تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ماجرای ارسال شماره ترامپ برای تماس ایران چه بود؟/ نامه‌نگاری واشنگتن و تهران برای تبادل زندانی

ساعاتی پس از شوک اظهارات ترامپ و ابراز تمایلش برای تماس ایرانی‌ها با او و کارشکنی‌های جان کری، یک مقام آگاه از اقدام دیگری پرده برداشت. او گفته ترامپ شماره تماس مخصوص خود را به سفارت سوییس در ایران داده تا آن‌ها این شماره را به ایرانی‌ها برسانند.
ترامپ شماره تماسش را به سوییس، حافظ منافع آمریکا در ایران داده است/افشای نامه‌نگاری واشنگتن با تهران برای تبادل زندانی
رویداد۲۴ نیمه شب گذشته به وقت ایران سی ان ان خبر جالبی درباره تمایل ترامپ به تماس تلفنی ایران با او منتشر کرد. در این خبر گفته شده بعد از اینکه ترامپ بطور علنی از ایران خواسته در خلال تنش‌های فزاینده با تهران به او زنگ بزنند، کاخ سفید روز پنجشنبه با سوییس تماس گرفته و شماره تماسی را که ایرانی‌ها از طریق آن می‌توانند با رییس جمهور گفت‌وگو کنند را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

روز پنجشنبه دونالد ترامپ گفته بود دوست دارم که ایرانی‌ها به من زنگ بزنند. مقام‌های کاخ سفید درباره سخنان ترامپ گفته‌اند که اظهارات او بی‌ریا و خالصانه است.
 
یک منبع آگاه به سی ان ان گفته سوییس احتمالا تا زمانی که ایرانی‌ها به طور خاص درخواست نکنند، این شماره را به آن‌ها نخواهند داد و بعید هم هست که ایرانی‌ها چنین درخواستی داشته باشند.
 
ایران و آمریکا روابط دیپلماتیک ندارند و سوییس، مسئول حفاظت از منافع آمریکا در ایران است. از سوییس به عنوان کانال ارتبطی بین دو کشور نیز استفاده می‌شود؛ اگر چه در ادوار مختلف کانال‌های دیگری نیز برای ارتباط میان دو طرف وجود داشته است.
 
به گزارش رویداد۲۴ روز جمعه سردار یدالله جوانی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در ایران گفته ایران قرار نیست با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای داشته باشد و آمریکایی‌ها نیز جرات ندارند علیه ایران اقدام نظامی کنند.
 
اظهار نظر‌های اخیر ترامپ در حالی مطرح شده که آمریکا حضور نظامی‌اش را در منطقه افزایش داده و ناوگروه آبراهام لینکلن را برای استقرار در خلیج فارس اعزام کرده است. مقامات کاخ سفید مدعی شده‌اند اعزام این ناوگروه به همراه یک بمب افکن در پی در یافت اطلاعاتی درباره احتمال حمله ایران به نیرو‌های آمریکا اتفاق افتاده است.
 
بسیاری از مقامات آمریکایی گفته‌اند هیچ اطلاعات و سندی دال بر تهدید ایران علیه نیرو‌های آمریکایی وجود نداشته است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بار‌ها اعلام کرده گروهی از مقامات آمریکایی سعی دارند ایران را تحریک به ورود به یک جنگ بکنند اما ایران در این دام نخواهد افتاد.
 
ظریف در سفر اخیر خود به نیویورک گفته بود این وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اند بحران نیست، اما وضعیت خطرناکی است. هر اتفاق یا توطئه از پیش تعیین شده‌ای ممکن است رخ دهد.
 
منظور او از توطئه، دسیسه‌هایی است که جانب «گروه بی» یا گروه متشکل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طراحی شده است.
 
به گزارش رویداد۲۴ روز چهارشنبه ایران در پاسخ به تحریم‌های یک ساله اخیر آمریکا و عدم اقدام مقابله‌ای اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها، تعهدات برجامی خود را کاهش داد و به اروپایی‌ها ۶۰ روز مهلت داد تا برای بازگشت عواید حاصل از برجام، به میز مذاکره با ایران برگردند. این سخنان از زبان روحانی رئیس جمهور ایران مطرح شد. او در جلسه هیات دولت اعلام کرد: مسیری که امروز ما انتخاب کردیم مسیر جنگ نیست بلکه مسیر دیپلماسی است؛ اما دیپلماسی با زبان و منطقی جدید.
 
سی ان ان به بحران زندانیان آمریکایی در ایران نیز اشاره کرده و به نقل از یک منبع آگاه نوشته روبرت اوبرین نماینده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها در اواخر ماه آپریل (اواسط اردیبهشت) نامه‌ای به ایران زده و از آن‌ها خواسته تا باقر نمازی را آزاد کنند.
 
بر اساس گزارش سی ان ان در این نامه گفته شده، اگر ایران باقر نمازی را آزاد کند، آمریکا وارد دیالوگ با ایران در امور کنسولی خواهد شد که این شامل آزادی متقابل زندانیان است. این نامه کمی بعد از اظهارات علنی ظریف درباره تمایل ایران به تبادل زندانیان با آمریکا نوشته شده است.
 
ظریف ماه گذشته در جریان یک مصاحبه در نیویورک گفته بود: این پیشنهاد را روی میز می‌گذارم. اینکه با هم تبادل زندانی کنیم. همه این افرادی که در آمریکا زندانی هستند یا قرار است به آمریکا مسترد شوند را تبادل کنیم. آمریکا معتقد است جرائم افرادی که در ایران زندانی هستند مسخره است. بسیار خب! بیایید در مورد این مساله بحث نکنیم و آن‌ها را مبادله کنیم. من آماده چنین کاری هستم و صلاحیت اعلام آمادگی را هم دارم.
 
بر اساس گفته‌های یک مقام آگاه به سی ان ان، ایران نامه اوبرین و پیشنهادهای او را رد کرده و گفته نباید هیچ پیش شرطی برای مذاکرات بالقوه وجود داشته باشد.
 
به گزارش سی ان ان این دومین نامه‌ای بوده که اوبرین در چند ماه گذشته به ایرانی‌ها فرستاده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان