تاریخ انتشار: ۰۶:۱۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

مبنای فقهی سخنان مصباح یزدی چیست؟/ فاضل میبدی: رهبری فوق قانون نیست

حجت السلام فاضل میبدی بر این عقیده است که رهبری توسط رای مردم و در چارچوب قانون اساسی و موافقت مجلس خبرگان انتخاب شده است و از آن‌جایی که معصوم نبوده و جایز الخطا هستند، اطاعت از سخنان ایشان واجب نیست.
مصباح یزدی قانون اساسی را قبول ندارد/ سخنان مصباح بر اساس فقه اهل سنت است/ رهبری جایزالخطا است و اطاعت از سخنان او واجب نیست
رویداد۲۴ اگر قرار باشد اصولگرایان چند روحانی ارشد را برای نظریه‌پردازی انتخاب کنند، بی‌شک نام مصباح یزدی در ابتدای این لیست قرار دارد؛ این موضوع در همه این سال‌ها ثابت شده و اصولگرایان همواره تئوری‌های پرحاشیه و جنجالی او حمایت کرده‌اند؛ تفاوتی نمی‌کند سخن این باشد که «امام عصر برای احمدی نژاد دعا می‌کند و انتخاب او از کرامات و معجزه است» یا این سخن که «مردم هیچ‌کاره‌اند» یا سخن روز گذشته مصباح که گفته بود «اطاعت از، ولی فقیه مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است»؛ در هر صورت این سخنان هواداران فراوانی میان اصولگرایان دارد.
 
این بار اما نظریه جدید مصباح یزدی در حالی مطرح شده که آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب بار‌ها از نقد سخنانشان استقبال کرده و در جمعی از دانشجویان گفته بودند: «ما که نگفتیم از ما کسى انتقاد نکند؛ ما که حرفى نداریم. من از انتقاد استقبال می‌کنم.»
 
فاضل میبدی از فعالان سیاسی و مدرسان حوزه معتقد است نگاه آیت الله مصباح یزدی باعث دوری مردم از نظام خواهد شد و به تضعیف جامعه و ایجاد نوعی دیکتاتوری خواهد انجامید. او به رویداد۲۴ می‌گوید: اختلافی میان شیعه و سنی وجود دارد که در آیه قرآن نیز به آن اشاره شده است (اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم). شیعیان آن چیزی را که تفسیر کرده‌اند این است که منظور از اولی الامر، معصومین هستند و از آنجایی که غیر معصومین دچار خطا و اشتباه می‌شوند، پس اطاعت از آن‌ها نیز واجب نیست. اهل سنت، اولی الامر حاکمان جامعه می‌دانند و اطاعت از آن‌ها را واجب.
 
سخنان مصباح یزدی بر اساس فقه اهل سنت است
میبدی با تاکید بر اینکه در فقه شیعه اطاعت از غیرمعصوم واجب نیست، تصریح کرد: احتمالا آقای مصباح یزدی مبنا را بر فقه اهل سنت قرار داده است که می‌گوید اطاعت از سخنان رهبری واجب است. فقه شیعه معتقد است غیر معصوم خطا و اشتباه می‌کند و به دلیل معصوم نبودنش لزومی بر اطاعت از سخنانش وجود ندارد.
این مدرس حوزه می‌گوید: قاعده‌ای وجود دارد که اگر قانونی در کشور تصویب شد، اطاعت از آن قانون واجب و تمرد از قانون جرم است. اگر رهبری حرفی را زدند و حرف ایشان به صورت قانون در آمد بله، اطاعت از آن حرف که به قانون تبدیل شده است، واجب است. حکم حکومتی نیز همین شرایط را دارد، اما اینگونه سخنان که از جانب افرادی مانند آقای مصباح مطرح می‌شود، به نوعی باب نقد را می‌بندد، به طوری که نقد کردن سخنان هر کسی چه در قانون و چه در قرآن آمده است که جایز است.
 
رهبری فوق قانون نیست
حجت الاسلام میبدی ادامه داد: خود رهبری نیز بار‌ها دعوت و اعلام کردند که سخنان ایشان نقد شود. حتی امام نیز چنین نظری داشتند. شاگردان ائمه که آن‌ها را معصوم و اطاعت از آن‌ها را واجب می‌دانستند، سخنانشان را نقد می‌کردند. رهبری معتقدند خودشان باید در چارچوب قانون باشند و فوق قانون نباشند.
 
میبدی تصریح کرد: رهبری، در چارچوب قانون و مورد تایید مجلس خبرگان قرار دارند، بنابراین سخنانشان در چارچوب قانون معنا پیدا می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد آقای مصباح یزدی اساسا قانون اساسی را قبول ندارد و فکر می‌کنند رهبر از سوی خداوند منصوب شده است در حالیکه امور بدون رای مردم و قانون هیچ معنایی ندارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
علی اصغر قاسم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
3
واقع بینانه و با بصیرت و روشن بینی و عقل و هوش در مورد آن گفته اظهار نظر کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
7
مصباح تملق می گوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
7
0
مگر درصدر اسلام قانون وجود داشت که همه از پیامبر و امامان اطاعت میکردندپس اطاعت از رهبری یک امر الهی است
ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
1
واقعن افرین به این نقد صحیح و بجا
نظرات شما
پیشخوان