تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

این ۲ عادت غذایی عمرتان را کوتاه می‌کند

تازه‌ترین نتایج مطالعه جهانی بیماری‌ها و رژیم غذایی بد را مهمترین عامل خطر مرگ در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است. ۲ عادت غذایی که علت کاهش طول عمر هستند

 رویداد۲۴  لک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد؛ تازه‌ترین نتایج مطالعه جهانی بیماری‌ها و رژیم غذایی بد را مهمترین عامل خطر مرگ در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است.

این مطالعه از سوی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) در ۱۹۵ کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ و با مشارکت بیش از ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان از جمله ایران انجام و نتایج آن در مجله معتبر بین‌المللی لنست منتشر شده است.

بر اساس ننایج این مطالعه رژیم غذایی نامناسب عامل خطر ۱۱ میلیون مرگ در ۲۰۱۷ بوده و یک پنجم مرگ‌ها را می‌توان به این عامل خطر نسبت داد، مرگ و میر منتسب به رژیم غذایی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ بیش از هشت میلیون فقره افزایش یافته است.

نکته بسیار قابل اهمیت آن است که تاثیر عامل خطر تغذیه نامناسب و ناکافی در سال ۲۰۱۷، از مصرف سیگار و حتی فشار خون بالا بیشتر بوده است. مصرف کم میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌های غلات، آجیل و دانه ها، شیر، فیبر، کلسیم، اسید چرب امگا ۳ غذا‌های دریایی، چربی‌های اشباع نشده و رژیم غذایی با گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین شکر، اسید‌های چرب ترانس و سدیم، اشکال مهم رژیم غذایی نامناسب هستند که عمر افراد را کوتاه می‌کنند.


وی افزود: در سال ۲۰۱۷، مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی بد مرتبط با مصرف مقادیر بسیار کم مواد غذایی همچون غلات، میوه، آجیل و دانه ها، بیشتر از رژیم غذایی با سطوح بالای مواد غذایی مانند چربی‌های ترانس، نوشیدنی‌های شیرین و سطوح بالای گوشت قرمز و فرآوری شده بوده است.

بیشترین کمبود در رژیم غذایی شامل چه موادی است؟

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بیشترین کمبود‌ها در رژیم غذایی نامناسب، مربوط به مصرف بهینه آجیل و دانه، شیر، دانه‌های غلات و بیشترین افزایش برای نوشیدنی‌های شیرین شده، گوشت فرآوری شده و سدیم دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: امروزه در جهان تنها ۱۲ درصد از مقدار توصیه شده از آجیل و دانه‌های غلات و بر عکس، ۱۰ برابر مقدار توصیه شده نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شود.

ملک زاده گفت: بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به عامل خطر رژیم غذایی در ازبکستان و کمترین در اسرائیل بوده است. پس از اسراییل، فرانسه، اسپانیا، و ژاپن کشور‌هایی بودند که پائین‌ترین درصد مرگ و میر ناشی از رژیم‌های غذایی نامناسب را داشتند.

وی یادآور شد: طبق این مطالعه، باید مصرف گوشت قرمز و شکر را به حدود نصف مصرف کنونی و مصرف سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها را به منظور جلوگیری از همه‌گیر شدن چاقی در سراسر جهان و جلوگیری از تغییرات اقلیمی فاجعه بار به ۲ برابر مصرف کنونی رساند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مرگ و میر ، سلامتی
نظرات شما
پیشخوان