تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

باهنر در آغوش احمدی نژاد؛ ائتلاف‌های جدید برای انتخابات مجلس یازدهم

محمود احمدی نژاد در مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین به میزبانی محمدرضا باهنر شرکت کرد. این حضور با توجه به تقابل‌های پیشین آنها کمی عجیب به نظر می‌رسید.

احمدی نژاد در آغوش باهنر: ائتلاف های جدید برای انتخابات مجلس یازدهم

رویداد۲۴ سال‌های سال است که برنامه‌های افطاری ماه رمضان، فرصتی است تا چهره‌های سیاسی، یکدیگر را ببینند. در این افطار‌ها هم دیدار‌های قدیمی تازه می‌شوند و هم رفاقت‌های تازه، رونمایی. در آخرین برنامه، محمود احمدی نژاد به افطاری جامعه اسلامی مهندسین رفت و در آغوش احمدی نژاد قرار گرفت. این دیدار از آن جهت مورد توجه بود که در میان همه احزاب اصولگرا، هیچ کدام به اندازه «جام» ارتباط نوسانی با محمود احمدی نژاد نداشت.

جام کجاست؟

جامعه اسلامی مهندسین که به اختصار جام خوانده می‌شود، یکی از احزابی است که ریشه تاسیس آن به شاخه مهندسین حزب جمهوری اسلامی می‌رسد؛ حزبی که به نسبت منظم کنگره‌های سالانه خود را برگزار کرده است و همواره سعی کرده اصولگرایان جوان را وارد بدنه خود کند تا از اثرگذاری سیاسی آن کاسته نشود. این حزب بیشتر به دو چهره سیاسی شناخته می‌شود. مرتضی نبوی و محمدرضا باهنر. با پیر شدن اولی، سال‌هاست سکان جامعه به دست باهنر افتاده است. باهنر البته سیاستمدار باهوشی است که توانسته گلیم این حزب را از آب بیرون بکشد. در تمام دولت‌ها، رفقایی داشته تا حلقه اصلی جام، بیکار نمانند. در همین دولت روحانی، باهنر از جمله حامیان جدی عباس آخوندی بود که حتی برای حفظ او در دولت و جلوگیری از استیضاحش، سخنرانی کرد؛ اتفاقی که کمتر برای باهنر پیش می‌آمد.

جام و احمدی نژاد

به گزارش رویداد۲۴ محمود احمدی نژاد مدتی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین بود. اما در انتخابات ۸۴، جامعه اسلامی مهندسین حاضر به حمایت از رفیق شفیق دیروز نشد. همین موجب فاصله بین این حزب و آن رئیس جمهور شد. باهنر تلاش کرد در مجلس این اشکال را مرتفع کند. زمانی برای تصویب نخستین بودجه دولت احمدی‌نژاد که از قضا به‌شدت انبساطی و با مخالفت اقتصاددانان روبه‌رو شده بود، در مجلس به‌شدت تلاش و از آن بودجه حمایت کرد.

در سال ۸۸، باهنر زودتر از احزاب دیگر، پرچم حمایت از احمدی نژاد را بلند کرد. شاید انتظار داشت از نمد حمایت، کلاهی برای یاران خود ببافد. اما احمدی نژاد، بیشتر از قبل آن‌ها را تحویل نگرفت. همین صدای شکایت باهنر را بلند کرد و به مرور، باهنر به تیم لاریجانی نزدیک و نزدیک‌تر شد.

بعد از پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد، باهنر دو بار در تقابل با احمدی نژاد قرار گرفت؛ یکی وقتی که او تایید کرد رهبر انقلاب، احمدی نژاد را از ورود به انتخابات سال ۹۶ منع کرده است؛ صحبتی که در نهایت توسط رهبری نیز اعلام شد.

بار دوم نیز زمانی بود که باهنر خبر داد (یا تهدید کرد) «حرکات احمدی نژاد دارد یک مقدار تند می‌شود. این حرکات ابتدا به بهانه عملکرد برخی قوا بود، اما الان به سمت ایرادگرفتن از کلیت نظام می‌رود. مقامات قضایی گفته‌اند که برای برخورد آمادگی وجود دارد و به اندازه کافی هم جرم مرتکب شده است، ولی شرایط برخورد باید فراهم شود.»

اما به نظر می‌رسد حضور افرادی مثل زاهدی، وزیر علوم احمدی نژاد و چه بسا افرادی دیگر مانند ناظمی اردکانی، بار دیگر احمدی نژاد را به یاران قدیمی نزدیک کرده است. گفته می‌شود وقتی احمدی نژاد وارد افطاری جام شده، ناطق نوری مراسم را ترک کرده است. چه بسا این شنیده و روایت ناقص یک روزنامه نگار باشد، اما بدون شک، نمی‌توان ناطق و احمدی نژاد را زیر یک ائتلاف تصور کرد. به گزارش رویداد۲۴ این همه ماجرا نیست و در میان اصلاح طلبان هم بلند‌تر از همیشه زمزمه عدم حضور در انتخابات شنیده می‌شود. این یعنی افزایش رقابت و البته اختلاف بین اصولگرایان. باید تا بهمن و اسفند امسال صبر کرد و دید مهندسان اصولگرا، برابر روحانیون و نظامیان تندروی جمنا، قد علم خواهند کرد؟ و اصلا، اگر قرار به همراهی جام و بهار باشد، کدام یک علمدار و کدام، نقش حامی را ایفا خواهند کرد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان