تاریخ انتشار: ۰۶:۲۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
استاد دانشگاه نورث ایسترن در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

واشنگتن می‌خواهد تهران عملی احمقانه انجام دهد/ ایران گول بولتون و پمپئو را نخورد

مکس آبرامز استاد دانشگاه نورث ایسترن درباره احتمال جنگ ایران و آمریکا می‌گوبد: واشنگتن از تهران می‌خواهد که ایران کاری بسیار احمقانه انجام دهد. این استراتژی تحریک یک استراتژی سنتی در آمریکاست.
ایران گول بولتون و پمپئو را نخورد
رویداد۲۴ ۸ می ۲۰۱۸ دونالد ترامپ از توافقی که در طول دوران تبلیغات انتخاباتی خود آن را افتضاح‌ترین توافق تاریخ خوانده بود خارج شد. خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به منزله بازگشت تحریم‌هایی بود که آمریکا به واسطه برجام لغو کرده بود.
 
جمهوری اسلامی ایران که در طول یک سال با وجود لغو بخش عمده (بخوانید تمامی) عواید حاصل از برجام با وعده‌های اروپایی‌ها بر سر تعهدات خود مانده بود و این مهم در هشت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تصدیق شده بود، در نهایت همزمان با سالگرد خروج آمریکا، تعهدات برجامی خود را مادامی که عواید اقتصادی این توافق به ایران نرسیده و کشور‌های عضو بار دیگر پای میز مذاکره بازنگشتند، کاهش داد.
 
کاهش تعهدات برجامی ایران به زعم بسیاری از کارشناسان در ساعت‌های اولیه به منزله خروج ایران از توافق تفسیر شد. حسن روحانی در سخنرانی خود تاکید کرده بود ایران از توافق خارج نشده، اما به اروپایی‌ها ۶۰ روز فرصت داد برای ادامه اجرای این تعهدات از سوی ایران، به تعهدات اقتصادی شان پایبند باشند و پای میز مذاکره برگردند.

اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای با اشاره به مهلت ۶۰ روزه ایران اعلام کرد هیچ گونه اولتیماتومی را از جانب ایران نمی‌پذیرد. این بیانیه در حالی درخواست ایران را رد کرده که روز گذشته جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در نشست خبری مشترک خود با مایک پمپئو همتای آمریکاییش در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره احتمال جنگ سوال کرده بود با لحنی تهدید آمیز ایران را عواقب تصمیمش برحذر داشت و گفت: ما از ایرانی‌ها دعوت می‌کنیم قبل از شکستن برجام خیلی خوب فکر کنند، چون در این صورت عواقبی در انتظار آن‌ها خواهد بود.
 
مکس آبرامز استاد آمریکایی رشته علوم سیاسی دانشگاه نورث ایسترن و نویسنده کتاب «قانون شورشی ها» و تحلیلگر امور خاورمیانه درباره تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام و سیاست‌های آمریکا در گفت‌وگویی با رویداد ۲۴ تحلیل‌هایی را ارائه کرده و گفته به ایران توصیه می‌کنم آنگونه که واشنگتن می‌خواهد، عمل نکند. واشنگتن از تهران می‌خواهد که ایران کاری بسیار احمقانه انجام دهد. این استراتژی تحریک یک استراتژی سنتی در آمریکاست.
 
آبرامز در توضیح اضافه کرد: کاخ سفید گفته میخواهد به ایران به قدری فشار بیاورد تا ایران را تسلیم کند و ایران را مجبور به مصالحه کند، اما در واقع بولتون و پمپئو و دیگر نئوکان‌ها میخواهند با ایارن درگیر شوند.
 
او با بیان اینکه امروز که داعش به حاشیه رفته واشنگتن تهران را هدف گرفته است گفت: هدف آن‌ها تغییر نظام در ایران است. تحریم‌های اقتصادی برای این است که ایران از توافق هسته‌ای خارج شود آن‌ها بتوانند ایران را به عنوان یک تهدید استراتژیک جا بزنند.
 
این استاد آمریکایی در خصوص اهداف آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران اضافه کرد: از طرفی دیگر هدف آمریکا از تحریم به زانو در آوردن و فلج کردن اقتصاد و اعتراض مردم علیه دولت است.
 
به گفته این تحلیلگر آمریکایی در حوزه تروریسم و روابط بین‌الملل زمانی که مردم علیه دولت برخیزند آمریکا به طور تهاجمی از گروه‌های اپوزیسیون حمایت خواهد کرد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه آمریکا در جنگ عراق گفت: نئوکان‌ها از جنگ عراق این درس را گرفته اند که دستشان را برای سیاست تغییر نظام رو نکنند. این بار آن‌ها مسیر غیر مستقیم تری را برای رسیدن به نتیجه انتخاب کرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی اصغر قاسم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
1
0
تحبیل درستی بود، کشور را باید عاقلانه و علمی و هوشمندانه اذاره کرد. از هر گونه تعصب به هر دلیل بپرهیزیم، چرا که باعث احریک احساسات در یک جایی می شود و این نتیجه ی خوبی ندارد.در سیاست خارجی باید هوشیارانه و مدبرانه عمل کنیم. متعادل باشیم و از تندرویها بپرهیزیم. دولت باید به وظیفه ی قانونی خودش عمل کند. بهترین راها را برای راهبرد کشور انتخاب و دنبال کند. مهم بهترین نحوه ی اداره ی کشور به شکلی منطقی و عاقلانه است. دوراندیشی باید داشت. کشتی کشور را در معرض تلاطمات قرار نداد و احساسی و هیجانی عمل نکرد. این به ضررمان است متٔسفانه در اداره ی کشور به روشهای علمی و کارآمد و معقولانه بی توجهی می شود و نهایت نه در سیاست خارجی توفیقی حاصل می شود و نه سامان دادن به وضع داخل و رشد و ترقی کشور تحقق می یابد. ساست خارجی همه چیز را تحتالشعاع می دهد. به همان اندازه ی سیاست داخلی مهم است.باید سعی در منطقیعمل کردن و متقاعدکردن و رفتاریماعادل و جذب کشورها داشت. از راه و روش علمی و انسانی و عاقلانه استفاده کرد. با افار خوب و منطقی دنیایی بهتر بسازیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
0
سلام
هدف امریکا از لشکر کشی نظارت مستقیم برکشتی هایی است که به بنادر ایران نزدیک می شوند یا ازآن خارج می شوندیعنی اجرای دقیق تحریم ها...این یعنی سرشاخ شدن دونیرودر خلیج فارس...شیربچه های حیدر کرار سپاه پاسداران ونیروهای خارجی در منطقه
نظرات شما
پیشخوان