تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

آلمان: مذاکرات با ایران در مورد اینستکس ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران برای عملیاتی‌سازی ساز و کار مالی موسوم به اینستکس همچنان ادامه دارد.
 رویداد۲۴  «ماریا ادیبار» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه در یک نشست خبری در برلین اعلام کرد مذاکرات بین اتحادیه اروپا و ایران در خصوص عملیاتی‌سازی ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» همچنان ادامه خواهد یافت.

این مقام آلمانی افزود: «ما به‌شدت برای عملیاتی شدن اینستکس تلاش می‌کنیم. اما همان‌طور که می‌دانید اینستکس نیازمند یک ساز و کار متناظر در ایران است که طرف ایرانی باید در خصوص آن اقدامات لازم را صورت دهد. ما به مذاکراتمان با ایران در این زمینه ادامه خواهیم داد.»

این بخش از اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در حالی است که حدود دو ماه قبل بانک مرکزی ایران نهادی به نام «سازوکار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا» را به‌عنوان طرف متناظر ایرانی برای اینستکس با مشارکت مجموعه‌ای از بانک‌های دولتی و خصوصی ایرانی و برخی شرکت‌ها تأسیس کرده و آن را به ثبت رسانده است.

اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری میلادی (اواسط بهمن ماه) اقدام به راه‌اندازی یک ساز و کار مالی به نام «اینستکس» جهت تسهیل مبادلات تجاری با ایران کرد، اما با گذشت بیش از سه ماه از راه‌اندازی رسمی اینستکس، این ساز و کار مالی هنوز به لحاظ عملیاتی فعال نشده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان