تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
حمیدرضا آصفی در گفتگو با رویداد۲۴:

صادرات نفت ایران به زیر ۷۰۰ هزار بشکه نمی‌رسد/ عبورکشتی‌ها از تنگه هرمز زیر نظر ایران است

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه می‌گوید ما بر تنگه هرمز نظارت داریم و رفتارهای آمریکا متناسب با میزان و نوع آن، توسط ایران پاسخ داده خواهد شد.

صادرات نفت ما به زیر ۷۰۰ هزار بشکه کاهش نمی‌یابد/ رفتار ما در تنگه هرمز از تصمیم‌های کلان نظام است

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: آمریکا معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نکرد تا شرایط برای ایران همچنان سخت‌تر شود. این در حالی است که عربستان و امارات به آمریکا وعده داده‌اد در صورت تحریم نفت ایران، با بالا بردن میزان تولید نفت خود، کمبود بازار جهانی را جبران کنند و با همکاری آمریکا، ایران را منزوی و اقتصاد آن را به سمت فروپاشی ببرند. ایران اما در روزهای گذشته و در مواضع مختلف اعلام کرد که در صورت ایجاد مشکل برای فروش نفت، تنگه هرمز را خواهد بست. محمدجواد ظریف نیز درباره تنگه هرمز آمریکا را به سپاه پاسداران حواله داده بود.

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران و سخنرانی اخیر رئیس جمهور و تهدید ضمنی عربستان و امارات، گفت: رئیس جمهور موضع بسیار خوبی را در سخنرانی خود داشتند و سخنرانی بسیار خوب و محکمی بود. شخصا معتقدم که آمریکا نفت ما را به کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه هم نمی‌تواند برساند، یعنی با صفر فاصله بسیار زیادی دارد. رئیس جمهور در سخنانش به کشور‌های همسایه نیز توجه نشان داد که فکر نکنند در یک دوره‌ای می‌توانند با آمریکایی‌ها همکاری داشته باشند و از پیامد‌های آن در آینده مصون باشند.

آصفی ادامه داد: ما در طول دوران جنگ نشان دادیم که نه به خاک کشور دیگری نظر داریم و نه به دنبال توسعه قلمرو سرزمینی خودمان هستیم و نه اجازه می‌دهیم آتش جنگی که عراق ایجاد کرده، گسترش پیدا کند. در عین حال نشان دادیم که اگر ایران مورد تعرض قرار بگیرد محکم ایستادگی خواهیم کرد. آمریکا اکنون اعلام کرده که می‌خواهد نفت کشورمان را به صفر برساند. این موضوع از دو بعد قابل بررسی است؛ یک بعد آن جنگ روانی و لفظی است و بعد دیگر آن اقدامات عملی است.

سخنگوی وزارت خارجه در دولت خاتمی می‌گوید: تا زمانی که موضع گیری آمریکا به لفاظی منحصر بشود، طبیعی است که پاسخ کشور ما نیز در چارچوب خواهد بود. اما اگر آمریکا بخواهد دست به اقدامات عملی بزند یا تعرضی به سپاه در تنگه هرمز داشته باشد، طبیعی است متناسب با آن نیز پاسخ لازم را به آن‌ها خواهیم داد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم ایران با آمریکا به رویارویی متقارن دست بزند. ایران در زمین آمریکا بازی نخواهد کرد و متناسب با رفتارش ممکن است مستقیما پاسخی از ایران نگیرد و در جای دیگری جواب رفتارهایش را دریافت کند. نکته بعدی امنیت کشور‌های منطقه است، خصوصا امارات و عربستان که به سرعت و آسانی می‌توانند ناامن شوند و اگر جمهوری اسلامی ناامن شود، مشخص نیست که سرنوشت این کشور‌ها چه خواهد شد. اگر آمریکا از لفاظی به سمت اقدامات عملی روی بیاورد قطعا ایران به صورت دیگری پاسخ آن‌ها را خواهد داد.

آصفی با اشاره به اینکه تنگه هرمز در اختیار نیرو‌های نظامی ایران است، تصریح کرد: اینکه ما در تنگه هرمز چه رفتاری داشته باشیم از تصمیمات کلان نظام است. نیرو‌های ما در تنگه حضور دارند و به تناسب اقداماتی که رخ می‌دهد، رفتار خواهند کرد، اما امیدوارم وضعیت از حالت کنونی خارج نخواهد شد. ما اقدامات بسیاری را در تنگه هرمز می‌توانیم انجام دهیم و عبور و مرور کشتی‌ها در آن منطقه نیز زیر نظر ایران صورت می‌گیرد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه همکاری کشور‌های خریدار نفت ایران به صورت علنی و غیرعلنی است، تصریح کرد: به صورت غیرعلنی بسیاری از کشور‌ها حتی بعد از عدم تمدید معافیت‌های نفتی بازهم برای خرید نفت با ایران همکاری خواهند کرد، اما به صورت علنی و رسمی ممکن است تعداد کشور‌ها محدود باشد. اصولا باید بگویم که اهرم تحریم آنطور که باید تاثیر ندارد.

آصفی می‌گوید: فعلا برخی از کشور‌ها مانند چین هند ترکیه، ژاپن کره و ... اعلام کرده‌اند که همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهند، اما باید دید شرایط به چه صورتی پیش خواهد رفت. البته باید این نکته را هم بگویم که مانند قبل درصد بالایی از درآمد ایران حاصل از نفت نیست و لذا از این جهت شکنندگی ایران در این رابطه زیاد نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان