تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
وزارت بهداشت اعلام کرد؛

آسیب‌دیدگی بیش از ۱۰۰۰ واحد بهداشت در مناطق سیل‌زده/ دائما بر سلامت آب و محیط نظارت داریم

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت از آسیب‌دیدگی بیش از ۱۰۰۰ واحد بهداشت در مناطق سیل‌زده خبر داد.

رویداد۲۴ محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، گفت: بعد از وقوع سیلاب فعالیت‌ها در دو بخش کلی ارائه خدمات به مردم و اقدامات پیشگیرانه در سطح محیط آغاز شد. متاسفانه بیش از ۱۰۰۰ واحد ما در طی این سیل تاکنون آسیب دیده است و ۹۵ درصد واحدها یا در محل اصلی خود یا در محل جایگزین فعال و در حال خدمت رسانی هستند.

شریعتی تصریح کرد: در لرستان به خصوص روستاها، گلستان و خوزستان و دیگر استان‌ها خساراتی را داشتیم که جمع‌بندی شده و خسارات به ریال نیز برآورد شده است تا در آینده جبران آن تامین و بازسازی شود.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص پرونده الکترونیک عنوان کرد: پرونده الکترونیک از گذشته در روستاها عملی شده است و در حال حاضر در نقاطی که اینترنت وجود دارد، همچنان نیز دایر است. خوشبختانه پرونده الکترونیک در حوزه بهداشت تقریبا می‌توان گفت به طور کامل راه اندازی شده است و جمعیت زیادی را تحت پوشش دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: در مناطق روستایی و شهرهای کوچک تقریبا پرونده‌های الکترونیک نزدیک به ۱۰۰ درصد افراد را ثبت کرده‌ایم که سبب شد افراد را در مناطق سیل زده را به راحتی شناسایی کنیم.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: همه افراد تیم ارائه‌دهنده خدمت و پزشکان براساس لیست سامانه پرونده الکترونیک سلامت افراد آسیب‌پذیر را شناسایی کردند و اسامی مادران باردار، کودکان و بیماران دیابتی، بیماران مبتلا به فشار خون و افرادی که مبتلا به اختلال روانی هستند و شانس آسیب‌پذیری بیشتری داشتند، با مشخصات و آدرس هایشان استخراج کردند و حداکثر تلاش خود را انجام دادند تا برایشان تعیین‌تکلیف کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که از منطقه خارج شدند، به طور موقت از لیست ما نیز خارج می‌شوند، اما افرادی که در اردوگاه هستند، خدمات دریافت می‌کنند و افرادی که تاکنون خدمتی دریافت نکرده‌اند، توسط همکاران پیگیری شده‌اند.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه اظهار کرد: کار بزرگی که بیشتر وزارت بهداشت درگیر آن است، تضمین سلامت محیط، آب و سلامت محیط زیست افراد است. تامین با ما نیست و تضمین و نظارت برعهده ما است، براین اساس ما دائما بر سلامت آب و محیط نظارت داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکلاتی نظیر فاضلاب، زباله، اجساد دام‌های رها شده را دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری می‌کنند و سعی در رفع مشکلات دارند، در برخی از موارد برحسب ضرورت و بحران همکاران بهداشت محیط مجبور به وارد شدن به فضای سم پاشی و اقدامات به‌سازی می‌شوند، در حالی که نقش اصلی ما نظارت و بسیار مهم است.

شریعتی بیان کرد: خوشبختانه حوزه بهداشت توانسته خدمات خوبی در مناطق ارائه دهد و از بروز هرگونه حوادث و اپیدمی بیماری‌های واگیر که می‌توانست در این شرایط رخ دهد، جلوگیری کند.

وی در خصوص بیماری‌ها در مناطق عنوان کرد: شپش می‌تواند در مناطقی که سطح بهداشت پایین است و افراد تماس نزدیک باهم دارند بیشتر بروز کند، ما آن را رصد می‌کنیم و داروهای ضدشپش نیز توزیع می‌کنیم. در مکانی که سیل آمده و اردوگاهی تاسیس شده و حمام وجود ندارد، ما دستگاه‌های مربوطه نامه‌هایی را ارسال می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم که وظیفه خود را انجام دهند، زیرا می‌دانیم که عواقبی دارد.

او همچنین افزود: وبا با توجه به اینکه از طریق آب وغذا منتقل می‌شود، زمانی که نظارت بر سلامت آنها وجود داشته باشد، طبیعتا انتظار می‌رود، بیماری وبا ایجاد و منتشر نشود، حتی غذاهایی که توسط موکب‌ها و خیرین و دستگاه‌های کمک رسان مانند سپاه و هلال احمر تهیه می‌شوند را نظارت داریم.

شریعتی با اشاره به برنامه‌های گسترش شبکه‌های بهداشتی در حاشیه شهرها، گفت: طی چندسال گذشته در قالب طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد در مناطق حاشیه‌نشین را تحت پوشش قرار دادیم و مراکز و پایگاه‌های سلامت را در آن مناطق تاسیس کردیم و برنامه‌های توسعه‌ای ما بیشتر کیفی است.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه گفت: تقریبا در هر روز حدود ۶۰۰ هزار نفر مراجعه‌کننده داریم که بعد از دریافت خدمت با پیامک از آنان نظرسنجی می‌کنیم و اگر اعلام نارضایتی کنند، دلایل نارضایتی آنان را بررسی و دلایل را برطرف می‌کنیم تا کیفیت خدمات افزایش یابد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان