تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
نیک ویوارلی تشریح کرد

«فروشنده» اصغر فرهادی بیانگر احیای سینمای پساتوافق هسته‌ای ایران

«نیک ویوارلی» منتقد، نویسنده و خبرنگار نشریه معتبر «ورایتی» در حوزه سینمای خاورمیانه که برای شرکت در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز برای نخستین بار به ایران سفر کرد، در یادداشتی برای نشریه «ورایتی» به بررسی احیای مجدد سینمای ایران در دوره پساتوافق هسته‌ای پرداخته و فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را یکی از نشانه‌های این احیای سینمایی خوانده است.
رویداد۲۴- «نیک ویوارلی» منتقد، نویسنده و خبرنگار نشریه معتبر «ورایتی» در حوزه سینمای خاورمیانه که برای شرکت در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز برای نخستین بار به ایران سفر کرد، در یادداشتی برای نشریه «ورایتی» به بررسی احیای مجدد سینمای ایران در دوره پساتوافق هسته‌ای پرداخته و فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی را یکی از نشانه‌های این احیای سینمایی خوانده است.

به گزارش گروه بین‌الملل رویداد۲۴ به نقل از نشریه ورایتی، ویوارلی در اینباره می‌نویسد: بازگشت اصغر فرهادی به کن با فیلم دو جایزه‌ای «فروشنده» در حالی رخ داد که نویسنده فیلم ایرانی «گذشته» در سال 2013 برای کسب نخل طلا رقابت کرد. فیلم گذشته نیز در حالی راهی کن شده بود که فرهادی فیلم «جدایی نادر از سیمین» را در کارنامه داشت.

«فروشنده» تنها فیلمی بود که در این دوره جشنواره کن در بخش مسابقه اصلی دو جایزه را به خود اختصاص داد، یک جایزه برای بازی شهاب حسینی و دیگری برای فیلم‌نامه فرهادی.

فرهادی در مصاحبه‌ای که در روز نخست جشنواره کن داشت توضیح داد که سال گذشته پس از آن‌که اعلام شد وی پس از فیلم «گذشته» برای فیلم‌برداری فیلمی دیگر به اسپانیا خواهد رفت، او به دلیل احساس دلتنگی برنامه‌ها را تغییر داده است.

وی در ادامه افزود: «می‌خواستم در کشور خودم کار کنم، می‌خواستم به خانه برگردم. علیرغم تمام سختی‌های موجود، از اینکه در کشور خودم فیلم بسازم احساس لذت و رضایت بسیاری دارم.»

مارشه دو فیلم (بازار فیلم کن) که از سال ۱۹۵۹ با هدف ایجاد بستری تجاری برای فیلم‌هایی از سرتاسر جهان شکل گرفت، حال یکی از بهترین موقعیت‌ها برای ارائه فیلم‌هایی است که هنوز در مرحله تکمیلی بسر می‌برند. این بازار در سال جاری طی گزارشی متذکر شد که «انتظار می‌رود لغو تحریم‌های اقتصادی از سوی جامعه جهانی تاثیر مثبتی بر توجه و تولید فیلم در ایران شود.» با وجود آنکه توافق هسته‌ای تنها یکی از عوامل موثر بر تسریع روند رشد اقتصادی ایران است، تاثیر آن همین حالا قابل لمس است.

محمد اطبایی، مدیر موسسه مستقل‌های ایرانی گفت: در طول تعطیلات نوروزی ایران فروش گیشه در این کشور به 222 میلیارد ریال معادل هفت میلیون و 300 هزار دلار رسید. 

ایران بیش از 78 میلیون نفر جمعیت دارد و دست‌کم نیمی از آن‌ها زیر 35 سال هستند و همین ارقام این کشور را به قلمروی اصلی تبدیل می‌کند که هنوز هالیوودی‌ها بکر است. جای تعجب ندارد که سهم ملی از این گیشه داخلی 92 درصد است.

با وجود آنکه ایران در حال بازگشت به مدار خود است، انتظار نداشته باشید که استودیوهای هنری خیلی زود برپا شوند. تغییرات در ایران در حال شکل‌گیری است؛ در کشوری که جیم جارموش در جشنواره کن آن را «یکی از باغ‌های سینما روی سیاره زمین» خواند. تماشای شکوفایی این باغ جالب خواهد بود. 

برچسب ها: فروشنده ، اصغر فرهادی ، کن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان