تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

۴ راهکار بودجه‌ای مجلس برای کمک به سیل زدگان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۴ راهکار بودجه‌ای مجلس برای کمک به سیل زدگان را تشریح کرد.

۴ راهکار بودجه‌ای مجلس برای کمک به سیل زدگان

رویداد۲۴ محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص جزئیات نشست امروز کمیسیون اظهار داشت: با توجه به اینکه ابتدای سال است و میزان حجم نقدینگی خزانه مشکلات عدیده ای دارد، رئیس جمهور نامه‌ای به مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت ۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل زندگان سال ۹۸ ارسال کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در پاسخ ارسالی از دفتر مقام معظم رهبری آمده است که ما ابتدا از ظرفیت‌های موجود در قوانین و مقررات و همچنین خلق منابع در حوزه خارج از صندوق توسعه ملی را با تمام ظرفیت‌هایی که امکان دارد پیش بینی کنیم و در صورت اینکه باز هم این منابع میزان پرداخت خسارت را تأمین نکرد از محل منابع صندوق بر اساس پیش بینی‌ها موافقت کردند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: طرح حمایت از آسیب دیدگان سیل که از سوی ۱۷۱ نفر از نمایندگان طراحی شده و به صورت عادی اعلام وصول شده بود امروز در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت، در کمیسیون با توجه فرمایشات مقام معظم رهبری مقرر شد چون ابتدای سال هستیم و به نوعی حجم میزان نقدینگی در دسترس دولت کم است به استناد ماده ۲۴ قانون محاسبات عمومی سقف تنخواه گردان خزانه را از ۳ درصد بودجه عمومی به ۵ درصد افزایش داده ایم.

وی گفت: این ۲ درصد می‌تواند میزان نقدینگی مورد نیاز آن ۵ درصد تنخواه گردان در اجرای ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون مدیریت بحران را برای کمک به این حادثه تأمین کند، ما قانون داریم اما چون ابتدای سال نقدینگی نداریم این یکی از راه کارها برای تأمین نقدینگی است.

حسینی ادامه داد: پیشنهاد دیگری که به تصویب رسید این است که تا ۲ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال موجود در سازمان اموال تملیکی به دست می‌آید برای کمک به سیل زدگان هزینه شود، تاکید شده است چنانچه مشخص شود اموال فروخته شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی بوده دولت متضمن پرداخت خسارت به آنها می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: منابعی از فروش اموال مازاد دولت پیش بینی کرده ایم، به استانداران اجازه داده شد در هر استان سیل زده اگر اموالی فروخت می‌تواند در جهت تأمین منابع پرداخت خسارت‌ها بهره بگیرد و موضوع دیگری که برای منابع جدید طراحی شد، بحث پرداخت وام قرض الحسنه است که به بازسازی مناطق سیل زده کمک می‌شود.

وی اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد از منابع قرض الحسنه پیش بینی شده بودجه ۹۸ را مدنظر قرار داده ایم، به بانک مرکزی اجازه داده ایم از این منبع تسهیلات سیل زدگان را تأمین کند، همچنین ۵۰ درصد از میزان سپرده‌های بلند مدت خسارت‌های بدنی در نظر گرفته شده است که به صورت تسهیلات به اقشار سیل زده وام می‌دهد و کمک در جهت بازسازی و حمایت از آسیب دیدگان انجام می‌شود.

نمایند مردم تفرش در مجلس بیان داشت: به دولت اجازه داده شد که مازاد بر سقف قانونی نسبت جابجایی اعتبارات اقدام کند این کار معادل ۵ هزار میلیارد تومان جابجایی در پروژه‌های مختلف و طرح‌های پیوست شماره یک صورت می‌گیرد، همچنین اجازه داده شد تا ۳۰ درصد منابع پیش بینی شده در بودجه سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یابد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: پیش بینی کمیسیون این است که از صندوق توسعه ملی یک میلیارد یورو تسهیلات داده می‌شود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان