تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

جزئیات تازه از پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه

محمدحسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اظهار داشت: طبق اعلام قبلی امروز آخرین مهلت پرداخت عوارضی آزادراه‌ها مربوط به ایام نوروز و ماه فروردین ۹۸ بود که پیش‌بینی می‌کنیم، تمدید شود و در جلسه امروز مدت این مهلت مشخص خواهد شد.
رویداد۲۴    از ۲۸ اسفند‌ماه ۹۷ عوارض عبور از چهار آزادراه «تهران-قم»، «تهران-ساوه»، «کرج-قزوین» و «قزوین-زنجان» به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود؛ مقرر شد در راستای تسهیل سفر مسافران در ایام نوروز، خودرو‌هایی که از این چهار آزادراه عبور می‌کنند، تا پایان روز بیست و چهارم اسفندماه (امروز) مهلت پرداخت عوارض داشته باشند، اما در راستای ارائه مهلت بیشتر به این مسافران، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این تاریخ تمدید شود و در جلسه امروز مدت‌زمان پرداخت فروردین‌ماه تمدید مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی کاربران از دریافت ارقام اضافه توسط این سیستم گلایه دارند، گفت: کاربران می‌توانند هرگونه اعتراض و شکایت خود در این‌باره و همچنین بروز اختلافات راجع به پلاک خودرو را با شماره پیامک ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ و یا شماره تلفن ۶۳۴۶۸۵۳۱، ۰۲۱ به ما اعلام کنند.

‌وی اظهار داشت: کاربران مطمئن باشند که حتما به شکایات آن‌ها رسیدگی می‌شود و در صورت بروز اختلاف حتما به ما اعلام کنند، ما تلاش می‌کنیم هیچ حقی از کسی ضایع نشود؛ و‌ی با بیان اینکه به هرحال سیستم درصدی خطا دارد، اضافه کرد: چک‌اپراتوری به دقت انجام می‌شود، دوربین‌ها هم اگر نتوانند درصدی هماهنگی بین تصاویر برداشت شده ایجاد کنند، تصاویر را برای تأیید به سیستم چک اپراتوری می‌فرستند، اما به هر حال امکان دارد برخی مواقع اشکالاتی رخ دهد که کاربران می‌توانند از طریق شماره‌هایی که اعلام شد، اعتراضات خود را مطرح کنند.

وی اظهار داشت: به هر حال پلاک‌های ثبت‌شده در سیستم اخذ عوارض الکترونیک قابلیت اصلاح دارد و اگر مشکلی در ثبت پلاک‌ها رخ دهد، پس از اعلام اعتراض، حتما رسیدگی می‌شود.

* امکان دریافت ریزصورتحساب عوارضی برای مالکان خودرو فراهم شد

میرشفیع ادامه داد: همچنین مجوزی از پلیس راهور اخذ شده است تا مالکان خودرو بتوانند ریز صورتحساب خود را دریافت کنند، به هر حال روز و ساعات ورود و خروج به/از آزادراه‌ها موضوعی شخصی است و فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرد.

وی افزود: به هر حال ممکن است راننده‌ای ثبت پلاک خودرو را انجام دهد، اما مالک خودرو نباشد، اما ما ریز صورتحساب را فقط در اختیار مالک خودرو قرار می‌دهیم.

* پلاک‌های عمومی و تاکسی در فروردین ۹۸ مشمول جریمه عوارضی آزادراه نمی‌شوند

وی همچنین بیان کرد: با توجه به آن که پلاک‌های خودرو‌ها متفاوت است، تلاش کردیم در ایام نوروز پلاک‌های عمومی و تاکسی مشمول پرداخت عوارضی نباشند به همین دلیل پلاک آن‌ها ثبت نشد و فعلا مشمول جریمه نمی‌شوند، اما برای پلاک‌های تاکسی هم تخفیفاتی در نظر می‌گیریم که جزئیات آن در جلسه امروز بررسی می‌شود.

* امکان پرداخت عوارضی آزادرا‌های الکترونیکی به صورت ستاره‌مربع

وی اظهار داشت: امکانات پرداخت عوارض آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی در حال حاضر از طریق اپلیکیشن و شماره حساب‌ها است و یا امکان پرداخت عوارضی از طریق دستگاه‌ةای کارت‌خوان (ATM) موجود در مجتمع‌های خدماتی رفاهی فراهم است و به زودی هم امکانات پرداخت جدید به صورت ستاره مربع (#*) راه اندازی می‌شود تا افرادی که گوشی‌های هوشمند هم ندارند بتوانند پرداخت عوارضی آزادراه‌ها را انجام دهند.

میرشفیع اظهار داشت: تلاش کر‌ده‌ایم سیستم پرداخت الکترونیک پوشش همگانی داشته باشد و افرادی هم که تلفن همراه هوشمند ندارند، دچار مشکل نشوند‌

* الکترونیکی شدن سیستم دریافت عوارضی ۴ آزادراه دیگر در اردیبهشت

وی بیان کرد: در ماه آینده آزاد‌راه‌های مسیر تبریز همچنین آزادراه تهران-پردیس، آزادراه قزوین-رشت و آزادراه مشهد-باغچه نیز به سیستم پرداخت الکترونیکی اخذ عوارض تجهیز می‌شوند.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان تیرماه همه آزادراه‌های کشور به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز شوند.

موضوع الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض آزادراهی از ۲۸ اسفندماه ۹۷ در چهار آزادراه عملیاتی شد.

‌هم‌اکنون در آزادراه‌های تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان اخذ عوارضی کاملا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پلاک‌ها با دوربین‌های مربوطه خوانده می‌شود و کاربر نیازی به توقف ندارد و به هیچ وجه دریافت نقدی هم وجود ندارد.

‌کاربران آزادراهی می‌توانند با مراجعه به آدرس‌های اینترنتی https://www.nspay.ir/ و http://www.aaniro.com/ نسبت به آگاهی بیشتر در این‌باره و ثبت‌نام از طریق شماره پلاک خودرو، شماره تلفن همراه و درج شماره حساب بابت کسر عوارض آزادراهی، اقدام کنند.

‌همچنین اپلیکیشن‌هایی نیز در این‌باره معرفی شده است که کاربران می‌توانند با نصب آن در تلفن همراه خود و معرفی پلاک خودرو و شماره حساب، نسبت به ثبت‌نام پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی اقدام کنند.

‌بدین ترتیب کاربران با تعریف کیف پول الکترونیکی و به صورت مستقیم شماره حساب خود را به سیستم الکترونیکی عوارض آزادراه متصل می‌کنند و هنگام عبور از محل عوارضی آزادراه‌ها و پس از شناسایی پلاک، به طور اتوماتیک هزینه عوارضی از حساب آن‌ها کسر می‌شود.

‌همچنین «تگ‌هایی» که پیش از این بابت پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در بانک مسکن فروخته می‌شد، دارای اعتبار است که به سیستم اخذ الکترونیکی عوارض متصل است.

‌در آدرس‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های معرفی شده در این‌باره امکان استعلام بدهی و شارژ کیف پول برای صاحبان خودرو وجود دارد.

‌حذف پرداخت نقدی و پول فیزیکی در محل عوارضی آزادراه‌ها و تسهیل پرداخت عوارض، کاهش توقف خودرو‌ها، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش تخریب آسفالت در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز و صرفه جویی در استهلاک خودرو، از مزایای اجرای سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی محسوب می‌شود.


منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عوارض ، آزادراه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
3
با وجود گذشت یک ماه از شروع این طرح هنوز برای من داره عوارض میاد.بارها با شرکتش تماس گرفتم ولی پاسخ درست درمونی نمیدن.یعنی من تا کی باید این داستان داشته باشم؟شاید یکی داره تردد میکنه به حساب من میزنن.آخه این چه وضعیتی ؟اگه نمیتونید جمعش کنید بابا با وقت و اعصاب مردم هم بازی نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
1
سلام من عوارض استعلام کردم و پرداخت نمودم و مدت زیادیه که سواریم در پارکینگ هست و رسید پارکینگم دارم ولی بهم پیام داده شده که ۶۰۰۰ تومان عواضی داری در صورتی که همین ۶۰۰۰ تومان در دو مرحله ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ پرداخت نموده ام راسی شما خوانندگاان این مطلب بگید کهدزدی آشکار چطوره
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
1
متاسفانه این طرح بسیار ضعیف عمل کرده ( حالا معلوم نیست عمدا اینکار شده یا سهوا) بدون اینکه از آزاد راه های ذکر شده عبور کرده باشی عوارض برای پلاک خودرو ثبت میشود
نظرات شما
پیشخوان