تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد:

مرگ ۱۰ نفر بر اثر صاعقه‌زدگی در سیل/ آق قلا همچنان درگیر آبگرفتگی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سیل اخیر در کشور ۷۶ نفر جان باخته داشتیم که ۲۱ نفر مربوط به حادثه تلخ شیراز، ۶ نفر هنگام امداد رسانی،۱۰ نفر بر اثر صاعقه، تعدادی بر اثر ریزش کوه و تنها چندین نفر بر اثر سیلاب مستقیم جان خود را از دست دادند.
مرگ ۱۰ نفر بر اثر صاعقه‌زدگی در سیل/ آق قلا همچنان درگیر آبگرفتگی
رویداد۲۴ اسماعیل نجار در جلسه‌ای که به منظور ارائه گزارش بازدید دفاتر سازمان ملل از مناطق سیل‌زده با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور، جمعی از سفرای خارجی مقیم تهران، مسئولان قرارگاه بازسازی و نوسازی و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، برگزار شد، اظهار کرد: از اواخر سال گذشته درگیر سیل عظیمی در استان‌های شمالی از جمله مازندران، گلستان و خراسان شمالی شدیم و بخشی از سمنان نیز درگیر برف و برودت بود.

وی ادامه داد: در استان مازندران سیلاب بسیاری بود، اما به دلیل توپوگرافی زمین و شیبی که نسبت به دریا داشت، آب به سرعت تخلیه شد. در بازدیدی که از این استان داشتیم در برخی از کوچه‌ها ارتفاع آب بسیار زیاد بود، اما طی دو سه روز این آب‌ها تخلیه شد و طی یک هفته این مناطق به حالت اولیه خود بازگشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: در استان گلستان به دلیل توپوگرافی زمین و بالا بودن سطح آب و لایروبی نشدن رود‌هایی که به سمت دریا سرازیر بودند، آب روستا‌های شهرستان آق قلا و گمیشان را در بر گرفت.

وی تصریح کرد: تمام تلاشمان بر این بود که مردم در این زمینه آسیب نبینند بنابراین اقدامات اساسی انجام شد و روستا‌ها و شهر‌های درگیر سیل تخلیه شدند و مردم به مکان امن منتقل شدند و استقرار یافتند.

نجار خاطرنشان کرد: در این چهاراستان تقریبا پنج جانباخته داشتیم که هیچ کدام به دلیل سیلاب مستقیم نبودند.

به گفته وی بعد از استقرار مردم در مناطق امن قرار شد که امکانات امدادی در اختیارشان قرار گیرد همچنین توجه ما بر این بود که آب به مناطق دیگر منتقل نشود بنابراین تیم فنی تشکیل شد و این تیم بررسی‌های میدانی را انجام داد.

وی افزود: به همراه تمام گروه‌های امدادی از جمله هلال احمر، نیرو‌های مسلح و تمام دستگاه‌های اجرایی کشور که در آنجا مستقر بودند، تلاش کردیم مردم کمترین خسارت را ببینند.

نجار در ادامه گفت: متاسفانه ماندگاری آب در آن مناطق بالا بود و در حال حاضر هم در بخشی از شهرستان آق قلا علیرغم تمهیدات انجام شده و لایروبی گرگان‌رود و احداث کانال باز هم درگیر آبگرفتگی است.

وی یادآور شد: در ششم فروردین امسال سامانه بارش شدیدی کشور را در بر گرفت و حدود ۲۴ استان را درگیر کرد که به برخی از این استان‌ها خسارت بیشترو به بعضی دیگر خسارت کمتری وارد شد، اما استان لرستان بر اثر فعالیت این سامانه بارشی خسارت زیادی دید البته در استان‌های ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری نیز خسارت‌هایی را شاهد بودیم.

نجار تصریح کرد: خسارت‌های نیز به شهر خرم‌آباد وارد شد و پلدختر، معمولان و روستا‌های اطراف نیز خسارت‌هایی را متحمل شدند. راه خرم‌آباد به پلدختر نیز به‌طور کامل از بین رفت.

وی با بیان اینکه هشدار‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی به‌صورت ملی، استانی و محلی به مردم داده شده بود، گفت: در پلدختر هم مناطقی که دچار سیل و آبگرفتگی شده بودند و مردم از آنجا تخلیه شدند.

نجار در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعداد جان باختگان حادثه اخیر اشاره و اظهار کرد: در کل سیلاب در کشور ۷۶ جانباخته داشتیم که ۲۱ نفر مربوط به حادثه تلخ شیراز بودند و علت این حادثه نیز در حال آسیب‌شناسی است شش نفر نیز در بخش امدادرسانی و واژگونی قایق به داخل آب جان خود را از دست دادند و حدود ۱۰ نفر بر اثر صاعقه و چندین نفر بر اثر ریزش کوه و فقط تعداد کمی بر اثر سیلاب مستقیم جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه با مدیریت دقیق و برنامه ریزی دقیق آب از سد‌ها خارج کردیم گفت::اب ورودی به سد کرخه در بیشترین حالت ۸۸۸۰ متر مکعب بر ثانیه بود و باید خروجی را طوری تنظیم می‌کردیم که به سدآسیب وارد نشود مجبور شدیم آب را به صورت سیلاب به دشت منتقل کنیم

نجار همچنین به تشکیل قرارگاه بازسازی و نوسازی و انجام اقدامات لازم برای رسیدگی به مناطق سیل‌زده اشاره کرد و ضمن تشکر از کشور‌هایی که به سیل‌زدگان کمک کردند، خواستار ادامه یافتن این کمک‌ها شد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان