تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۸

دوری دمشق از تهران؛ شرط اتحادیه عرب برای احیای کرسی سوریه

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب طی اظهاراتی شرط این نهاد برای بازگشت سوریه را دوری از ایران و حصول راه‌حل سیاسی عنوان کرد. او گفت: زمانی که مطمئن شویم صندلی سوریه در اتحادیه عرب را ایران اشغال نمی‌کند (در اشاره به روابط نزدیک ایران و سوریه)، بازگشت سوریه رخ خواهد داد.
 رویداد۲۴ دبیرکل اتحادیه عرب طی اظهاراتی شرط این نهاد برای بازگشت سوریه را دوری از ایران و حصول راه‌حل سیاسی عنوان کرد.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگویی با شبکه مصری «صدی البلد» به موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پرداخت و آن را به ایران ارتباط داد.

وی ادعا کرد، بسیاری از کشور‌های عربی می‌گویند شرطشان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، حصول راه‌حل سیاسی، نزدیک‌تر شدن روابط سوریه با کشور‌های عربی و نیز دوری این کشور از ایران است.

ابوالغیط تأکید کرد: «زمانی که مطمئن شویم صندلی سوریه در اتحادیه عرب را ایران اشغال نمی‌کند (در اشاره به روابط نزدیک ایران و سوریه)، بازگشت سوریه رخ خواهد داد».

این اظهارات دو هفته پس از برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در تونس عنوان می‌شود؛ نشستی که در آن برخی کشور‌های عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب - پس از آنکه هشت سال از خروج این کشور می‌گذرد – مخالفت کردند.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز ناآرامی‌های این کشور و فشار قطر، عربستان، امارات، و بحرین، به حالت تعلیق در آمد، اما اکنون پس از فروکش کردن بحران پس از هفت سال امارات و بحرین سفارت‌های خود را در دمشق بازگشایی کرده‌اند.

ابوالغیط در پرداخت به مسأله جولان نیز گفت، کشور‌های عربی مخالف الحاق جولان به فلسطین اشغالی بوده‌اند، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نظر آن‌ها را نادیده گرفت و این اقدام را اجرایی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلانیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان