تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
مدیر مسوول روزنامه شرق در گفت و گو با رویداد24:

رسانه تاوان نادیده گرفتن حقوق زنان را پررنگ می کند

یک فعال حوزه رسانه گفت: همانگونه که رسانه ها در دهه اخیر تاوان عملکرد مسولین را پررنگ و جامعه مدنی را نسبت به آن حساس کرده اند، می توانند در زمینه آموزش بویژه در حوزه خانواده نقش بسیار موثر وشگرفی داشته باشند.
رویداد24- یک فعال حوزه رسانه گفت: همانگونه که رسانه ها در دهه اخیر تاوان عملکرد مسولین را پررنگ و جامعه مدنی را نسبت به آن حساس کرده اند، می توانند در زمینه آموزش بویژه در حوزه خانواده نقش بسیار موثر وشگرفی داشته باشند. 

مدیر مسئول روزنامه شرق در زمینه کارکردهای رسانه در حوزه زنان در گفت و گو با رویداد24 گفت: دنیای جدید با رسانه پیوند خورده است و این دنیا را بدون رسانه نمی توان فرض کرد و تمام حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی  پیوندی ناگسستنی با رسانه ها دارند و علاوه بر  کارکرد اگاهی رسانی ، از کارکرد آموزش رسانه ها به بهترین نحو بهره برداری می کنند. نقش آموزش بویژه در حوزه زنان و خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار است . 

مهدی رحمانیان تصریح کرد: از رهگذر رسانه می توان به آموزش خانواده ها به گونه ای پرداخت تا ارتباطات میان اعضای خانواده مستحکم تر شود . البته این کارکرد رسانه ها در صورت بی توجهی می تواند نتیجه معکوس دهد و بعنوان یک ضد ارزش کانون خانواده را متزلزل کند. مانند برخی فیلم ها و سریال ها که در برخی رسانه ها به نمایش در می اید و متاسفانه در ایران هم طرفداران بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از اتفاقاتی که در این قبیل از فیلم ها رخ می دهد می تواند خانواده ای را دچار آسیب کند گفت: از همین رو موضوع رسانه و خانواده بسیار جدی و حائز اهمیت است. 

مدیر مسئول روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که آیا رسانه های ما تاکنون از ظرفیت واقعی خود برای اموزش زنان و خانواده ها استفاده کرده اند گفت: قطعا از تمامی ظرفیت رسانه استفاده نشده است اما برخی از رسانه ها توانسته اند از این ظرفیت بهره ببرند. بخشی از عدم استفاده درست از رسانه از آن جهت است که اهالی رسانه خود آموزش ندیده اند و توان استفاده از این ظرفیت را ندارند و بخشی دیگر هم به مشکلات سر راه رسانه ها بازمی گردد.

رحمانیان با اشاره به موضوع بازنمایی درست هویت زنان در رسانه ها تصریح کرد: ما درجهانی زندگی می کردیم که اگر اتفاقی در گوشه ی جهان رخ می داد چند سال بعد به گوش عده ای در نقاط دیگر جهان می رسید اما در حال حاضر وقتی اتفاقی در گوشه ای از دنیا رخ می دهد در کسری از ثانیه این خبر در نقاط مختلف دنیا منتشر می شود. در حوزه زنان هم همین گونه است. مثلا در حوزه خشونت علیه زنان؛ در گذشته قطعا دایره آن گسترده تر بود اما در حال حاضر و با حضور رسانه ها، کم تر کسی به خود اجازه اعمال خشونت علیه زنان را می دهد چرا که می داند باید تاوان آن را از رهگذر رسانه بپردازد. توسعه رسانه ها در حوزه های دیگر هم بر آگاهی از حقوق زنان موثر بوده است و در شناساندن ومعرفی  توانایی زنان به مردان و حتی خود بانوان نقش موثری داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که روزنامه شرق تا چه اندازه در آموزش و بازنمایی صحیح هویت زنان نقش داشته است تصریح کرد: ما به تناسب توان خود در مقطعی صفحه ای مخصوص ورزش بانوان داشتیم که به دلیل برخی مشکلات ادامه پیدا نکرد اما  در حال حاضر در حوزه سیاست حتما یک روز در هفته به موضوع زنان می پردازیم و در صفحه آخر هفته ای یک بار بحث زنان را پوشش می دهیم. اما به طور کلی در سیاست های روزنامه،  زنان را مانند مردان دیده ایم و زنان موفق درعرصه های مختلف را معرفی می کنیم. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان