تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸

خانه کودکی هوشنگ ابتهاج در رشت تخریب شد

خانه کودکی امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر معاصر کشورمان، امروز (جمعه) در رشت تخریب شد.

 رویداد۲۴مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ضمن تایید این خبر گفت: خانه دارای مالک خصوصی بود و قرار بود شورای شهر رشت آن را به قیمت ۳۰ میلیارد ریال خریداری کند و طی انجام این فرایند، ثبت آن در فهرست آثار ملی نیز انجام شود.

شهرود امیرانتخابی افزود: خانه کوکی امیر هوشنگ ابتهاج در دهه ۴۰ شمسی در اختیار مالک خصوصی قرار گرفته بود و مادامیکه خانه در اختیار مالک خصوصی قرار دارد، این اداره کل نمی‌تواند هیچ گونه اقدامی در خصوص ثبت ملی انجام دهد.
موضوع تخریب خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در دیماه امسال داغ شد، اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان گیلان اعلام کرده بود: خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر معاصر کشورمان در رشت، ثبت ملی می‌شود.
در همان زمان یلدا ابتهاج فرزند این شاعر بزرگ در آلمان طی ارتباط تلفنی گفته بود که باور نمی‌کنم؛ خوشبینم؛ اخبار خوشی در راه است و باید منتظر ماند.

اما گویا این خوشبینی ثمر نداد و امروز (جمعه) این خانه در محله استاد سرا رشت تخریب شد.

اسفند ماه سال ۹۶ در ۹۰ سالگی استاد امیر هوشنگ ابتهاج، دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری او و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رای قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود.

ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه. ا. سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه ۱۳۰۶ در رشت است و سرایش‌های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می‌شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک، تبدیل به اسطوره‌ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سایه ، هوشنگ ابتهاج
نظرات شما
پیشخوان