تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸

خوزستان بی دفاع

ضعف امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان/ سایه سیل بر پیکر دردمند خوزستان

رویداد۲۴ شکوفه پایدار: ریزگرد‌ها و گرد و غبار‌های داخلی و خارجی، ممنوعیت کشت تابستانه، تشنگی اراضی کشاورزی، پایین آمدن سطح آب مخازن سد‌های استان، کاهش دبی و خشک شدن رودخانه‌های فصلی، چشمه‌ها و نهرها، اعتراض کشاورزان شهر‌های جنوبی به عدم اختصاص حقآبه برای نخیلات و دیگر محصولات زراعی، همه و همه درد‌های مردم خوزستان در دهه اخیر هستند.

در طول این سال‌ها خشکسالی‌های مداوم باعث شده بود کارشناسان منابع آبی، خبر از مرگ قریب الوقوع جلگه حاصلخیز خوزستان را بار‌ها مطرح کنند. تابستان ۹۸ نیز مانند سال‌های گذشته قرار بود راهکاری عاجل برای بی آبی اراضی کشاورزان خوزی از سوی مسئولان اتخاذ شود، اما این بار پیش بینی‌های سازمان هواشناسی درست از آب درآمد و بارندگی‌های سیل آسا خوزستان و استان‌های بالادست این خطه را در بر گرفت.

ابتدا کمتر کسی باور می‌کرد بارندگی‌ها آنچنان فزاینده و مداوم باشد که خطر سیلابی شدن شهر‌های استان از جمله اهواز را نیز در بر بگیرد، اما سازمان آب و برق خوزستان خبر از رشد بی سابقه آورد آب از استان‌های بالادست خوزستان داد و در ادامه شرایط به شکلی شد که سیل سراسر خوزستان را در بر گرفت و آغازگر دوره جدیدی از مشکلات در استان شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیریت بحران خوزستان، تاکنون و در پی بالا آمدن دبی رودخانه‌های منتهی به خوزستان و احتمال آبگرفتگی روستا‌ها و شهر‌های اطراف این رودخانه ها، ۲۵۰ روستا تخلیه و از این تعداد ۱۰۵ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند. تاکنون ۱۰۵ هزار نفر در اردوگاه‌ها و محل‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده اند. در این مدت ۳۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین روستاییان جابه‌جا و علوفه آن‌ها تامین شده است. همچنین تا این لحظه به بیش از ۵ هزار واحد مسکونی آسیب وارد شده است و ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند.

از سوی دیگر انتشار شایعاتی نظیر ناپایدار شدن سد‌های کرخه و دز التهاب و اضطراب را در میان مردم خوزستان بیش از پیش کرد. تا آنجا که گفته شده آورد بخش سیلابی رودخانه‌های استان ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب از این میزان در مخازن سدها، نگهداری و مابقی آن رهاسازی شده است. این مساله وقتی جدی‌تر شد که استاندار خوزستان خبر از تخلیه فوری ۵ منطقه از اهواز و آماده باش منطقه پرجمعیت کیانشهر این شهر داد.

ضعف امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان/ سایه سیل بر پیکر دردمند خوزستان

طرح تخلیه برخی از مناطق اهواز از سوی نماینده عالی دولت در استان باعث نگرانی دیگر مناطق اهواز از جمله منطقه کیانپارس، زیتون، گلستان، کوی ملت و سایر نقاط نزدیک به سواحل رودخانه کارون در منطقه اهواز شد. در شرایط کنونی دستور تخلیه مناطقی از شهر اهواز نشان دهنده این موضوع است که سایه سیل و خطرات جانبی آن نه تنها از سر خوزستان برطرف نشده، بلکه هر روز بخش جدیدی از این استان را در معرض تهدید قرار می‌دهد، به طوری که بسیاری از شهروندان اهوازی برای حفظ جان و مال خود از شهر خارج شدند.

مردم به طور خودجوش وارد صحنه می‌شوند تا شاید بتوانند به کمک دیگر نهادی دولتی و غیردولتی جلوی پیشروی سیل را بگیرند. به طوری که گفته می‌شود بسیج مردمی و همگانی مردم در ایجاد و استحکام سیل بند‌ها در شهر‌های اهواز، سوسنگرد، رفیع، بستان، شیبان و هویزه تاکنون مانع از ورود سیلاب به این شهر‌ها شده است. اما همچنان نگرانی‌ها از خبر افزایش خروجی‌ها سد از سویی و تلاقی رودخانه‌های دز و کرخه از سوی دیگر در میان مردم اهواز موج می‌زند به شکلی که همه جا سخن از ورود سیلاب به شهر اهواز است. حتی نگرانی به ساکنان مجتمع‌های آپارتمانی نیز سرایت کرده است. آن‌ها از ضرورت صداقت در گفتار و مصاحبه‌های مسئولان کشوری و استانی می‌گویند.

مردم اهواز از اینکه برخی از مسئولان در ساعات و دقایق پایانی اعلام تخلیه منازل می‌کنند گله‌مند هستند. آن‌ها همچنین می‌گویند اماکن و اردوگاهی مناسبی برای شان درنظر گرفته نشده است و به شدت از شرایط موجود انتقاد می‌کنند. آن‌ها از نبود امکانات بهداشتی و خدماتی در اردوگاه‌ها می‌گویند و خواستار بهبود شرایط هستند.

مشاهدات خبرنگار رویداد۲۴ در خوزستان نشان از ضعف در امدادرسانی به سیل زدگان از سوی نهاد‌های ذیربط، ضعف در اطلاع رسانی به سیل زدگان، دیرهنگام اعلام کردن خبر تخلیه منازل و مناطق از شهر‌ها از جمله اهواز، نبود سخنگوی ستاد بحران و پراکندگی و تناقض در گفتار و مصاحبه‌های مسئولان، ایجاد دلهره و اضطراب در میان مسئولان و انتقال آن به ساکنان مناطق در معرض سیل دارد.

ضعف در بروز ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های اجرایی استان، عدم ساماندهی کمک‌های مردمی و توزیع نامناسب آن در میان سیل زدگان، سفر‌های متعدد بی حاصل مسئولان کشوری و عدم هماهنگی میان آنان، کمبود امکانات، محل‌های نامناسب اسکان، بی برنامگی و آشفتگی معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در کاهش آسیب‌های روحی و روانی سیل زدگان، عدم اختیارات لازم به فرمانداران و انفعالی عمل کردن آنان، عدم پیش‌بینی‌های لازم سازمان آب و برق خوزستان و عدم اعتنا به پیش بینی‌های هواشناسی در سال آبی، عدم استحکام سیل بند‌ها توسط سازمان آب و برق استان و اولویت قرار دادن تاسیسات نفتی به جان و اموال مردم از دیگر انتقاداتی است که به مدیریت بحران استان در این شرایط سیلاب وارد است.

ضعف امدادرسانی به سیل زدگان خوزستان/ سایه سیل بر پیکر دردمند خوزستان

سیل؛ خطری است که جان و مال مردم خوزستان را تهدید کرده است؛ روان‌آب‌های چند استان به استان خوزستان سرازیر می‌شوند تا بعد از سیراب کردن این دشت حاصلخیز روانه دریا شوند؛ روان آب‌هایی بسیار زیاد.

اما آنچه موجب می‌شود سیلاب‌های احتمالی در خوزستان خطرناک‌تر باشد، پیش بینی‌ها و گزارش‌های اخیر هواشناسی است که حکایت از ورود موج جدید بارندگی‌ها در کشورمان از روز‌های آتی دارد. موجی که قرار است از شنبه ۲۴ فروردین ماه وارد کشورمان شده و فعالیتش را آغاز کند. بارش‌هایی که با توجه به تخلیه نشدن سیلاب‌ها و روان آب‌های فعلی، به شدت هراس انگیز و هولناک جلوه می‌کنند؛ نکته مهمی که ممکن است با توجه به پایان یافتن بارندگی‌ها و آفتابی که این روز‌ها بر اغلب نقاط کشورمان می‌تابد، درباره آن غفلت شود و بر ابعاد خطر بیافزاید.

آنچه مهم است، این است که حال خوزستان و مردم خوزستان اصلا خوب نیست. این روز‌ها و شب‌ها مردم این استان رنگ آرامش و آسایش به خود ندیده‌اند. مردم مظلومی که در تمامی مقاطع حساس برای این مرز و بوم و برای اعتلای پرچم سه رنگ کشورمان از جان و مال و آسایش و آرامش خود گذشتند. ۸ سال مقاومت در برابر رژیم بعث عراق و عمالش و گذراندن دوران سخت سازندگی و حضور فعال در عرصه تولید انرژی در تمامی حوز‌ه‌ها برای کشور، گویای رشادت‌ها و حماسه آفرینی مردم این خطه است.

اکنون نوبت مسئولان است که با بسیج همه امکانات و تجیهزات به داد مردم خوزستان برسند چرا که اگر کشور قلب تپینده خود را از دست بدهد دیگر به سختی خواهد توانست در مقابل تهدید‌های دشمن مقاومت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان