تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵

طبس نگينی بر انگشتری خراسان جنوبی

علی غنی

رویداد24- بحث تقسيم خراسان بزرگ ساليان سال بر سر زبان ها بود. تاريخي به قدمت حدود 40 سال. دولت هاي مختلف آمدند و رفتند و هر كدام به بهانه اي از تقسيم خراسان سر باز زدند اما در اوايل دهه 80 بود كه به دليل مشكلات عديده اين استان پهناور و درخواست هاي مردمي و فشار هاي نمايندگان خراسان بزرگ كم كم اين تفكيك رنگ و بوي جدي به خود گرفته بود طرح هايی از جانب كارشناسان و دلسوزان مطرح مي شد. از تفكيك خراسان به دو استان تا تجزيه آن به پنج استان و هر يك از كارشناسان براي طرح خود دلايل و مستنداتي را ارائه مي نمودند و در اين بين مخالفان تقسيم نيز بيكار ننشستند و براي عدم تقسيم استان خراسان دلايل موجه و غير موجه ارائه مي دادند و بعضا مسئولان را از آشوب هاي خياباني كه پس از اين تقسيم به وجود مي آمد مي ترساندند. در اين راستا و در سال 1380 مسئولان وقت وزارت كشور طرحي براي كوچك كردن خراسان ارائه دادند و آن جداسازي شهرستان طبس از خراسان و الحاق آن به يزد بود. شهرستاني كه با جدا شدن آن از خراسان حدود 55 هزار كيلومتر مربع از خاك خراسان را كم كرد كه شايد مشكلات اين استان پهناور مرتفع گردد. بهر روي اين جداسازي علي رغم موافقت ها و مخالفت هاي فراوان به انجام رسيد و طبس فاصله خود از مركز خراسان ( مشهد مقدس ) كه حدود 550 كيلومتر بود را با الحاق به يزد با 370 كيلومتر فاصله كاهش داد. در اين ساليان بحث تقسيم خراسان هر روز جدي تر از روز قبل دنبال مي شد تا جاييكه بالاخره علي رغم موافقت ها و مخالفت ها فراوان، ترس از آشوب هاي محلي و ... در سال 1382 خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالي، خراسان رضوي و خراسان جنوبي تقسيم گرديد. اين تقسيم ها نه تنها در شهرستان هاي معترض آشوب در پي نداشت بلكه موجي از شعف و شادي اكثريت خراسان را در بر گرفته بود عده اي كه با دستاويز قرار دادن احساسات پاك مردم بزرگترين چالش بر سر راه تقسيم خراسان را جدا شدن از حرم مطهر امام رضا (ع) مي ديدند و با شعار هايي از جمله « هرگز نمي گرديم جدا از تربت پاك رضا(ع)» و امثالهم سعي در متوقف نمودن اين طرح مي كردند. امروز و پس از تقسيم خراسان ، پشيمان از اقدامات گذشته سعی بر الحاق به خراسان جنوبی برای دریافت سهم بیشتر از این استان تازه تاسیس داشتند. در این جا سعی ندارم کالبد شکافی آن ایام را داشته باشم که چه صحبت هایی قبل از تقسیم و بعد از تقسیم مطرح بود و چه بیانات ضد و نقیضی در تقسیم و در دفاع از الحاق بعضی شهرستان ها به خراسان جنوبی مطرح شد، اما نکته مهمی که در این خصوص همیشه نادیده گرفته می شود صلاح و خیر مردم بود چیزی که شاید امروز از دید نگارنده دست به گریبان مردم شریف طبس نیز هست.

وقتی در سال 91 و تصمیم دولت وقت شهرستان طبس از استان یزد منتزع و به خراسان جنوبی پیوست موجی از شادی و شعف خراسان جنوبی را در بر گرفته بود. طبس نگینی بود که بر انگشتری خراسان جنوبی می درخشید این نگین ارزشمند چه در خراسان بزرگ و چه در یزد و چه اکنون که در خراسان جنوبی قرار گرفته است همچنان می درخشد و باعث بزرگی و افتخار هر استانی است که طبس جزء آن استان باشد. موافقین این الحاق فاصله کمتر تا مرکز خراسان جنوبی (بیرجند) که 270 کیلومتر می باشدرا مهمترین دلیل برای این الحاق می دانستند. چرا که این فاصله کمتر حضور بیشتر مسئولین استان و مراجعات سهل تر مردمی به مرکز استان را در پی می داشت. پس از این الحاق خوشحالی و ناراحتی عده ای از این اقدام در داخل شهرستان طبس نیز بر کسی پوشیده نیست. خوشحالی از این دست جملات که شاعر نامی طبس(یوسفی) می سراید: « آری ورق زمانه برگشت، تبریک طبس به خانه برگشت» تا ناراحتی عده ای از جمله بیانات معصومی ( عضو شورای اسلامی شهر طبس ) که گفته بود قطعا اجرایی شدن مصوبه الحاق طبس به خراسان جنوبی تنش اجتماعی در پی دارد. هیچ کدام از این صحبت ها نه در تایید و نه در رداین الحاق تنش های اجتماعی را در منطقه در بر نداشت زیرا که مردمان فهیم و نجیب مجلس نخواستند اسیر جو سازی ها و فضا سازی های نامعقول شوند و خواسته های خود را به صورت منطقی بیان می داشتند. پس از این الحاق اولین اقدام مثبت و موثر ایجاد فرمانداری ویژه در شهرستان طبس بود که این امر می توانست زمینه ساز پیشرفت و توسعه منطقه را بیش از پیش فراهم سازد. از همان روز های نخست این الحاق توجه ویژه به شهرستان طبس در دستور کار مسئولین وقت استان بود و نگاه مدیریت استان به طبس نگاه ویژه ای بود اما اینکه آیا این توجهات و خدمات توانسته رضایت مردمان شریف آن منطقه را بر آورده سازد سوال است که باید با تحقیقات میدانی دقیق و توجه به نظرات مردم و مسئولین محلی به آن پاسخ داد. از نگاه متخصصان به دلایل گوناگون از جمله نزدیکی به بیرجند( مرکز استان) قرابت فرهنگی مردم طبس و خراسان جنوبی و همچنین اختصاص اعتبارات استانی بیشتر به طبس می تواند گواه این موضوع باشد که بی شک منافع مردم و شهرستان طبس با حضور در جمع سایر شهرستان های خراسان جنوبی تامین خواهد شد و استان خراسان جنوبی با حضور طبس در کشور بیشتر خواهد درخشید. در این بین مدتی است مجددا زمزمه جدایی طبس از خراسان جنوبی مطرح گردیده و دلایل این جدایی خواست مردم عنوان شده است. این رویه متاسفانه در کشور نهادینه شده است که در هر گروهی برای رسیدن به اهداف خود از واژه مردم مایه گذاشته و خود را در پشت این کلمه ارزشمند پنهان می کنند. چنانچه در سال 91 در پی الحاق طبس به خراسان جنوبی نیز خواست مردم عنوان شده بود و اکنون نیز خواست مردم دلیل این جدایی مطرح شده می گردد. در این بین چند علامت سوال بزرگ وجود دارد. آیا در سال 80 که طبس به یزد ملحق شده بود به خواست مردم توجه شده بود؟ آیا در سال 91 که طبس به خراسان جنوبی ملحق شد آیا خواست مردم بود؟ آیا اکنون که مردم خواهان الحاق به یزد هستند ( به ادعای طرفداران الحاق طبس به یزد) خواست مردم لحاظ گردیده است؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت باشد تناقضاتی بسیار وجود دارد که در مصاحبه ها و بیانات مسئولان وقت استان و شهرستان مطرح شده و سوالات بیشتری را متوجه اذهان می سازد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

محمد کریم عابدی نماینده سابق مردم شریف طبس: « یزد نتوانسته رضایت طبسی ها را جلب کند.» «مصوبه سال 80 در اثر تصمیم عجولانه دولت بوده است.» « استقبال مردم و مسئولان طبس از الحاق به خراسان جنوبی»

عبدا... زاده نماینده فعلی مردم شریف طبس: « این اقدام ( الحاق طبس به خراسان جنوبی) به هیچ وجه مورد تایید من نیست.»

دشتی معاون سیاسی استانداری یزد:« مصلحت مردم طبس و مصوبه دولت( انتزاع طبس از یزد) برای ما حجت است زیرا این مصوبه بر اساس خواسته مردم طبس است که از فیلترهای مختلف از جمله نظرسنجی از مردم و مسئولان و نهاد های مختلف عبور کرده است.»

استاندار یزد:« انتزاع طبس از یزد به نفع هر دو استان است. مصوبه دولت برای انتزاع طبس با دلایل علمی است.»

امام جمعه محترم طبس: « الحاق طبس به استان خراسان جنوبی و ارتقاء فرمانداری این شهرستان فقط به خواست دولت انجام نشده بلکه به دلایل پیگیری مجموعه نظام و حتی حمایت قلبی رهبر معظم انقلاب را به همراه داشته است.»

عبد الرحیمی عضو شورای شهر اسلامی شهر طبس: « انتشار خبر ناباورانه انتزاع شهرتان طبس از استان دارالعباده یزد و الحاق آن به خراسان جنوبی، مردم شهر طبس را حیرت زده کرده و آرامش روحی و روانی این مردم همیشه در صحنه را بر هم زده است.»

برکاتی رئیس شورای اسلامی طبس:« به دنبال ارتقا شهرستان طبس هستیم و بهتر است در این زمینه به دور از احساسات و به صورت منطقی و اساسی فکر کنیم. الحاق شهرستان طبس به خراسان جنوبی نظر کارشناسی دولت است.»

شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خراسان جنوبی:« از فراهم شدن زمینه خدمت گذاری به شما بزرگواران در الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی خرسندیم.»

حقانی بخشدار دستگردان: «از مساعدت مسئولان استان یزد سپاسگزارم. امیدوارم پتانسیل های خراسان جنوبی به محرومیت زدایی دستگردان کمک کند.»

امام جمعه بیرجند: «الحاق طبس بر غنای فرهنگی خراسان جنوبی افزود.»

جالب اینجاست که در اکثر موارد فوق خواست مردم به عنوان محور اصلی تصمیمات اتخاذ شده عنوان گردیده است.

در این بین باید پرسید چه کسانی و با چه اهدافی سعی در تشویق این فکر هستند که این مردمند که خواهان بازگشت طبس به یزد می باشند. اما آخر سخنم با مردم شریف شریف شهرستان طبس است. طبس جواهری در دل کویر است که بی شک حضورش در هر استان مایه خیر و برکت برای آن استان می باشد و به ظن اینجانب به هیچ وجه به مصلحت مردم طبس نیست که تا وقتی استاندار یزد صراحتا مخالف این الحاق مجدد هستند خود را به اجبار مهمان ناخوانده بدانید اگر چنانچه در خراسان جنوبی کمبود و یا کاستی ملاحظه گردیده باید با تعامل و همدلی همه هم استانی ها مرتفع گردد و مسئولین استان نیز بایستی برای حفظ جایگاه و منزلت طبس این قطب مذهبی، تجاری، معدنی و ... استان سنگ تمام گذاشته و همگی دست در دست هم می دهیم به مهر و خراسان جنوبی را به سمت و سوی آبادانی بیشتر پیش بریم.

منبع: هفته نامه نواندیش

برچسب ها: طبس ، خراسان جنوبی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان