تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئوفیان:

بزرگتری کردن در جریان اصولگرا جواب نمی‌دهد/ آن‌ها از شورای وحدت هم نتیجه نمی‌گیرند

یک فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: اینکه برخی‌ها بخواهند بردار بزرگتری کنند و برخی فکر کنند مثل دوره‌های گذشته محور تصمیم‌گیری شوند و در جمنا دور هم جمع شدند و اینطور ضربه زدند این‌ها جواب نمی‌دهد و ما در گذشته هم نتوانستیم نتیجه بگیریم. کسانی که سال‌های گذشته مهندسی می‌کردند اجازه دهند دیگران وارد میدان شوند.

رویداد۲۴ ابوالقاسم رئوفیان، در پاسخ به این سوال که باتوجه به مطالبات معیشتی مردم مشارکت ملت را در انتخابات اسفندماه چطور ارزیابی می‌کنید؟، گفت: مهمترین مساله امروز جامعه تامین معیشت به تناسب شأن مردم است. مردم ما قانع هستند و زیاده‌خواه و افزون‌طلب نیستند، اما متاسفانه افزون‌طلبی برخی مسئولان موجبات تکدر خاطر مردم را شدیدا فراهم آورده است.

برخی مسائل مطرح شده از سوی دشمن بی‌جا نیست

وی تاکید کرد: این وضعیت چه بسا منجر به عدم استقبال پرشور مردم در انتخابات پیش رو باشد. به هر حال مردم ما در سطح گسترده‌ای در انتخابات‌های متعدد ریاست‌جمهوری، مجلس، شورا‌ها و خبرگان شرکت کرده و رای داده‌اند و موجبات سرافرازی نظام را فراهم آورده‌اند. حق این است که کسانی در هر یک از نهاد‌های مدنی با رای مردم انتخاب می‌شوند تا به مردم خدمت کنند، قدر رویکرد‌های عزت‌افزای مردم را بدانند و متاسفانه این مهم اتفاق نیافتاده است.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین خاطرنشان کرد: مجلس پیش رو قاعدتا باید مجلسی قدرشناس باشد و نمایندگان باید فهیم و آشنا به وظایف خود باشند و از افزون‌طلبی و خودخواهی و قائل شدن سهمیه از سفره انقلاب برای خودشان پرهیز کنند.

وی ادامه داد: به نظر من احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین ائتلاف‌هایی که صورت می‌گیرد باید معرفی افراد صالح و داری شاخصه‌های نمایندگی را مهمترین وجهه همت خود قرار دهند و هرکسی را به مردم معرفی نکنند. برای در اختیار دادن کرسی نمایندگی که کرسی خدمت به مردم است برای هرکسی تلاش نکنند چراکه از نظام هزینه می‌شود و دشمنان ما بهانه دستشان می‌آید. برخی از مسائلی که امروز دشمنان ملت و نظام آن را مطرح می‌کنند همه‌اش بی‌جا نیست. برخی اشکالاتی که آن‌ها حتی بزرگ‌نمایی می‌کنند وارد است ما چرا باید به دست آن‌ها بهانه بدهیم؟

امیدوارم انتخابات امسال مجلس استانی برگزار شود

رئوفیان گفت: من فکر می‌کنم انتخابات مجلس آینده که امسال برگزار می‌شود برای احزاب و گروه‌های سیاسی وظیفه سنگینی را به‌وجود آورده است و با توجه به تصویب ماده ۵ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس که احزاب و گروه‌های سیاسی باید آمادگی نامزد‌های مورد حمایت خودشان را طی نامه‌ای به پیوست اعلام کنند توجه داشته باشند که کسانی را معرفی کنند که آن‌ها شایستگی‌های لازم را داشته باشند، چهره‌ها و ائتلاف‌ها هم همینطور.

وی ادامه داد: امیدوارم انتخابات استانی تصویب شود و شورای نگهبان هم تایید کند و برگزار شود این‌ها همه مسئولیت احزاب را سنگین‌تر می‌کند. در این دوره رنگ احزاب در انتخابات پررنگ‌تر شده و بنابراین وظیفه‌شان هم سنگین‌تر است و باید در شناسایی افراد ذی‌صلاح برای معرفی به مردم مطالعه جدی کنند.

وحدت صوری راهگشا نیست

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه همیشه در انتخابات‌ها جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا سعی کرده‌اند که شخص یا اشخاصی را به عنوان محوریت آن جریان درنظر بگیرند تا سایر احزاب را زیر یک چتر جمع کنند. حال امسال چه کسی این محوریت را در بین اصولگرایان بر عهده خواهد گرفت؟، گفت: ما این شیوه را در دوره‌های گذشته هم تجربه کرده‌ایم که باعث شده اصولگرا‌ها با محوریت یک تابلو و یک عنوان بیایند و سعی شده که واژه اصولگرایی بولد نشود و با یک عنوان دیگری مطرح شود. اصلاح‌طلبان هم همینطور است. به نظر من این بحث در انتخاب مردم و گزینش افراد شایسته و لایق توسط مردم خیلی تاثیری نمی‌گذارد.

این فعال سیاسی گفت: نمونه آن در همین تهران است که طی دوره انتخابات اخیر اتفاق افتاد و با لیست ۳۰ نفره امید به عرصه آمدند که اصلاح‌طلبان این لیست را دادند، اما دیدیم که همین ۳۰ نفری که در فهرست اصلاح‌طلبان بودند و وارد مجلس شدند اگر از یکی از آن‌ها بپرسد که آن ۲۹ نفر دیگر چه کسانی هستند نمی‌تواند نام ببرد، بنابراین وحدت صوری و شکلی، دوای درد و راهگشا نیست، وحدت زمانی راهگشا است که محتوایی باشد و این مستلزم شناخت متقابل از یکدیگر است. بین اصولگرا‌ها هم همین است. من به این نوع ساز و کار برای ایجاد وحدت و وفاق و همبستگی اعتقاد ندارم.

امکان وحدت مطلق بین اصولگرایان ممکن نیست

وی در واکنش به این موضوع که بالاخره مردم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را می‌شناسند و از دید آن‌ها کاندیدا‌ها جزو این دو دسته هستند درنتیجه وحدت بین احزاب زیرمجموعه این دوجناح می‌تواند رقابت را پویاتر کند، گفت: رقابت وقتی معنای واقعی خود را پیدا می‌کند که دارای آن الزامات رقابتی و باید‌ها و نباید‌های رقابتی باشد. رعایت قاعده بازی را ما تا کنون در هیچ‌یک از دو جناح رقیب ندیده‌ایم نه نسبت به یکدیگر و نه نسبت به احزاب موجود درون آن جناح.

رئوفیان با بیان اینکه پاسخ به این سوال را با مثالی از جریان اصولگرایی مطرح می‌کنم، گفت: در جریان اصولگرایی اگر بخواهیم وحدت مطلق پدید بیاید و این جزو هدف‌گذاری باشد، امکان ندارد یعنی این هدف‌گذاری از ابتدا اشتباه است بلکه ما باید وحدت نسبی را دنبال کنیم و هرچه درصدش افزایش پیدا کند و به آن وحدت همه‌جانبه نزدیک‌تر شود، بهتر است. این امر هم به ساز و کار و مهندسی که صورت می‌گیرد و آن لوازمی که باید برای رسیدن به این وحدت به کار گرفته شود، بستگی دارد.

کسانی که سال‌های گذشته جریان اصولگرایی را مهندسی می‌کردند، اجازه دهند دیگران وارد میدان شوند

وی افزود: اینکه برخی‌ها بخواهند بردار بزرگتری کنند و برخی فکر کنند مثل دوره‌های گذشته محور تصمیم‌گیری شوند و در جمنا دور هم جمع شدند و اینطور ضربه زدن این‌ها جواب نمی‌دهد و ما در گذشته هم نتوانستیم نتیجه بگیریم. کسانی که سال‌های گذشته مهندسی می‌کردند اجازه دهند دیگران وارد میدان شوند. مخصوصا کسانی که خیلی قائل به حاکمیت برآیند عقل جمعی نبوده و نیستند و الان هم فکر کنند، چون در گذشته بوده‌اند، باید حرف آخر را بزنند.

رئوفیان در پاسخ به این سوال که الان شورایی به نام شورای وحدت به ریاست آقای حدادعادل جهت ورود به عرصه انتخابات مجلس ایجاد شده و حال آیا برای فعالیت‌های خود مشورتی با سایر احزاب اصولگرا انجام داده‌اند یا نه؟، گفت: این‌ها مشورت هم بکنند نتیجه‌ای نمی‌گیرند. طیف‌های اصولگرا برخلاف تصور آقایان که فکر می‌کنند همه رویکرد مثبتی خواهند داشت و این محوریت را قبول خواهند کرد اینگونه نیست و این اشتباه در ارزیابی و خطای استراتژیکی است که در گذشته هم اتفاق افتاد و امسال هم اگر به دنبال چنین مساله‌ای باشد، قطعا نتیجه معکوس خواهد داشت درحالی که افرادی هستند که این‌ها بهتر می‌توانند کار کنند.

وی افزود: من خیلی با محوریت و مدیریت فردی موافق نیستم بلکه محوریت باید شورایی باشد و این شورایی بودن باید مرکب از افرادی باشد که هرکدام یک حزب سیاسی را در آن جبهه یا ائتلاف نمایندگی کنند. اینکه چند نفر دور هم بنشینند و بعد فکر کنند متولی کار هستند و تولیت این امر را برعهده دارند و همه را هم نمایندگی می‌کنند این خطاست و قطعا قریب به توفیق نیست.

جزئیات «کمیته سالم‌سازی محیط پارلمان» در حزب اسلامی ایران زمین

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سوال که آیا حزب ایران زمین فعالت انتخابتی در کمیته‌های زیرمجموعه خود را آغاز کرده است و آیا شخص یا اشخاصی از این حزب در انتخابات شرکت می‌کنند؟، گفت: شورای مرکزی حزب روز پنج‌شنبه جلسه داشت و یکی از موارد مطرح شده بحث انتخابات پیش رو بود. بحث ما این بود که با توجه به مصوبات مجلس درمورد اصلاح موادی از قانون انتخابات آیا احزاب خودشان وارد عرصه انتخابات شوند یا اینکه در قالب ائتلاف حضور بیابند. فعلا درباره انتخابات بیشتر روی این موضوع بحث کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: ما در حزب اسلامی ایران زمین همینطور که در گذشته هم اعلام کرده‌ایم کمیته‌ای را توسط شورای مرکزی تصویب کرده‌ایم تحت عنوان کمیته سالم‌سازی محیط پارلمان. ما معتقدیم که مجلس فعلی مجلس درخور نظام نیست و مجلسی در راستای تحقق آرمان‌های امام و رهبری نیست و عصاره فضایل ملت نیست و مجلس فعلی نمی‌تواند در راس امور باشد. درنتیجه وظیفه این کمیته این است که نمایندگان فعلی مجلس که فاقد شاخصه‌های لازم برای انتخاب مجدد در مجلس هستند را شناسایی کند و از مردم بخواهد به این‌ها رای ندهند و این برای کسانی است که از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و در معرض رای مردم قرار بگیرند تا مردم به شعار‌ها و وعده‌های توخالی و اظهارات پوپولیستی آن‌ها توجهی نکنند و دست رد به سینه این‌ها بزنند.

این فعال سیاسی بیان کرد: ما در حزب اسلامی ایران زمین معتقدیم احزاب سیاسی دو وظیفه مهم در انتخابات دارند یکی اینکه افراد شایسته را به مردم معرفی کنند و از مردم درخواست کنند که به آن‌ها رای بدهند و دیگر اینکه افرادی که نتوانستند در گذشته به درستی از عهده مسئولیت‌شان بر بیایند و مجلس را وسیله‌ای برای تامین نیاز‌های خود یا گروه‌شان می‌دانند را به مردم بشناسانند. کار این کمیته همین است و ما از دیگر احزاب هم درخواست کرده‌ایم تا درصورتی که تمایل دارند در این روش کمک کنند تا این رسالت را انجام دهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان