تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
القدس العربی:

ترامپ و سپاه پاسداران؛ آیا نتانیاهو از هدیه دوم بهره می‌برد؟

برخی مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع این کشور، به اقدام اخیر ترامپ اعتراض کرده اند؛ چرا که این مساله می‌تواند برای هزاران آمریکایی که در چارچوب مأموریت‌های علنی یا سرّی در کشور‌های دیگر به سر می‌برند، خطرات مستقیمی داشته باشد.
ترامپ و سپاه پاسداران؛ آیا نتانیاهو از هدیه دوم بهره می برد؟
رویداد۲۴ القدس العربی چاپ لندن نوشت: این اولین باری است که ایالات متحده نیرو‌های مسلح یک دولت خارجی را در لیست تروریسم قرار می‌دهد و با توجه به اینکه دستگاه‌های نظامی امریکا نیز می‌توانند هدف مقابله به مثل ایران قرار بگیرند و نیرو‌های آمریکایی مستقر در دولت‌های مختلف از سوی تهران تروریست اعلام شوند، برخی مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع این کشور، که در مقدمه آن‌ها ژنرال دنفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار دارد، به اقدام اخیر ترامپ اعتراض کرده اند؛ چرا که این مساله می‌تواند برای هزاران آمریکایی که در چارچوب مأموریت‌های علنی یا سرّی در کشور‌های دیگر به سر می‌برند، خطرات مستقیمی داشته باشد. البته همین اتفاق هم افتاد و شورای امنیت ملی ایران ارتش آمریکا و نیرو‌های وابسته به ان در منطقه غرب آسیا را به لیست ایرانی سازمان‌های تروریستی افزود.

در این میان، باید به میزان تناقضی که تصمیم آمریکا در مورد سپاه پاسداران ایران و تمرکز بر سپاه قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی داشت، توجه داشته باشیم؛ چرا که می‌دانیم برخی یگان‌های ارتش آمریکا که در عراق حضور دارند، در جریان مبارزه با داعش از سال ۲۰۱۴ با افسران سپاه قدس همکاری داشتند و این همکاری گاهی به صورت مستقیم و گاه با واسطه ارتش عراق انجام می‌شد.

همچنین، حضور نظامی ایران در عراق، نه تنها صبغه شرعی به خود گرفته، بلکه تبدیل به جزئی از معادله نفوذ ایرانی در این کشور شده است. بنابراین، دولت آمریکا چطور می‌خواهد برخی از هم پیمانان عراقی خود که با سپاه پاسداران در تعامل هستند را به دلیل این ارتباط مجازات کرده و عده‌ای دیگر را از مجازات معاف کند؟

بر کسی پوشیده نیست که زمانبندی تصمیم ترامپ درباره سپاه همزمان شد با انتخابات اسرائیل، تا به عنوان هدیه دوم رئیس جمهور آمریکا به نخست وزیر اسرائیل، در جریان معرکه انتخاباتی و با هدف بقای او باشد. در واقع، قرار بود این تصمیم به صورت رسمی در تاریخ ۱۵ ماه جاری اعلام شود، اما ترامپ در اعلام آن تعجیل کرد تا در ادامه با تشکر رسمی نتانیاهو با زبان عبری مواجه شود.

در کنار معضل‌های بسیاری که مسئولان قانونی آمریکا در مورد اجرای این تصمیم بی سابقه با آن مواجه هستند، چگونگی نادیده گرفتن فعالیت‌های ارتش‌های دیگری مانند ارتش اسرائیل که خشونت، تجاوز از حقوق بشر و نقش قوانین بین المللی ویژگی بارز آنهاست، مساله قابل توجهی خواهد بود. آمریکا چطور سپاه ایران را در لیست تروریسم جای می‌دهد، در حالی که از جنایت‌های ارتش خود، اسرائیل و حتی روسیه، چشم پوشی می‌کند؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان