تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اولین و آخرین حمله!/ شبیه سازی جنگ ایران و آمریکا در شورای امنیت ملی

یک نشریه آمریکایی محتوای جلسه هفته گذشته شورای امنیت ملی آمریکا را افشا کرده و گفته در این جلسه طرح مقابله نظامی با ایران به پیشنهاد جان بولتون توسط پاتریک شاناهان جانشین وزیر دفاع مطرح شده است. طرحی که تنش‌ها را در منطقه افزایش خواهد داد.
در نشست هفته گذشته شورای امنیت ملی واشنگتن چه گذشت؟ / نتیجه یک شبیه سازی نظامی در آمریکا بیانگر شکست قاطع نیروی دریایی آمریکا از ایران است
رویداد۲۴ با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، بسیاری نقطه رویارویی میان دو کشور را خلیج فارس می‌دانند. با اعزام ناوگروه جدید امریکا به خلیج فارس که گفته می‌شود با هدف مقابله با تهدید احتمالی از سوی ایران وارد آب‌های خلیج فارس شده، برخی رسانه‌ها به تحلیل و بررسی توان نظامی دو کشور پرداخته اند.

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی نوشته آمریکا به عنوان قدرت برتر نظامی جهان شناخته می‌شود، اما با نگاهی به سوابق می‌توان گفت: کارنامه این کشور لکه دار است. آزمایش‌ها و شبیه سازی‌های انجام گرفته توسط پنتاگون در ۱۷ سال گذشته بین نیرو‌های دریایی آمریکا علیه جریانی که از تاکتیک‌های مشابه ایران استفاده میکرد نشان میدهد مقابله با ایران احتمالا مرگ آور خواهد بود.
 
نیوزویک مدعی شده موج جدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن با گزارش‌هایی مبنی بر تمایل ایران به فعالیت‌های جدید موشکی در منطقه آغاز شده در حالی که این تنش‌ها با تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از توافق برجام آغاز شده است.
 
این رسانه به مصاحبه اخیر مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل با سی بی اس در روز جمعه اشاره کرده و نوشت: روانچی گفته ما قرار نیست هیچ موشکی را از قایق‌های کوچک مان شلیک کنیم.
 
او اخبار جعلی درباره ایران را با اخباری که قبل از حمله آمریکا به عراق منتشر میشد مقایسه کرده است.
 
بر اساس این گزارش، ایران دو نیروی دریایی مجزا دارد. یکی نیروی دریایی ارتش و دیگری نیروی دریایی سپاه. گرچه بسیاری توانایی‌های دریایی ایران را دست کم میگیرند، اما قایق‌های پرسرعت ایران که مسلح به موشکند میتواند پیشرفته‌ترین ناو‌های آمریکایی را در هم بشکنند. در سال ۲۰۰۲، یک شبیه سازی ترکیبی میان تیم قرمز که شباهت زیادی به استراتژی‌ها و ابزار‌ها و قایق‌های ایران داشت در برابر تیم آبی که نماینده نیروی دریایی آمریکا بود نشان داد تیم آبی ممکن است به سختی در برابر تیم قرمز شکست بخورد.

آمریکا امروز در مسیری است که سال ۲۰۰۲ قبل از حمله به عراق و بعد از ادعای وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و تهدید امنیت منطقه قرار گرفته بود.
 
در آن زمان مقر نیرو‌های مشترک آمریکایی رزمایش ۲۵۰ میلیون دلاری‌ای را تحت عنوان چالش هزاره انجام داد که در آن گروه آبی به نمایندگی از آمریکا به رهبری در برابر تیم قرمز به نمایندگی از کشور‌های نفت خیز خلیج فارس که به ایران و عراق شباهت زیادی داشت قرار گرفت. علی رغم استفاده تیم آبی از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته، تیم قرمز موفق شد با استفاده از موشک‌های کروز، سامانه‌های رادار دفاع موشکی تیم آبی را در هم بشکند و تعداد قابل توجهی از تجهیزات و ناو‌های امریکایی را غرق کند. در این رزمایش از یک نوع حمله سریع چریکی نیز توسط گروه قرمز استفاده شد که کار تجهیزات گروه آبی را یک سره ساخت.
 
نیوزویک در گزارش خود نوشته پنتاگون به جای اینکه از شکست‌هایی که در این شبیه سازی متحمل شده درس بگیرد؛ تیم کنترل پنتاگون با کاهش توانایی‌های تیم قرمز شکست خود را پوشش داد. توجیه پنتاگون این بود که میخواست همه توان خود را در درگیری پر هزینه و پیچیده‌ای که جان نیرو‌های واقعی آمریکایی قرار بود در آن گرفته شود به کار برده باشد. یک هفته بعد از حمله به عراق، یکی از دیپلمات‌های وقت آمریکا، روبرت اوکلی به نیوزویک گفت: مقامات پنتاگون حس میکردند شبیه سازی سال ۲۰۰۲ چیز مهمی نبوده است.

۱۶ سال بعد، تام کوتن سناتور ایالات آرکانزاس به پی بی اس گفته آمریکا میتواند ایران را در دو حمله شکست بدهد. اولین و اخرین حمله.

بسیاری از مقامات و کارشناسان با این ادعای کوتن مخالفند. کوتن در حالی این ادعا را کرده که ایران کشوری بسیار وسیع تر، با ارتشی بزرگتر و انبار‌های موشکی پر‌تر از هر کشوری در منطقه است که مبارزان شیعه تحت رهبری سپاه حاضرند به خاطر ایدئولوژی در سراسر منطقه برای ایران بجنگند.
 
در حالی که بسیاری رویکرد ترامپ در قبال ایران را با رویکرد بوش در قبال عراق در زمان حمله به عراق مقایسه میکنند و یکی از وجوه شباهت این دو نفوذ جان بولتون بر هر دو سیاست است، هم ترامپ و هم سران ایران بار‌ها بر این واقعیت که به دنبال جنگ با یک دیگر نیستند تاکید کرده اند.
 
با این همه تصمیم قاطع آمریکا در خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای تردید‌هایی را در تهران برای توسعه دیپلماسی با آمریکا ایجاد کرده است.
 
نیوزویک در گزارش خود تایید کرده که در جلسه هفته گذشته شورای امنیت ملی آمریکا، طرح مقابله نظامی با ایران به پیشنهاد جان بولتون توسط پاتریک شاناهان جانشین وزیر دفاع مطرح شده است. طرحی که تنش‌ها را در منطقه افزایش خواهد داد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
سليملني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
4
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
1
منظورت از " شورای امنیت ملی" در عنوان خبر، "شورای امنیت ملی آمریکا" است؟ عجب!
قناص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
1
نه بابا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
خخخخخخخخخخخخخخخخخ چه مغز خلاق و طنز پردازی خخخ
نظرات شما
پیشخوان