاً مورد تفکر قرار گیرد و چندین بار به این تصمیمی فکر شود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه شما سپاه را در کنار داعش و القاعده قرار داده‌اید و نتانیاهو اعلام کرده است قسمت‌هایی از غزه را به سرزمین‌های اشغالی ملزم می‌کند، اینها آیا واکنش‌های شدیدی را از سوی ایران در بر ندارد، گفت: در این باره نظری ندارم و ترجیح می‌دهم وزارت دفاع در این باره اظهار نظر کند.

پمپئو در پاسخ به اینکه قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی چه عواقبی برای تجارت اتحادیه اروپا خواهد داشت هم ادعا کرد: ما می‌خواهیم ایران مثل یک کشور عادی رفتار کند. ما ۱۲ مورد را برای ایران شرح دادیم که چه اقداماتی را برای عادی شدن باید انجام دهد و قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی در همین راستا است. ما از ایران می‌خواهیم شلیک موشک به سمت عربستان را قطع کند و جان آمریکایی‌ها را به خطر نیندازد.

وی ادامه داد: اگر شما وکیل یک نهاد اروپایی باشید خطرات زیادی را در رابطه با سپاه ایران خواهید دید چراکه این نهاد بخشی از بنیه اقتصادی ایران است البته مشکل است بخش‌های مختلف دخالت سپاه در اقتصاد را مشخص کرد چراکه این پیوند بسیار عمیق است. در عین حال ما در رابطه با رویکرد کشورهای دیگر به این تصمیم آمریکا و برخورد با سپاه پاسداران ایران در زمان خود تصمیم می‌گیریم ولی کاملاً روشن است که هرگونه معامله با ایران چه خطراتی دارد.

اقدام غیر قانونی آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در فهرست تروریستی با واکنش مقامات کشورمان مواجه شده و محمد جواد ظریف در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار قرار گرفتن نام نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر جمهوری اسلامی ایران شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان